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The estimation of selection probability on the preference of unbundled parking system and sales discount rate -targeted for the public apartment residents in Seoul-

공동주택 주차장 분리분양제의 선호 및 분양 할인율에 대한 선택 확률 추정 -서울시 공동주택 입주민을 대상으로-

  • 정상운 (한양대학교 도시대학원) ;
  • 노정현 (한양대학교 도시대학원)
  • Received : 2017.03.15
  • Accepted : 2017.05.12
  • Published : 2017.05.31

Abstract

The study examinesthe hindrance factors including various laws and institutions with regard to the Unbundled Parking System (UPS) that has recently attracted the greatest attention as a way to manage traffic demand for sustainable development, efficient utilization of parking spaces, and to overcome the unstable housing market.The direction of improvement of related laws and institutions is also suggested. Its usage is proven by countries such as the United States of America and France, as they have already implemented this institution. To lay the foundation for the introduction of UPS of our own country, a survey on the preference for UPS was conducted. The survey equally divided 300 respondents into three clusters based on the sales price of apartments in Seoul. The analyses revealed that all three clusters have similar preferences (cluster 1: 68%, cluster 2: 62%, cluster 3: 65%) on UPS, and younger groups seem to answer in the affirmative more than the other age groups no matter what cluster they belong to. In conclusion, the results on the estimation of selection probability on the preference of unbundled parking system and sales discount rate are as follow. The groups of non-vehicle users have higher preference on UPS. When the discount rate is 14%, 69%, 77% and 62%ofrespondents would choose unbundled parking system for clusters 1, 2 and 3, respectively (₩6,370,000/PY,₩3,930,000/PY and ₩2,270,000/PY reduce when applying avg. sales price, respectively).

최근 불완전한 주택 시장 극복 및 효율적인 주차장 운영, 교통수요관리 등의 목적으로 주차장 분리분양제(Unbundled Parking System)가 주목을 받고 있다. 주차장 분리분양제는 주거공간과 주차공간을 독립적으로 분리하여 분양함으로써 기존 분양가 보다 낮은 분양가로 공급이 가능하다는 장점이 있어 미국, 프랑스 등 일부 국가에서는 이미 시행되고 있으며, 그 효과가 검증된 제도이다. 본 연구는 주차장 분리분양제 도입을 위해 초석을 다지는 연구로 서울시 공동주택 매매가를 기준으로 3개의 군집으로 분류하여 각 군집당 100인을 대상으로 주차장 분리분양제에 대한 선호도 조사를 실시하고, 분양할인율에 대한 선택확률을 추정하고자 하였다. 주차장 분리분양제에 대한 선호조사 결과 3개의 모든 군집에서 유사한 수준(1군집: 68%. 2군집: 62%, 3군집 65%)으로 나타났다. 젊은 층에서 보다 긍정적인 면을 보이는 것으로 나타났으며, 차량을 소유하지 않은 미소유집단의 선호가 더욱 높게 나타났다. 주차장 분리분양제도의 선택 효용 및 확률을 추정한 결과 차량의 미소유집단에서 주차장 분리분양제의 선호에 대해 효용값이 가장 높게 나타났으며, 1군집의 경우 할인율 14%(평균 매매가 적용시 평당 637만원 할인), 주차요금 10만원/월일 경우 69%가 주차장 분리분양제를 선택하는 것으로 나타났으며, 2군집의 경우(평균 매매가 적용시 평당 393만원 할인) 77%, 3군집의 경우(평당 매매가 적용시 227만원 할인) 62%가 주차장 분리분양제를 선택하는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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