초록
본 연구는 수학교육연구에서 적용되고 있는 혼합연구법이 질적연구와 양적연구를 어떻게 결합하여 활용하고 있는가를 탐색해 보고자 한다. 구체적으로 수학교육분야에서 질적연구와 양적연구의 혼합이 방법론적으로 어떠한 시사점과 과제를 줄 수 있는가를 탐구하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여, 본 연구에서는 한국초등수학교육학회에서 발간하는 '초등수학교육학회지'에 2015년 게재된 전체 32편의 논문 중, 혼합연구법을 적용한 4편의 논문을 분석 대상으로 선정하였다. 기존의 선행연구들에서는 혼합연구에 대한 분석 결과를, 일반적인 양적연구의 결과와 유사하게 비교 항목별로 수치화시키며 양적인 정보를 중심으로 간략하게 설명하는 경향이 있어 왔다. 이와는 대조적으로, 본 연구에서는 질적 연구자의 관점에서 질적연구와 양적연구의 장점을 최적화할 수 있는 방안을 상세하게 논의하는 형식으로 분석 결과와 시사점을 제시하고 있다.
In theory, mixed methods that incorporate both quantitative and qualitative approaches can maximize strengths of each method while minimize the short comings of each. Mixed methods research is a feature of educational research nowadays, and the number of studies applied mixed methods research has been gradually increasing. This study investigates how mixed methods research was applied in the field of mathematic education, especially focusing on how qualitative and quantitative methods are combined to best address their research questions. With this in mind, this study carefully selects and analyzes 4 research articles that used mixed methods and were published by Journal of Elementary Mathematics Education in Korea in 2015. This study provides detailed result of qualitative analysis on mixed methods research while other a few previous analysis on mixed methods research were tend to focusing on quantitative analysis, producing numeric quantitative information. The result of this study provides practical and in-depth analysis on how to improve validity and possibility of mixed methods research, addressing alternative ways to combine two different research methods and key elements to take into account.