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Light-Weight Design of Automotive Tension Link Based on Computer Aided Engineering

컴퓨터 시뮬레이션을 이용한 자동차용 텐션 링크의 경량 설계

  • Kim, Kee Joo (Dept. of Mechatronics Engineering, Tongmyung Univ.)
  • 김기주 (동명대학교 메카트로닉스공학과)
  • Received : 2017.01.05
  • Accepted : 2017.03.07
  • Published : 2017.06.01

Abstract

The weight reduction design process of tension links could be studied based on the variation of tension, bending and torsional stiffness after substituting STKM11A steels with aluminum alloys (A356) with tensile strength of 245 MPa. The existed I-beam type link component may have a weak point for loads applied from a special direction. Therefore, it was investigated to the optimal shape of the link component that could withstand loads from all directions and at the same time reduce weight. Various types of link shapes were designed and analyzed, and the optimized shape was found. The optimized design can reduce over 40% of the original steel link weight, and it could be suggested for light-weight design guides and safe design conditions for the development of tension links.

기존 STKM11A steel 소재로 설계된 자동차용 텐션링크를 인장강도 245 MPa인 알루미늄 합금(A356) 소재로 대체하기 위한 경량화 설계 과정이 인장, 굽힘 및 비틀링 강성의 변화 측면에서 연구하였다. 부품들의 안전성을 희생시키지 않고 자동차 부품 경량화를 이루기 위해 많은 연구자들이 보다 가볍고 강한 서스펜션 링크들에 관한 연구를 진행해 왔다. 기존 I-빔 형태의 단면을 지닌 링크는 특별한 방향에 대하여 약한 단점이 있을 수 있으므로 경량화 이후에도 모든 방향의 하중을 견딜 수 있는 최적의 링크부품 형상을 연구하였다. 다양한 형태의 링크들을 설계 및 분석하여 최적의 형상을 얻을 수 있었다. 최적화된 설계는 경량화 이전 steel 소재로 설계된 링크보다 40% 이상 경량화 시킬 수 있었으며 이를 통해 텐션링크 개발의 안전한 경량화 설계조건을 제시할 수 있었다.

Keywords

References

  1. Park, J.-H. and Kim, K. J, 2013, "Optimal Design of Camber Link Component for Light Weight Automobile Using CAE(Computer Aided Engineering)," International J. of Precision Engineering and Manufacturing, Vol. 14, No. 8, pp. 1433-1437. https://doi.org/10.1007/s12541-013-0193-9
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