DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of a Program Using Sphinx Puzzle for the Mathematically Gifted Elementary Students

초등수학영재를 위한 스핑크스 퍼즐 프로그램 개발과 적용사례

  • Received : 2017.02.26
  • Accepted : 2017.03.24
  • Published : 2017.03.31

Abstract

In terms of making more various geometrical figures than existing Tangram, Sphinx Puzzle has been used as a material for the gifted education. The main research subject of this paper is to verify how many convex polygons can be made by all pieces of a Sphinx Puzzle. There are several previous researches which dealt with this research subject, but they did not account for the clear reasons on the elementary level. In this thesis, I suggest using unit area and minimum area which can be proved on the elementary levels to account for this research subject. Also, I composed the program for the mathematically gifted elementary students, regarding the subject. I figured out whether they can make the mathematical justifications. I applied this program for three 6th grade students who are in the gifted class of the G district office of education. As a consequence, I found that it is possible for some mathematically gifted elementary students to justify that the number of convex polygons that can be made by a Sphinx Puzzle is at best 27 on elementary level.

스핑크스 퍼즐은 기존 칠교판에 비하여 수학적 도형을 다양하게 만들 수 있다는 점에서 영재교육의 소재로 활용되어 왔다. 본 연구에서는 스핑크스 퍼즐의 모든 조각을 사용하여 만들 수 있는 볼록다각형의 개수를 프로그램 탐구 과제로 삼는다. 이는 이전 연구에서 여러 차례 탐구 주제로 다루어져 왔으나, 현재 그 명확한 이유를 설명하지 못하고 있다. 이 논문에서는 초등영재 수준에서 증명이 가능한 최소넓이를 이용한 방법과 단위넓이를 이용한 방법을 새롭게 제안한다. 그리고 초등수학영재가 새로운 증명 방법으로 탐구 주제를 실제 정당화할 수 있는지 확인한다. 따라서 총 4차시 수업 프로그램을 구성하고 적용하였다. G교육지원청 영재교육원 6학년반 소속 학생 3명을 대상으로 수업 프로그램을 적용한 결과, 스핑크스 퍼즐로 만들 수 있는 볼록다각형이 27개임을 정당화하는 것은 가능함을 보였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 수학과 교육과정(교육부 고시 제 2015-74호 별책 8).
  2. 교육인적자원부 (2004). 초등학교 수학 5-나. 서울: 대한교과서주식회사.
  3. 김정하 (2010). 초등학생의 수학적 정당화에 관한 연구. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  4. 박교식 (2002). 유사탱그램과 그 수학교육적 시사점. 학교수학, 4(1), 97-109.
  5. 박교식 (2004). 탱그램 다시 보기. 서울: 수학사랑.
  6. 박교식 (2007). 스핑크스 퍼즐의 일곱 조각으로 만들 수 있는 볼록 다각형의 탐색. 과학교육논총, 20(1), 113-122.
  7. 박혜정, 조영미 (2012). Girih 타일링을 이용한 초등수학영재 프로그램 개발 및 적용 연구. 영재교육연구, 22(3), 619-637. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.3.619
  8. 방신영, 송상헌 (2013). 스핑크스퍼즐로 모든 삼각형 해법 찾기 과제에서 나타나는 학생들의 수학적 사고 특성 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(1), 165-184.
  9. 송상헌 (2008). 수학과 교육과정에 비추어 본 탱그램과 유사탱그램의 재조명. 수학교육학연구, 18(3), 391-405.
  10. 송상헌 (2013). 스토리텔링으로 체험하는 수학교구 1: 스핑크스 퍼즐. 수학교육학술지, 2013(2), 421-426.
  11. 안주형, 송상헌 (2002). 탱그램과 모자이크퍼즐의 활용에 관한 연구. 학교수학, 2(2), 283-296.
  12. 한송이 (2015). 스핑크스퍼즐을 활용한 초등 수학 영재 교수.학습 자료 개발 연구. 석사학위논문. 경인교육대학교.
  13. 황지남 (2015). 초등수학영재의 수학적 정당화를 위한 칠교판 활용방안 연구. 한국초등수학교육학회지, 19(4), 589-608.
  14. 황지남 (2016). 보드게임 십삼지신과 이를 활용한 초등 수학 학습 프로그램의 개발 및 적용. 석사학위논문. 경인교육대학교.
  15. 和々草 (2007). http://www1.kamakuranet.ne.jp/usasan (검색일: 2016. 9. 14)
  16. Dienes, Z. (2010). Brief notes on Zoltan Dienes' six-stage theory of learning mathematics. Retrieved October 10, 2016, from http://zoltandienes.com
  17. Ernest, P. (1991). The philosophy of mathematics education. London: Falmer Press.
  18. Harel, G. & Sowder, L. (1998). Students’proof schemes: Result from exploratory studies. CBMS Issues in Mathematics Education, 7, 234-283.
  19. Van Hiele, P. M. (1986). Structure and insight: A theory of mathematics education. Orlando, FL: Academic Press, Inc.
  20. Van Hiele, P. M. (1999). Developing geometric thinking through activities that begin with play. Teaching Children Mathematics, 5(6), 310-316.