Abstract
This study proposes a new model of tourism destination management based on the tourism management program using information and communication technology provided by LBS. The personalized tourist information service can enhance the satisfaction of tourists. Sustainability can be expanded through management based on the capacity of the tourism destination. Increased satisfaction leads to more diverse tourism activities. Various tourism activities increase the consumption expenditure, which satisfies the local tourism destination management purpose. The tourism destination management plan of the central and local governments is a comprehensive system in which detailed policy support plans are formulated from the perspective of the three requirements for sustainability-economic, socio-cultural, and environmental-and concerned parties are connected and resources are supported through detailed processes in which the sources of disparities in accessibility are identified and the roles are delegated at the national, community, and regional levels.
본 논문은 국가와 지방자치단체에서 개발하여 운영하고 있는 관광지관리의 문제점을 극복하고 국가와 지역경제에 기여할 수 있는 지속가능한 관광지 관리모델을 개발하고자 수행되었다. 정보통신서비스기술과 모바일 스마트 디바이스를 기반으로 제공되는 위치정보서비스를 이용하여 개별 관광지내에서의 개인의 특성-여가시간, 혼잡도, 활동성, 지출능력 등-을 기초로 하는 애플리케이션을 관광지에서 제공함으로써 개인여건에 부합하는 관광 프로그램을 제공함으로써 1차적으로 관광객의 만족도를 최적화하며, 관리측면에서 환경적 데미지를 최소화 할 수 있는 수용력수준을 유지함으로써 환경적 지속가능성을 유지할 수 있게 한다. 2차적으로 관광객의 소비활동을 통한 경제적 수익창출을 통하여 관광지의 지속가능성을 배가할 수 있으며, 유사시 발생할 수 있는 위험관리를 실시간으로 수행함으로써 안전사고를 예방할 수 있으며, 유사시 실시간으로 관광객들의 안전을 확보할 수 있다. 위치기반서비스를 이용한 관광지의 환경보존은 관리비용을 최소화 하는데 기여하게 되며, 이용자인 관광객의 만족도는 제고할 수 있다. 이는 관광지 관리비용을 최소화 하며, 지속적인 수익을 창출하여 국가와 지방자치단체의 관광지 수익목표 달성이 가능하게 되어 궁극적으로 지속가능한 관광지 운영모델로 정립될 수 있다.