DOI QR코드

DOI QR Code

The Major Factors Influencing Technostress and the Effects of Technostress on Usage Intention of Mobile Devices in the Organization Context

조직 내에서 테크노스트레스에 영향을 미치는 요인 및 테크노스트레스가 조직 내 스마트 기기 활용에 미치는 영향

  • 홍세일 (한국경제기획연구원) ;
  • 김병수 (영남대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2017.01.03
  • Accepted : 2017.03.21
  • Published : 2017.03.31

Abstract

The development of smart devices has affected employees' working environments and their lives. However, using smart devices is causing employees to experience technostress. This study aims to investigate the effects of technostress in using smart devices on usage intention in an organization. Moreover, the study investigates the effect of employees' stress-coping methods on the intention to use smart devices. This study posits familiarity, use innovativeness, role ambiguity, system vulnerability, technological limitation, and ubiquity as the antecedents of technostress. Data collected from 317 users who have experience in using smart devices in organizations are empirically tested against a research model using the PLS graph. Analysis results show that role ambiguity, system vulnerability, and technological limitation significantly influence technostress. Moreover, users take up emotion-focused coping behaviors because of technostress. Emotion-focused coping behaviors affect usage intention in organizations. However, technostress and problem-focused coping behaviors do not directly affect usage intention in organizations.

스마트 기기의 발전은 종사자들의 업무환경뿐만 아니라 생활에도 많은 영향을 주었다. 스마트 기기는 업무 방식이나 절차를 간편하게 만들었으며, 언제 어디서든 팀원들과 자료를 공유할 수 있게 하는 등 많은 이점을 가져다주었지만, 한편으로는 업무의 과부화, 역할 모호성 등 많은 문제점 역시 야기하였다. 따라서 본 연구에서는 업무 종사자들의 테크노스트레스가 업무 간 지속적인 기기활용에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였으며, 이 과정에서 스트레스 대처방식이 어떻게 매개하는지를 알아보고자 하였다. 본 연구에서는 317명의 중소기업 종사자들을 대상으로 구조방정식 모델을 검증하였다. 그 결과 테크노스트레스 선행요인 중 역할 모호성, 기술적 한계만이 테크노스트레스에 영향을 미치는 요인임을 알 수 있었고, 종사자들이 테크노스트레스를 느낄 때 정서 중심적 대처를 통해 스트레스를 해소한다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 금충기, 김병곤, 기업의 SNS 특성이 지속적 사용의도에 영향을 미치는 요인, 한국경영정보학회 춘계공동학술대회, 2014.
  2. 김근아, 김상현, "조직 내 기술스트레스가 역할과 성과에 미치는 영향: 혁신지원의 조절효과", Information Systems Review, 제16권, 제2호, 2014, pp. 97-124. https://doi.org/10.14329/isr.2014.16.2.097
  3. 김미선, 김명식, "대학생의 생활스트레스가 스트레스 대처를 매개로 우울 및 알코올 사용에 미치는 영향", 한국심리치료학회지, 제2권, 제1호, 2010, pp. 25-37.
  4. 김민규, 김주환, "잠재적 사용자의 성향이 DMB 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국방송학보, 제20권, 제5호, 2006, pp. 7-36.
  5. 김수련, 채규만, "상위인지가 시험불안에 미치는 영향-스트레스 대처 전략의 매개효과", 인지행동치료, 제13권, 제1호, 2013, pp. 51-64.
  6. 김은아, 문희진, "사용자가 인지한 시간이 모바일 서비스 이용의도에 미치는 영향: 유비쿼터스 특성의 조절효과를 고려하여", 정보시스템학회지, 제18권, 제3호, 2009, pp. 155-181. https://doi.org/10.5859/KAIS.2009.18.3.155
  7. 김종기, 이동호, "정보보안 취약성 분석과 평가 접근법에 대한 연구", 경영경제 연구, 제12권, 제1호, 2002, pp. 1-21.
  8. 김지희, 박일우, 윤설민, "소비자-브랜드(여행사) 관계 품질, 만족도, 신뢰, 그리고 충성도 간 상호관계 분석: 친숙성의 역할에 따른 경쟁 모델 비교를 중심으로", 고객만족경영연구, 제15권, 제1호, 2013, pp. 107-127.
  9. 노희옥, 김용호, 홍승준, "정보통신기술 사용자의 테크노스트레스에 관한 연구", 한국융합학회논문지, 제6권, 제4호, 2015, pp. 41-46. https://doi.org/10.15207/JKCS.2015.6.4.041
  10. 박나래, 최현석, 이중정, "스마트 폰 사용자의 테크노스트레스에 영향을 미치는 요인 연구", 한국정보기술논문학회지, 제9권, 제2호, 2011, pp. 179-186.
  11. 박상철, 고준, "조직 내 스마트 기기 활용이 과연 삶의 질을 높이는가?: 테크노스트레스 조절효과와 업무: 가정생활간의 균형 매개효과를 중심으로", 경영학연구, 제43권, 제5호, 2014, pp. 1707-1733.
  12. 박세현, 정기한, "소비자 혁신성이 스마트 폰 구매의도에 미치는 영향: 지각된 위험과 가격민감도의 매개효과를 중심으로", 대한경영학회지, 제29권, 제4호, 2016, pp. 575-595.
  13. 손명원, 권순동, 김용영, "스마트 폰 이용자의 정서적 소진과 학습 성과에 영향을 주는 인지, 감성 성향과 사용 경험에 관한 연구", Information Systems Review, 제18권, 제4호, 2016, pp. 69-88. https://doi.org/10.14329/isr.2016.18.4.069
  14. 송가은, 최애경, "스마트기기 이용에 따른 비서 업무 변화에 관한 연구", 비서학 논총, 제21권, 제2호, 2012, pp. 57-82.
  15. 송균석, 남윤형, "브랜드 자산의 구성요소가 브랜드 친숙성에 미치는 영향", 상품학연구, 제24권, 제2호, 2006, pp. 123-149.
  16. 오성탁, 김종욱, 박상철, "테크노스트레스와 일과 후 업무연속성이 직무만족에 미치는 영향 연구: 일-삶의 갈등의 매개역할을 중심으로", Journal of Information Technology Applications & Management, 제22권, 제2호, 2015, pp. 71-93.
  17. 이신희, 김미량, "스마트기기 사용에 따른 학생들의 테크노스트레스와 행복감 인식 연구", 교육정보미디어연구, 제22권, 제2호, 2016, pp. 295-324. https://doi.org/10.15833/KAFEIAM.22.2.295
  18. 이은경, 송미경, 양난미, 이동훈, "대학생의 회피애착과 삶의 만족의 관계에서 스트레스 대처전략의 매개효과", 재활심리연구, 제23권, 제1호, 2016, pp. 37-50.
  19. 이태민, 양석준, 이은영, "모바일 인터넷서비스의 소비자 특성과 공급자 특성이 소비자 수용의도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국상품학회 학술발표논문집, 2003.
  20. 이한찬, 이소현, 김희웅, "스마트워크센터 성공 평가에 관한 연구", Information Systems Review, 제14권, 제3호, 2012, pp. 99-114.
  21. 이훈영, 이훈영 교수의 연구조사방법론(제2판), 도서출판청람, 서울, 2014.
  22. 임명성, 한군희, "테크노스트레스 유발 요인의 원인과 영향에 대한 연구", 디지털융복합연구, 제11권, 제10호, 2013, pp. 31-45. https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.10.031
  23. 정원진, 정석균, "스마트 폰 사용자가 지각한 모바일 쇼핑몰의 정보보안 수준이 쇼핑몰 이용의도에 미치는 영향", 한국기업경영학회, 제19권, 제4호, 2012, pp. 261-282.
  24. 지명원, 이주연, "정서노동자의 자아 탄력성, 스트레스 대처방식이 직무스트레스에 미치는 영향", 한국보육학회지, 제12권, 제2호, 2012, pp. 249-263.
  25. 진수향, 이동건, 이상준, "테크노스트레스와 안티스마트가 스마트 폰 사용에 미치는 영향에 관한 연구", 디지털융복합연구, 제10권, 제10호, 2012, pp. 187-195. https://doi.org/10.14400/JDPM.2012.10.10.187
  26. 최보미, 박민정, 채상미, "개인정보보호 기술수용행동에 영향을 미치는 요인에 대한 연구", Information Systems Review, 제17권, 제3호, 2015, pp. 77-94. https://doi.org/10.14329/isr.2015.17.3.077
  27. 최수정, "스마트 폰 기반 모바일거래 이용의 지각된 이용자 가치와 이의 결정요인: 서비스 편재성과 이용자 통제성을 중심으로", 한국전자거래학회지, 제18권, 제4호, 2013, pp. 273-299. https://doi.org/10.7838/JSEBS.2013.18.4.273
  28. 최해웅, 스마트기기 도입에 따른 기업 업무변화 및 효율성 연구 (석사학위논문), 건국대학교 언론홍보대학원, 2013.
  29. 홍세일, 김병수, "융복합 시대 모바일 커뮤니케이션 서비스 유용성이 팀 과제 성과에 미치는 영향", 디지털융복합연구, 제14권, 제10호, 2016, pp. 183-193. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.10.183
  30. 홍승준, 테크노스트레스에 대한 대처행위가 정보시스템 사용자의 성과에 미치는 영향 (박사학위논문), 전남대학교 대학원, 2013.
  31. Agarwal, R. and E. Karahama, "Time file when you're having fun: Cognitive absorption and beliefs about information technology usage", MIS Quarterly, Vol.24, No.4, 2000, pp. 665-694. https://doi.org/10.2307/3250951
  32. Agarwal, R. and J. Prasad, "A conceptual and operational definition of person innovativeness in the domain of information technology", Information Systems Research, Vol.9, No.2, 1998, pp. 204-215. https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
  33. Anckar, B. and D. D'Incau, "Value-added services in mobile commerce: An analytical framework and empirical findings from a national consumer survey", HICSS Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on. IEEE, 2000, pp. 1444-1453.
  34. Ayyagari, R., "Impact of information overload and task-technology fit on technostress", Proceedings of the Southern Association for Information Systems Conference, 2012, pp. 18-22.
  35. Ayyagari, R., V. Grover, and R. Purvis, "Technostress: Technological antecedents and implications", MIS Quarterly, Vol.35, No.4, 2011, pp. 831-858. https://doi.org/10.2307/41409963
  36. Beaudry, A. and A. Pinsonneault, "Understanding user responses to information technology: A coping model of user adaptation", MIS Quarterly, Vol.29, No.3, 2005, pp. 493-524. https://doi.org/10.2307/25148693
  37. Bland, R. L., Diagnos: Technostress strategies to reducing and preventing technosress, University of South Florida-Health Sciences Centre Library, 2000.
  38. Brod, C., Technostress: The Human Cost of the Computer Revolution, Reading, Addison-Wesley, MA, 1984.
  39. Casalo, L., C. Flavian, and M. Guinaliu, "The role of perceived usability, reputation, satisfaction and consumer familiarity on the website loyalty formation process", Computers in Human Behavior, Vol.24, No.2, 2008, pp. 325-345. https://doi.org/10.1016/j.chb.2007.01.017
  40. Contrada, R. J. and A. Baum, The handbook of Stress Science: Biology, Psychology, and Health, Springer Publishing Company, New York, NY, 2011.
  41. Dolan, C. A., "Issues of consistency and effectiveness in coping with daily stressors", Journal of Research in Personality, Vol.22, No.3, 1988, pp. 395-407. https://doi.org/10.1016/0092-6566(88)90037-2
  42. Figueiredo, J. R., An evaluation of people's attitudes toward technostress and techniques on how to overcome it, 1994, Available at http://www.soc.hawaii.edu/leonj/499s9/yamauchi/techno.htm.
  43. Folkman, S. and J. T. Moskowitz, "Positive affect and the other side of coping", American Psychologist, Vol.55, No.6, 2000, pp. 647-654. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.647
  44. Folkman, S., Making the Case for Coping, In Carpenter, B. N. (ed.), Personal coping: Theory, Research, and Application, Westport, CT, 1992.
  45. Folkman, S., R. S. Lazarus, R. J. Gruen, and A. Delongis, "Appraisal, coping health status and psychological symptoms", Journal of Personality and Social Psychology, Vol.50, No.3, 1986, pp. 571-579. https://doi.org/10.1037/0022-3514.50.3.571
  46. Greenhaus, J. H., K. M. Collins, and J. D. Shaw, "The relation between work-family balance and quality of life", Journal of Vocational Behavior, Vol.63, 2003, pp. 510-531. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(02)00042-8
  47. IDC, "IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker", 2016, Available at http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS40980416.
  48. Karlson, A., B. Nederson, and J. Contreras-Vidal, Understanding single-handed mobile device interaction, University of Maryland, 2006.
  49. Lazarus, R. S. and S. Folkman, Stress, Appraisal and Coping, Springer, New York, NY, 1984.
  50. Lazarus, R. S., Psychological Stress and the Coping Process, McGraw-Hill, New York, NY, 1966.
  51. Leonard, M. and D. Robey, "The relevance of social issues in ubiquitous computing of environments", Communications of the ACM, Vol.45, No.12, 2002, pp. 88-91. https://doi.org/10.1145/585597.585621
  52. Limayem, M., M. Khalifa, and A. Frini, "What makes consumers buy from Internet? A longitudinal study of online shopping", IEEE Transactions on Systems, man and Cybernetics-Part A: Systems and Humans, Vol.30, No.4, 2000, pp. 421-432. https://doi.org/10.1109/3468.852436
  53. Nysvenn, H., P. E. Pederen, and H. Thorbjornsen, "Intentions to use mobile services: Antecedents and cross-service comparisons", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol.33, No.3, 2005, pp. 330-346. https://doi.org/10.1177/0092070305276149
  54. Rabinowitz, A. R. and P. A. Amett, "A longitudinal analysis of cognitive dysfunction, coping and depression in multiple sclerosis", Neuro psychology, Vol.23, No.5, 2009, pp. 581-591. https://doi.org/10.1037/a0016064
  55. Ragu-Nathan, T S., M. Tarafdar, B S. Ragu-Nathan, and Q. Tu, "Consequences of technostress for end users in organizations conceptual development and empirical validation", Information Systems Research, Vol.19, No.4, 2008, pp. 417-433. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0165
  56. Ray, L. and L. Chiahouris, "Customer retention: Examiningthe roles of store affect and storeloyalty as mediators in the management of retail strategies", Journal of Strategic Marketing, Vol.17, No.1, 2009, pp. 1-20. https://doi.org/10.1080/09652540802619160
  57. Reid, M., M. Allen, C. Riemenschneider, and D. Armstrong, "Affective organizational commitment in state government: The case of IT professionals", American Review of Public Administration, Vol.38, No.1, 2008, pp. 41-61. https://doi.org/10.1177/0275074007303136
  58. Revenson, T. A. and B. J. Felton, "Disability and coping as predictors of psychological adjustment to rheumatoid arthritis", Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.57, 1989, pp. 344-348. https://doi.org/10.1037/0022-006X.57.3.344
  59. Rosen, L., iDisorder: Understanding Our Obsession with Technology and Overcoming Its Hold on Us, Palgrave Macmillan, New York, NY, 2012.
  60. Ruff, C. D. and B. Singer, "What to do about positive and negative items in studies of psychological well-being and ill-being?", Psychotherapy and Psychosomatics, Vol.76, No.1, 2007, pp. 61-62. https://doi.org/10.1159/000096369
  61. Safafino, E. P., Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (3rd ed.), Wiley, New York, NY, 1999.
  62. Tarafdar, M., Q. Tu, B. S. Ragu-Nathan, and T. S. Ragu-Nathan, "The impact of technostress on role stress & productivity", Journal of Management Information Systems, Vol.24, No.1, 2007, pp. 301-328.
  63. Tarafdar, M., Q. Tu, T. S. Ragu-Nathan, and B. S. Ragu-Nathan, "Crossing to the dark side: Examining creators, outcomes and inhibitors of technostress", Communications of the ACM, Vol.54, No.9, 2011, pp. 113-120. https://doi.org/10.1145/1995376.1995403
  64. Thompson, R. J., K. M. Gil, M. R. Abrams, and G. Philips, "Stress, coping and psychological adjustment of adults with sickle cell disease", Journal of Consulting and Clinical, Vol.60, 1992, pp. 433-440. https://doi.org/10.1037/0022-006X.60.3.433
  65. Tojib, D. and Y. Tsarenko, "Post-adoption modeling of advanced mobile service use", Journal of Business Research, Vol.62, 2012, pp. 922-928. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.05.006
  66. Weil, M. M. and L. D. Rosen, Technostress: Coping with Technology @work @home @play, J. Wiley, NY, 1997.
  67. Workman, M., W. H. Bommer, and D. Straub, "Security lapses and the omission of information security measures: A threat control model and empirical test", Computers in Human Behavior, Vol.24, 2008, pp. 2799-2816. https://doi.org/10.1016/j.chb.2008.04.005
  68. Zajonic, R. B. and H. Markus, "Affective and cognitive factors in preference", Journal of Consumer Research, Vol.9, 1982, pp. 123-131. https://doi.org/10.1086/208905