A Comparative Analysis of Decimal Numbers in Elementary Mathematics Textbooks of Korea, Japan, Singapore and The US

한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 소수 개념 지도 방안에 대한 비교 분석

  • Received : 2017.02.10
  • Accepted : 2017.03.05
  • Published : 2017.03.31

Abstract

Understanding decimal numbers is important in mathematics as well as real-life contexts. However, lots of students focus on procedures or algorithms of decimal numbers without understanding its meanings. This study analyzed teaching method related to decimal numbers in a series of mathematics textbooks of Korea, Japan, Singapore and the US. The results showed that three countries except Japan introduced the decimal numbers as another name of fraction, which highlights the relation between the concept of decimal numbers and fractions. And limited meanings of decimal numbers were shown such as 'equal parts of a whole' and 'measurement'. Especially in the korean textbooks, relationships between the decimals were dealt instrumentally and small number of models such as number lines or $10{\times}10$ grids were used repeatedly. Based these results, this study provides implications on what and how to deal with decimal numbers in teaching and learning decimal numbers with textbooks.

소수를 이해하는 것은 수학 학습뿐만 아니라 일상생활에서도 매우 중요하다. 하지만 정작 학생들은 소수의 의미를 충분히 이해하지 못한 채 계산에 치중하고 있다. 이에 본 연구에서 는 학생들의 의미 있는 소수 학습을 돕기 위하여 한국, 일본, 싱가포르, 미국의 초등학교 수학 교과서에 제시된 소수의 도입 방식 및 소수 개념을 중점적으로 비교 분석하였다. 연구결과, 일본을 제외한 세 나라에서는 소수를 분수의 다른 이름으로 도입하여 분수와의 관련성을 강조하고 있었으며, 등분할 소수와 양 소수의 의미가 주로 제시되고 있어 소수의 다양한 의미를 다루지 못하고 있는 것으로 드러났다. 특히 한국 교과서의 경우 소수 사이의 관계를 도구적으로 다루고 있었으며, 몇 개의 표현만을 반복적으로 사용하였다. 이와 같은 연구 결과에 대한 논의를 바탕으로 본 연구는 초등학교 수학 교과서의 소수 관련 내용의 구성 및 지도 방향에 대한 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

References

  1. 강현영, 박문환, 박교식(2009). 우리나라 초등학교 수학에서의 소수 도입에 대한 분석과 비판. 학교수학, 11(3), 463-477.
  2. 강흥규(2011). 위치적 십진기수법을 본질로 하여 조직한 소수 개념 지도 방안 연구. 한국초등수학학회지, 15(1), 199-219.
  3. 교육부(2015). 수학 5-2. 서울: 천재교육.
  4. 교육부(2016a). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  5. 교육부(2016b). 수학 4-2. 서울: 천재교육.
  6. 네이버 국어사전 (2016). Retrieved from http://krdic.naver.com/
  7. 문범식, 이대현(2014). 초등학생들의 소수 개념과 그 연산에 대한 이해도 분석. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 237-255.
  8. 방정숙, 김수정(2007). 십진블록을 활용한 소수의 나눗셈 지도에서 초등학교 5학년 학생들의 개념적 이해 과정 분석. 수학교육학연구, 17(3), 233-251.
  9. 방정숙, 김재화(2006). 초등학교 6학년 학생들의 소수 계산 오류와 선행지식간의 연결 관계 분석 및 지도방안 탐색. 수학교육, 45(3), 275-293.
  10. 변희현(2005). 소수 개념의 교수학적 분석. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 우정호, 변희현(2005). 소수 개념의 교수학적 분석. 수학교육학 연구, 15(3), 289-313.
  12. 장혜원(2011). Stevin의 <소수>의 수학사적 의의와 수학교육적 함의. 수학교육학연구, 21(2), 121-134.
  13. 황현미(2013). 초등학교 교사들의 수학교과서 사용 실태 분석 및 수준 모델 개발. 한국교원대학교 박사학위 논문.
  14. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Isaacs, A., Pitvorec, K., Bell, J., et al. (2007). Everyday mathematics 3-1 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  15. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., McBride, J., et al. (2007a). Everyday mathematics 4-1 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  16. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., McBride, J., et al. (2007b). Everyday mathematics 4-2 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  17. Bell, M., Bretzlauf, J., Dillard, A., Hartfield, R., Isaacs, A., McBride, J., et al. (2007c). Everyday mathematics 6-1 (3rd ed). Chicago: Wright Group.
  18. Carpenter, T. P. (1986). Conceptual knowledge as a foundation for procedural knowledge: implications from research on the initial learning of arithmetic. In J. Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp. 113-132). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  19. Cramer, K. A. (2003). Using a translation model for curriculum development and classroom instruction. In R, Lesh. & H, Doerr (Eds.), Beyond constructivism: models and modeling perspectives on mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 449-464). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  20. Cramer, K., Monson, D., Ahrendt. S., Colum, K., Wiley, B., & Wyberg, T. (2015). 5 indicators of decimal understandings. Teaching Children Mathematics, 22(3), 186-195. https://doi.org/10.5951/teacchilmath.22.3.0186
  21. Cramer, K. A., Monson, D. S., Wyberg, T., Leavitt, S., & Whitney, S. B. (2009). Models for initial decimal ideas. Teaching Children Mathematics, 16(2), 106-117.
  22. Hiebert, J., Wearne, D., & Taber, S. (1991). Fourth graders' gradual construction of decimal fractions during instruction using different physical representations. The Elementary School Journal, 91(4), 321-341. https://doi.org/10.1086/461658
  23. Hiebert, J., Wearne, D. (1986). Procedures over concepts. The acquisition of decimal knowledge. In J. Hiebert (Ed.), Conceptual and procedural knowledge: The case of mathematics (pp.199-223). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  24. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011a). Study with your friends mathematics for elementary school 3-2. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  25. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011b). Study with your friends mathematics for elementary school 4-2. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  26. Hitotsumatsu, S., Masaki, K., Akai, T., Okada, Y., Machida, S., Moriya, Y., et al. (2011c). Study with your friends mathematics for elementary school 5-1. Takeshi, Nara: GAKKOHTOSHO.
  27. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2008a). My pals are here! maths 5A (2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  28. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2008b). My pals are here! maths 5B (2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  29. Kheong, F. H., Soon, G. K., & Ramakrishnan, C. (2016). My pals are here! maths 4B (2nd ed). Singapore: Marshall Cavendish Education.
  30. Van Galen, F., Feijs, E., Figueiredo, N., Gravemeijer, K., van Herpen, E., & Keijzer, R. (2008). Core insights into decimals. In L. Walther, M. Tatar, B. Heijman, N. Kuijpers & N. Spier (Eds.), Fractions, percentages, decimals and proportions: A learning-teaching trajectory for grade 4, 5 and 6. Rotterdam: Sense Publishers.