Abstract
Tunnel excavation in jointed rock mass induces a displacement along tunnel excavation line and its assessment is very important to ensure the stability of tunnel and a demanded space. Tunnel displacement is directly related to the deformation modulus of ground and therefore it is essential to know the value of the parameter. However, most rock masses where tunnels are constructed are generally jointed and it is difficult to find out the deformation modulus of jointed rock mass simply based on an homogeneous isotropic elastic medium because the deformation modulus is highly affected by joint condition as well as rock type. Accordingly, this study carried out extensive numerical parametric studies to examine the variation of deformation modulus in different joint conditions and rock types under the condition of tunnel excavation. The study results were compared with existing empirical relationships and also shown in the chart of deformation modulus variation in different jointed rock mass conditions.
절리가 형성된 암반지층에서의 터널굴착은 터널굴착 선을 따라 변위를 유발시키며 이러한 변위값의 산정은 터널의 안정성과 소요공간을 확보하는 것과 관련하여 매우 중요한 사항이다. 터널변위는 지반의 변형계수와 직접적으로 관련되므로 이를 파악하는 것이 무엇보다도 중요하다. 그렇지만, 터널이 건설되는 대부분의 암반지층은 일반적으로 절리가 형성되어 있어서 단순히 균질한 등가탄성매질에 근거하여 절리형성 암반지층의 변형계수를 파악할 수는 없다. 왜냐하면 절리형성 암반지층의 변형계수는 암석의 종류뿐만 아니라 절리조건에 의해서 큰 영향을 받기 때문이다. 따라서 본 연구에서는 터널굴착 조건에서 다양한 절리 및 암석조건을 고려한 암반지층의 변형계수 변화를 조사하였으며 이를 위하여 수치해석적 매개변수연구를 수행하였다. 이를 통한 본 연구의 결과는 기존의 경험적인 방법들과 상호 비교되었으며, 또한 다양한 절리암반을 고려한 변형계수 변화표의 형태로서 제시되었다.