A contemplation on the extension of the pyramid in the elementary mathematics textbooks published according to the 2009 revised curriculum

2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학 교과서에서 제시하고 있는 각뿔의 외연에 대한 고찰

  • Received : 2017.02.10
  • Accepted : 2017.03.20
  • Published : 2017.03.30

Abstract

In this thesis, the extension of the pyramid is contemplated through the pyramids presented in textbook $\ll$Math 6-1${\gg}$ published according to the 2009 revised curriculum. In textbook $\ll$Math 6-1${\gg}$, the pyramid is defined by presenting rough sketches of typical pyramids in an extensional definition method. This contrasts with the method of defining the pyramid by using such an extensional definition and a connotative definition method that reveals common properties of all pyramids. In textbook $\ll$Math 6-1${\gg}$, right pyramids whose base can not be regarded as regular polygons, and oblique pyramids are hardly presented. Nonetheless, $\ll$Math 6-1 Teacher's Guide Book${\gg}$ says that we have no choice but to handle oblique pyramids. In this thesis, based on these results, the following implications are presented as conclusions. First, there should be enough discussion on the extension of the pyramid in elementary school mathematics, and agreement to the results. In particular, such discussions are highly necessary in revising the curriculum. Second, in the process of realizing the intention of the curriculum in the textbook through the teacher's guidebook, the extension of the pyramid must be consistent. Third, there should be some consensus about the knowledge that elementary teachers should know about the pyramid.

본 논문에서는 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정에 따른 $\ll$2009 수학 6-1${\gg}$에서 제시하고 있는 각뿔의 외연을 고찰하고 있다. $\ll$2009 수학 6-1${\gg}$에서는 전형적인 각뿔의 겨냥도를 예시하는 외연적 정의 방법을 사용해서 각뿔을 정의하고 있다. $\ll$2009 수학 6-1 교사용 지도서${\gg}$에서는 빗각뿔을 취급할 수밖에 없다고 말하고 있지만, $\ll$2009 수학 6-1${\gg}$에서 예시하고 있는 각뿔의 겨냥도로 보면, 빗각뿔 그리고 밑면의 모양이 정다각형이 아닌 직각뿔이라고 볼 수 있는 것은 사실상 나타나고 있지 않다. 본 논문에서는 이러한 결과를 바탕으로, 다음의 시사점을 결론으로 제시한다. 첫째, 초등학교 수학에서의 각뿔의 외연에 대한 논의와 그 결과에 대한 동의가 충분히 있어야 한다. 둘째, 교육과정의 의도가 교사용 지도서를 거쳐 교과서에서 구현되는 과정에서 각뿔의 외연이 일관되어야 한다. 셋째, 각뿔과 관련해서 초등교사가 알아야 할 지식에 관해 어느 정도 합의가 있어야 한다.

Keywords

References

  1. 강완 (1991). 수학적 지식의 교수학적 변환. 수학교육, 30(3). 71-89.
  2. 강흥규, 조영미 (2002). 학교기하의 다양한 정의 방법과 그 교수학적 의의. 수학교육학연구, 12(1), 95-108.
  3. 교육과학기술부 (2011a). 수학 6-1 교사용 지도서. 서울: 두산동아.
  4. 교육과학기술부 (2011b). 수학 6-1. 서울: 두산동아.
  5. 교육과학기술부 (2011c). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]
  6. 교육과학기술부 (2012). 수학 6-1. 서울: 두산동아.
  7. 교육부 (1992). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제1992-16호. [별책 8]
  8. 교육부 (1998). 수학 6-2. 국정교과서주식회사.
  9. 교육부 (2014). 수학 4-2. 서울: 천재교육.
  10. 교육부 (2015a). 수학 6-1 교사용 지도서. 서울: (주)천재교육.
  11. 교육부 (2015b). 수학 6-1. 서울: (주)천재교육.
  12. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정. 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책 8]
  13. 권석일, 박교식 (2011). 우리나라 초등학교 수학 교과서에서의 입체도형 관련 지도 내용에 대한 분석과 비판. 수학교육학연구, 21(3). 221-221.
  14. 김수환, 박성택, 신준식, 이대현, 이의원, 이종영, 임문규, 정은실 (2011). 초등학교 수학과 교재 연구. 파주: 동명사.
  15. 박교식 (1998). 우리나라 초등학교 수학의 정체성에 관한 연구. 수학교육학연구, 8(1). 89-100.
  16. 방정숙, 황현미(2010). 입체도형에 관한 초등학교 수학 교과서 분석. 한국학교수학회논문집 13(4), 549-568.
  17. 신이섭 외 25명 (2011). 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정 연구. 한국과학창의재단.
  18. 우정호, 조영미 (2001). 학교수학 교과서에서 사용하는 정의에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(2). 363-384.
  19. 이용률 (2010). 초등학교 수학의 중요한 지도 내용. 서울: 경문사.
  20. 이동환 (2013). 초등학교 수학교과서 '각뿔' 지도 방식에 대한 분석과 개선 방안. 학교수학, 15(1). 1-14.
  21. 정윤회, 김성준 (2013). 융합인재교육을 적용한 초등수학 수업자료 개발 연구. 한국학교수학회논문집, 16(4), 745-770.
  22. 조영미, 박하나 (2011). 각기둥의 정의 만들기에 관한 지도 사례 연구: 초등학교 5학년을 대상으로. 한국초등수학교육학회지, 15(2). 317-332.
  23. 황선욱 외 23명 (2011). 창의 중심의 미래형 수학과 교과내용 개선 및 교육과정 개정 시안 연구. 한국과학창의재단.
  24. Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12(2). 151-169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
  25. Van Hiele, P. M. (2009). 구조와 통찰. 우정호, 박교식, 남진영, 강현영, 임재훈, 권석일, 박선용, 최지선(공역). 서울: 경문사. (원저 1986년 출판)
  26. Weisstein, Eric W. (2012) "Pyramid." From MathWorld-A Wolfram Web Resource. http://mathworld.wolfram.com/Pyramid.html. (2017. 1. 7 검색)