초록
창조계층은 전문 지식 및 기술을 가지고 창의적이고 혁신적인 업무에 종사하는 직업군을 뜻하며, 지역의 경제성장에 중요한 역할을 한다는 점에서 많은 관심을 받아 왔다. 이에 지역정부에는 도시의 경제 성장을 위해 창조계층을 유입하기 위한 각종 정책 및 방안들을 제시하고 있으나 실제 창조계층이 이동과 관련된 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구는 17차 노동패널 자료를 이용하여 창조계층의 이동특성과 이주동기를 분석하여 함의를 제공하고자 하였다. 연구결과 첫째, 창조계층은 비창조계층에 비하여 이동성이 높았다. 둘째, 창조계층 이동자는 여성보다 남성이, 20대와 30대의 젊은층이, 미혼보다는 기혼자, 전세 등 자가가 아니며, 아파트에 거주하는 이동자가 많았다. 셋째, 창조계층과 비창조계층이 이주 동기에는 차이가 존재하였다. 창조계층의 이주 동기는 주거 요인과 직장 요인이 중요한 역할을 하였다. 특히 비창조계층에 비하여 직장 요인이 더 중요한 것으로 분석되었다. 넷째, 인간관계, 편의시설 등의 변수는 창조계층의 이동에 중요한 영향을 주지 않았다.
The creative class is the class of workers whose job is to create meaningful new forms. Recently, much attention has been focused on the role of the creative class in regional development. Many policy makers have invested to amenities to attract more creative class into their cities or regions for regional economic growth. However, there are only a few studies about the migration of the creative class in Korea. The purpose of this study is to make an analysis of the movement of the creative class by using the 17th Korean Labor & Income Panel Study. According to empirical results, the creative class are more likely to move than the non-creative class. The characteristic of creative class who moved is related to married man aged 20s and 30s without own house. Also, there is the difference between determinants of migration of the creative class and the non-creative class. It was founded that the most important determinants of migration of the creative class are housing related reasons such as home ownership and job reasons. Relationship, convenient facilities are not important factors when the creative class make a decision to move.