DOI QR코드

DOI QR Code

Differences in Psychopathology and Effectiveness of Individual Counselling According to Learning Environment of Agricultural Specialized College Students

농업계 특수전문대학 학생들의 학습 환경에 따른 정신병리 차이와 개인상담의 효과검증

  • Lee, D.K. (Paijae University psychology philosophy counseling department) ;
  • Nho, W.G. (Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • Jeong, D.S. (Korea National College of Agriculture and Fisheries) ;
  • An, J.S. (Korea National College of Agriculture and Fisheries)
  • 이도균 (배재대학교 심리철학상담학과) ;
  • 노환국 (한국농수산대학 중소가축학과) ;
  • 정달상 (한국농수산대학 수산양식학과) ;
  • 안진선 (한국농수산대학 교학과)
  • Published : 2017.06.30

Abstract

This study is aimed at researching on psychopathological characteristics of agriculture-specialized college students, in a specific educational environment, consulting some students who show maladjusted characteristics, verifying its effects and providing basic data for college life instructions. The complete survey MMPI was conducted for 676 freshmen and juniors attending K agriculture-specialized college located in Jeollabuk-do. To analyze the results, basic statistics, bivariate correlation analysis, and multiple regression analysis were implemented. The results of this study are as follows; First, the level of overall clinical scale was lower than 50 points, standard point, and freshmen showed higher depression (D), hysteria (Hy) and psychasthenia (Pt) in general. Such results are different from the other study results. It is considered an anxiety in early stage, resulted from a living in a dormitory. For the juniors who came back from one-year practice, anxiety about employment seems little because they are already employed. Second, The effects of personal consultation for maladjusted students were proved (p<.01). The students who got consultation showed improvement effect from 'very bad condition' to 'considerable depression', which is low score. This study has a meaning in preventing from any accident, by screening maladjusted students who are supposed to learn in a specific situation, by relieving their symptoms through consultation and letting them concentrate on learning.

Keywords

References

  1. 권혜진. (2007). 대학생의 대학환경풍토지각과 대학생활 적응 및 학업성취도간의 관계연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김정섭, 김종인. (2016). 귀농•귀촌 인구 전망과 정책방향. 농촌지도와 개발 24 : 33-47
  3. 김중술. (1998). 다면적 인성검사. 서울대학교출판부.
  4. 김현조. (1997). 대학생이 지각하는 대학풍토에 관한 연구. 연세대학교대학원 석사학위논문.
  5. 이영호. (1999). 한국판 우울형용사 체크리스트의 신뢰도 및 타당도 연구. 한국심리학회지: 임상, 18(2) : 151-164.
  6. 정범모. (1976). 교육풍토 : 그 종합적 연구를 위한 이론적 탐색. 한국행동과학연구소 행동과학연구. 9.
  7. 정철영, 이용환, 나승일. (2002). 21세기 지식 기반 농업을 위한 농업인력 육성방안. 서울대학교 농업생명과학대학 농산업교육과
  8. 윤정섭. (2002). 신경정신과 진료현장에서 유용한 지필검사 소개서. 대한신경정신과 개원의협의회 신경정신과 진료환경 개선 특별위원회 출판.
  9. 김해란. (2003). 여성 우울에 대한 비판적 고찰. 학생생활연구. 23 : 17-41.
  10. 송지영, 이광철. (2002). 여성에게 왜 우울증이 많은가?. 경의의학, 18(3,4) : 170-181.
  11. 박재규, 이정림. (2011). 한국 성인 남녀의 우울증 변화에 영향을 미치는 요인 분석. 보건과 사회과학. 29 : 99-128.
  12. 김재환외 8명. (2014). 임상심리검사의 이해(2판). 학지사
  13. 이신형, 정휘수, 이동욱, 박기흠, 윤주영, 박정재. (2009). 일개 대학 신입생들의 대학생활적응에 대한 불안, 우울, 스트레스의 영향. 대한가정의학회. 796-804.
  14. 장휘숙. (2002). 청년후기이 부모에 대한 애착, 분리-개별화 및 심리사회적 적응. 한국심리학회지; 발달, 15(1), 101-121.
  15. Jack, D. C. (1991). Slicing the self : Women and Depression, New York: Harvard University Press.
  16. Butcher, J. N., Dahlstrom, W. G., Graham, J. R., Tellegen, Y. S., Kaemmer, B. (1989). Minnesota multiphasic personality Inventory-2: Manual for administration and scorting. Minneapolis : University of Minnesota Press.
  17. Lee, H. I. (2008). "Correlations among self-esteem, dapression and Academic achievement in nursing college students". The Korean Joumal of Community Health Nursing. Vol(22): 97-107.
  18. Lee, M. H. (1995). Depression and related variables in a university freshman [dissertation]. Gwangju: Chonnam National Univ.;