참고문헌
- 강완.장윤영.정선혜 (2011). 수학 수업 발문유형 분석 및 대안 탐색-신임 교사 사례 연구-. 초등수학교육, 14(3), 293-302.
- 강현영.이동환.고은성 (2012). 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사-학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사-. 수학교육, 51(2), 173-189.
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 서울: 교육과학기술부.
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 서울: 교육부.
- 나귀수 (2013). 수학 수업 비평의 실제. 학교수학, 15(2), 369-387.
- 대구광역시교육청 (2013). 초등학교 수업 연구교사제 운영 계획 안내. 대구: 대구광역시교육청.
- 박진형.이경화 (2014). 모델링 활동을 통한 메타수준 학습에 대한 연구. 학교수학, 16(3), 409-444.
- 방정숙 (2014). 예비교사의 초등 수학 수업에 대한 기술과 비평의 변화. 한국초등수학교육학회지, 18(3), 399-424.
- 백소영.김도현.이경언 (2014). 수업 시연에서 나타나는 예비 수학교사의 발문 유형과 특성 분석. 교사교육연구, 53(3), 400-415.
- 손복은.고호경(2012). 국제성취도 평가에 기초한 중학교 확률과 통계 내용 관련 탐구-PISA와 TIMSS 문항 분석을 중심으로-. 한국학교수학회논문집, 15(1), 109-135.
- 송근영.방정숙 (2013). 수업 동영상 분석(CVA) 기법을 활용한 분수 수업에 관한 초등 교사의 지식 탐색. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 457-481.
- 신보미 (2016). 교사들의 수업 분석 관점에 대한 연구-삼각형의 무게주심에 대한 수업 사례를 중심으로-. 수학교육학연구, 26(3), 421-442.
- 신보미 (2008). 확률에 대한 교사의 교수학적 내용 지식 분석. 학교수학, 10(3), 463-487.
- 유윤재 (2009). 확률의 독립성 개념의 의미 분석. 수학교육, 48(3), 353-358.
- 이영하.권세림 (2009). 정보 분석 및 활용 측면에서의 중학교 2학년 확률 단원 분석. 학교수학, 11(3), 389-413.
- 임해정(2015). 신뢰구간 추정 수업에서 교사의 발문 유형 분석. 석사학위 논문. 전남대학교대학원, 광주.
- 주미경 (2008). 협력적 탐구와 반성적 실천 맥락에서 예비교사 발문 사례 분석. 학교수학, 10(4), 515-535.
- 최상호.하정미.김동중 (2016). 동료 멘토링 교수법에서 교사의 수업 참여전략과 발문전략 분석. 한국학교수학회논문집, 19(2), 153-176.
- Batanero, C., Henry, M., & Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 15-37). USA: Springer.
- Batanero, C. & Sanchez, E. (2005). What is the nature of high school students'conceptions and misconceptions about probability? In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 241-266). USA: Springer.
- Boaler, J. & Humphreys, C. (2005). Connecting mathematical ideas: Middle school video cases to support teaching and learning. Heinemann: Portmouth, NH.
- Capraro, M. M,, Carter, T., & Harbaugh, A. (2010). Understanding, questioning, and representing mathematics: What makes a difference in middle school classrooms? Research in Middle Level Education, 34(4), 1-19.
- Chevallard, Y. (1988). On didactic transposition theory : Some introductory notes. Paper presented at the International Symposium on Research and Development in Mathematics Education, Bratislava, Czechoslovakia.
- Creswell, J. W. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design-Choosing Among Five Traditions. California: Sage.
- Fischbein, E., Nello, M. S., & Marino, M. S. (1991). Factors affecting probabilistic judgments in children and adolescents. Educational Studies in Mathematics, 22, 523-549. https://doi.org/10.1007/BF00312714
- Freedman, D., Pisani, R., & Purves, R. (1978). Instructor's manual for statistics. NY:Norton.
- Greer, B. & Mukhopadhyay. (2005). Teaching and learning the mathematization of uncertainty : Historical, cultural, social and political contexts. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 297-324). USA: Springer.
- Hogg, R. V. & Tanis, E. A. (1997). Probability and statistical inference. NJ: Prentice Hall.
- Jolliffe, F. (2005). Assessing probability thinking and reasoning. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 325-344). USA: Springer.
- Jones, G. A. (2005). Introduction. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school :Challenges for teaching and learning (pp. 1-12). USA: Springer.
- Konold, C., Pollatsek, A., Well, A., Lohmeier, J., & Lipson, A. (1993). Inconsistencies in students' reasoning about probability. Journal for Research in Mathematics Education, 24, 392-414. https://doi.org/10.2307/749150
- Manouchehri, A. & Lapp, D. A. (2003). Unveiling student understanding: The role of questioning in instruction. Mathematics Teacher, 96(8), 562-566.
- Merriam, B. S. (2007). 정성연구방법론과 사례연구. (강윤수.고상숙.권오남.류희찬.박만구.방정숙.이중권.정인철.황우형 역). 서울: 교우사. (원저 1999년 출판).
- Morgan, N. & Saxton, J. (2006). Asking better questions. Ontario: Pembroke Publishers.
- Moyer, P. S. & Milewicz, E. (2002). Learning to question: Categories of questioning used by preservice teachers during diagnostic mathematics interviews. Journal of Mathematics Teacher Education, 5, 293-315. https://doi.org/10.1023/A:1021251912775
- NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
- NCTM (2014). Principles to actions: Ensuring mathematics success for all. Reston, VA:The Author.
- Polaki, M. (2005). Dealing with compound events. In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school : Challenges for teaching and learning (pp. 191-214). USA:Springer.
- Polya, G. (2005). 수학적 발견. (우정호.정영옥.박경미.이경화.김남희.나귀수.임재훈 역). 서울: 교우사. (원저 1981년 출판).
- Sahin, A. & Kulm, G. (2008). Sixth grade mathematics teachers’ intentions and use of probing, guiding, and factual questions. Journal of Mathematics Teacher Education, 11(3), 221-241. https://doi.org/10.1007/s10857-008-9071-2
- Sierpinska, A. (2010). 수학에서의 이해. (권석일.김성준.남진영.박문환.장혜원.한대희.홍진곤 역). 서울: 경문사. (원저 1996년 출판).
- Staples, M. (2007). Supporting whole-class collaborative inquiry in a secondary mathematics classroom. Cognition and Instruction, 25(2), 161-217. https://doi.org/10.1080/07370000701301125
- Tarr, J. E. & Lannin, K. J. (2005). How can teachers build notions of conditional probability and independence? In G. A. Jones (Ed.), Exploring probability in school :Challenges for teaching and learning (pp. 215-238). USA: Springer.
- Tarr, J. E. & Jones, G. A. (1997). A framework for assessing middle school students' thinking in conditional probability and independence. Mathematics Education Research Journal, 9, 39-59. https://doi.org/10.1007/BF03217301
- Windschitl, M. (2002). Framing constructivism in practice as the negotiation of dilemmas: An analysis of the conceptual, pedagogical, cultural and political challenges facing teachers. Review of Educational Research, 72(2), 121-176.