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Using a Grounded Theory Approach for Understanding Multichannel Users' Crossover Shopping Behavior

근거이론을 활용한 멀티채널 사용자의 크로스오버 쇼핑행동 이해

  • Sang-Cheol Park (Department of Business Administration, Daegu University) ;
  • Woong-Kyu Lee (Department of Business Administration, Daegu University)
  • Received : 2017.07.05
  • Accepted : 2017.09.20
  • Published : 2017.09.30

Abstract

As users' cross-over shopping behaviors become more popular, many studies have attempted to describe a theoretical mechanism in multichannel environments. Apart from explaining a simplified multichannel user behavior, relevant researchers must deeply understand the mechanism of users' cross-over shopping behavior, which cannot be discovered by employing either existing theories or traditional research methods. Thus, this study explores why, how, and when users conduct cross-over shopping behaviors in multichannel environments by employing a grounded theory approach. In this study, we have interviewed 25 participants who have prior experiences in cross-over shopping. By analyzing the interview manuscripts using the grounded theory approach, we have extracted 118 codes in the coding steps and ultimately presented 28 categories by incorporating similar concepts from those codes. In this qualitative grounded theory study, we have discussed why, how, and when users do cross-over shopping behavior based on our selected codes and categories as well as by listening to the stories of our interviewees. By grounding our proposed framework, which can capture both dynamic information search and purchasing behavior, this study provides an alternative research approach to explain user behavior, thereby bolstering our current understanding of the cross-over shopping behavior of users in multichannel environments.

멀티채널 소비자들의 크로스오버 쇼핑행동이 두드러지는 시점에서 최근 사용자 행동 메커니즘에 대한 관심이 높아지고 있다. 단순한 멀티채널 사용자행동에 대한 이해 차원을 넘어 면밀한 관찰을 통해 기존 연구방식에서 발견할 수 없었던 크로스 오버 쇼핑행동에 대한 연구 축적이 필요한 시점이라 할 수 있다. 본 연구는 근거이론(grounded theory)를 활용하여 멀티채널 사용자들이 왜, 어떻게 크로스오버 쇼핑행동을 하는지를 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 총 25명의 응답자를 대상으로 인터뷰를 진행하였으며, 근거자료의 분석을 통해 118개의 개념을 추출하였고, 유사 개념간의 통합과정을 통해 28개의 범주를 제시하였다. 본 연구는 근거이론을 적용하여 기존 설문연구에서는 파악하기 어려웠던 사용자들의 동적인 탐색과 구매행동의 메커니즘을 포착함으로써 멀티채널 환경에서 설명 가능한 행동연구 방안을 제안하고 있다는 점에서 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문 2016년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2016S1A5A2A03926710).

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