DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on Korean Middle School Mathematics Textbooks Published in the 1st National Curriculum Period Centerea on the Concept 'Straight Line'

제1차 교육과정기 중학교 수학교과서에 나타난 직선 관련 내용의 구성 및 전개 방식 분석

  • Received : 2017.01.03
  • Accepted : 2017.04.27
  • Published : 2017.04.30

Abstract

This paper is a follow up study of [2]. In this paper we analyse the contents of middle school mathematics textbooks published in the 1st National Curriculum Period centered on the concept 'straight line' and discuss how they are different from contemporary mathematics textbooks in view of connectedness of contents, mathematical terms, textbook as a learning material vs. teaching material, relationship between contents of national curriculum and textbooks, and some topics related to direct proportion, function, method of equivalence as a method for solving simultaneous linear equations and so on. The results of our analysis and discussion suggest implications for reforming mathematics curriculum and developing mathematics textbooks.

References

  1. Do, J., Revisiting Linear Equation and Slope in School Mathematics: an Algebraic Representation and an Invariant of Straight Line, Communications of Mathematical Education 22(3) (2008), 337-347. 도종훈, 직선의 대수적 표현과 직선성 (直線性)으로서의 기울기, 수학교육논문집 22(3) (2008), 337-347.
  2. Do, J., Analysis on Korean Middle School Mathematics Textbooks Published in the Syllabus Period Centered on the Concept 'Straight Line', The Korean Journal for History of Mathematics 24(3) (2011), 95-108, 도종훈, 교수요목기 초급중학교 수학교과서의 내용 구성과 전개 방식 분석 - '직선' 관련 내용을 중심으로, 한국수학사학회지 24(3) (2011), 95-108.
  3. Kim, J., Research on change of high school level mathematics curriculums, Mathematical Education 18(1) (1980), 1-7. 김주봉, 인문계 고등학교 수학과 교육과정의 변천에 관한 연구, 수학교육 18(1) (1980), 한국수학교육학회.
  4. Kim, H., Kim, S., Analysis of contents of textbooks through change of curriculum - focused on the area 'measurement', Journal of Research in Scientific Education 25 (1999), 115-129. 김혜련, 김선유, 교육과정 변천에 따른 교과서 내용 분석-초등학교 측도 영역을 중심으로, 과학교육연구 25 (1999), 115-129.
  5. Lee, J., Mathematics Curriculum in South Korea, Kyungmoonsa, 2004. 이중권, 우리나라의 수학교육과정, 경문사, 2004.
  6. Lee, K., Sim, K, Research on the change of the area 'probability and statistics' in elementary mathematics curriculum, Communications of Mathematical Education 15 (2003), 113-117. 이강섭, 심규상, 초등학교 수학과 교육과정에서 '확률과 통계' 영역의 변천에 관한 연구, 수학교육논문집 15 (2003), 113-117.
  7. Lee S., Jeong, E., An analysis of contents related to ratio in elementary mathematics textbooks through the development of curriculums, Journal of Research in Scientific Education 29 (2006), 17-39. 이순주, 정은실, 교육과정 변천에 따른 초등학교 수학 교과서 비 (比) 관련 내용분석, 과학교육연구 29 (2006), 17-39.
  8. Lee, S., Middle School Mathematics 1, Daedong Munhwasa, 1960. 이성헌, 중학교 수학 1, 대동문화사, 1960.
  9. Lee, S., Middle School Mathematics 2, Daedong Munhwasa, 1956. 이성헌, 중학교 수학 2, 대동문화사, 1956.
  10. Lee, S., Middle School Mathematics 3, Daedong Munhwasa, 1960. 이성헌, 중학교 수학 3, 대동문화사, 1960.
  11. Ministry of Education, National Mathematics Curriculums(1946-1997), Ministry of Education, 2000. 교육부, 초 중 고등학교 수학과 교육과정 기준 (1946-1997), 교육부, 2000.
  12. Ministry of Education, Mathematics Curriculum, Notification of Ministry of Education 2015-74 [independent volume 8], 2015. 교육부, 수학과 교육과정, 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8], 2015.
  13. Ministry of Education, Mathematics Curriculum, Notification of Ministry of Education 2011-361 [independent volume 8], 2011. 교육과학기술부, 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2011 361호 [별책 8], 2011.
  14. Park, H., History of Mathematics Education, Kyohaksa, 1982. 박한식, 수학교육사, 교학사, 1982.
  15. Rhyu, S., Change and prospect of Korean mathematics education, The Journal of Educational Theory and Practice 5 (1988), 107-112. 유시규, 한국 수학 교육과정의 변천과 전망, 교육문제연구 5 (1988), 107-112.
  16. Song, S., Han, H., Analysis of Math Textbooks According to the 6th Curriculum in Middle School, Journal of Research in Curriculum & Instruction 2(1) (1998), 68-85. 송순희, 한혜승, 제6차 교육과정에 따른 중학교 수학교과서 분석, 교과교육학연구 2(1) (1998), 68-85.
  17. Shin, J., Noh, Y., A Comparative and Analytic Study on the Sixth and Seventh Curriculum of Mathematics in High School, Journal of the Korean School Mathematics Society 3(2) (2000), 83-97. 신중필, 노영순, 제6.7차 고등학교 수학과 교육과정 비교.분석 연구, 한국학교수학회논문집 3(2) (2000), 83-97.