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항공 안전 필수 시스템에 대한 독립적 검증 및 확인의 효과도 분석

The Effectiveness of Independent Verification and Validation of Safety-critical Aviation Systems

  • 김영훈 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터) ;
  • 유병선 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터) ;
  • 강자영 (한국항공대학교 항공체계시험인증연구센터)
  • 투고 : 2017.03.31
  • 심사 : 2017.04.24
  • 발행 : 2017.04.30

초록

최근 국내에서 항공 관련 안전필수시스템들이 개발되었지만 이들 완성품들은 규정된 요구사항들을 충족시키지 못하여 실용화 또는 상용화 되지 못하였다. 현대 항공 기술의 복잡도가 높아짐에 따라 기존의 검증 및 확인 기술로는 시스템에 잠재된 리스크를 식별하고 줄이는데 어려움이 많다. 이러한 단점들을 극복하기 위해 선진국에서는 독립적 검증 및 확인이라는 새로운 기법에 관심이 모아지고 있다. 이 독립적 검증 및 확인의 효과도에 관한 학술적 연구는 국내에는 전무하고, 국외에서 조차도 매우 희소하게 수행되고 있다. 따라서 본 논문에서는 항공선진기관에서 수행한 항공 안전필수시스템에 대한 독립적 검증 및 확인의 응용 연구들을 조사하여 사업에 미치는 여러 가지 효과들을 분석해 본 결과, IV&V는 조기 오류 검출율을 높이고, 내재된 리스크도 조기에 완화하며, 개발 수명주기 후반에 나타나는 재작업 확률을 줄여서 개발 일정 및 비용의 증가를 획기적으로 막아주는 것으로 나타났다.

In recent years, aviation-related safety-critical systems have been developed in Korea, but these products have not satisfied the specified requirements and thus have not been commercialized or commercialized. Due to increasing complexity of the modern aviation system, traditional verification and validation techniques are not sufficient to identify and reduce latent risks in the system. To overcome this shortcoming, a new method which is called 'Independent verification and validation (IV&V)' is suggested. However, academic researches on the effectiveness of this independent verification and validation have not been conducted domestically, and it is performed very rarely even overseas. Therefore, in this paper, we investigated the application of independent verification and validation of the safety-critical aviation systems performed by advanced aviation organizations, and analyzed various positive effects on projects. As a result of the analysis, IV&V shows that early error detection rate is increased, potential risk is mitigated early, and the complex reworking probability, which appears later in the development life cycle, is reduced, greatly preventing the development schedule and costs from increasing.

키워드

참고문헌

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