초록
본 연구는 J교육청 기록관에서 진행하고 있는 '학교역사관 조성사업'의 참여 학교들을 대상으로 학교 역사기록물 관리현황을 조사 분석하고 이를 바탕으로 학교역사관의 기록관리에 대한 개선방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 해당 사업에 참여 중인 7개교의 학교장, 그리고 사업 지원을 맡고 있는 J교육청의 기록연구사와 심층면담을 실시하였다. 면담의 내용은 학교역사관 조성사업에 대한 인식, 기록물 수집 현황, 정리 및 보존 현황, 서비스 현황으로 구성하였다. 면담 결과, 학교장들은 거의 1인 체제로 학교역사관을 운영하면서 많은 어려움을 겪고 있으며 교육청으로부터 지속적인 예산 및 인력 지원을 받기를 원하고 있었다. 이에 본 연구는 J교육청의 학교역사관 조성사업의 향후 나아갈 방향을 제시하고 학교역사관의 역사기록물 관리에 대한 개선방안을 제안하였다.
This study aims to examine the current status of school archives and suggest improvements. To do that, in-depth interviews were conducted with seven principals of schools in J city, which participated in the School Archives Project initiated by 'J' Office of Education, and a record manager in charge of the project. The interviews consist of four parts: 1) perceptions about the overall project, 2) acquisition of historical manuscripts of the schools, 3) arrangement and preservation of the historical manuscripts, and 4) services in the school archives. The results found that the principals had difficulties in managing the archives by themselves and requested continual financial and human resource support from the J Office of Education. This study suggests the future direction of the School Archives Project as well as recommendations for improving the current status of manuscript management in the schools.