A Study of Teaching Math Underachievers Using Flipped Classroom

거꾸로 교실을 활용한 수학학습부진아의 학습지도에 관한 연구

  • Received : 2017.12.14
  • Accepted : 2017.12.19
  • Published : 2017.12.30

Abstract

One of difficulties with which teachers meet is to have underachievers with no willingness and motivation for study involved in class. Mathematics underachiever are average or above average in their intelligence but their actual achievement in mathematics did not coincide to their intellectual capabilities. The teaching strategy for them is to motivate them to try to study mathematics and to experience the improvement in their mathematics grade. In this paper, we choose flipped classroom as the strategy of teaching basic mathematics to math underachievers and applied it to them. Then we wanted to make sure the possibility for applying flipped classroom to teaching math underachievers through the analysis of change in the scholastic achievement of students in mathematics and mathematical disposition. The results of this study are as followings; First, when we taught basic math to underachievers using a flipped classroom, we confirm that math underachievers with active participation improved scholastic achievements significantly. Second, the flipped classroom was led to positive effects in an affective domain. In particular, it showed the most noticeable change in the area of willingness to math problem-solving and perception about the value of mathematics.

교사가 수업에서 느끼는 큰 어려운 점 중의 하나는 배우고자 하는 의욕과 동기를 상실한 학습부진아를 수업에 참여시키는 것이다. 수학학습부진아는 평균 혹은 평균 이상의 능력을 가지고 있지만 교사의 노력에도 불구하고 수학 학습에 많은 어려움을 느낀 학생들이다. 이 학생들에 대한 수학학습지도 전략은 수학학습에 대한 동기를 부여하고 수학에서의 학업 성취도의 향상을 경험하게 하는 것이다. 본 연구는 수학학습 부진아들의 기초수학 학습지도 전략방안으로 거꾸로 교실 수업을 선택하고 이를 수학학습부진아 수업에 적용한 후 이 학생들의 수학에 대한 학업성취도와 수학적 성향에서의 변화를 분석함으로써 수학학습 부진아에 대한 거꾸로 교실 적용 가능성을 확인하고자 하였다. 연구의 결과, 첫째, 거꾸로 교실을 활용한 수학학습부진아의 기초수학 학습 지도 후 수학학업성취도에 긍정적인 유의미한 변화가 있음을 확인 할 수 있었다. 둘째, 거꾸로 교실을 활용한 수학학습부진아의 기초수학 학습 지도 후 수학에 대한 자신감, 융통성, 의지력, 호기심, 반성, 수학적 가치의식 등 수학적 성향에서도 유의미한 긍정적 변화가 있었다. 특히, 수학의 가치에 대한 생각과 수학문제 풀이에 대한 의지 부분에서 가장 두드러진 변화를 보였다.

Keywords

References

  1. 간진숙(2015), 플립런닝 수업 설계, 제 25회 e-Learning Match Point: Flip & Redesign for New Paradim 발표문, 한국U러닝연합회
  2. 권혁진, 김민경, 이은영(2006), 학습 부진아 수학 클리닉 운영 사례, 한국학교수학회논문집, 9(1), 19-40
  3. 김지혜(2009). 학생들의 수학적 사고에 기반한 수학학습부진아 지도의 효과 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 미래교실네트워크(2014). 미래교실을 찾는 선생님의 배움장터(공개 자료실) 내 교수.학습지도방안. http://www.futureclassnet.org/cmnty/marketplace.do
  5. 박성익(1986). 학습부진아 교육. 한국교육개발원.
  6. 사교육없는세상운동본부(2016). 웃어라, 수포자. 사교육걱정없는세상.
  7. 이동엽(2013). 플립드 러닝(Flipped Learning)교수.학습 설계모형 탐구. 디지털융복합연구, 11(12), 83-92 https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.12.83
  8. 이민경(2014). 거꾸로교실의 교육사회학적 의미분석: 참여교사들의 내러티브를 중심으로. 교육사회학연구, 24(2), 181-207.
  9. 이은휘(2001), 수학과 학습부진아의 수업 방법의 탐색, 한국학교수학회논문집, 4(2), 33-48
  10. 정민, 김현진(2016), 초등학교 플립드 러닝의 효과 분석: 학업성취도와 교과 태도를 중심으로, 교육정보미디어연구, 22(3), 463-484
  11. 허남(2015), 예비수학교사교육에서의 플립드 러닝(Flipped Learning) 교수,학습 설계에 관한 연구, 수학교육논문집, 29(2), 197-214
  12. Ash, K. (2012). Educators evaluate 'Flipped Classrooms' : benefits and drawbacks seen interplacing lectures with on-demand video, Education week, 32(2), 6-8
  13. Bergmann, J. & Sams, A. (2012). Flip Your Classroom : Reach Every Student in Every Class Every Day, International Society for Technology in Education.
  14. Berrett, D. (2012). How 'flipping' the classroom can improve the traditional lecture. The Chronicle of Higher Education, 58 (25).
  15. Brown, M., Brown, P., & Bibby, T. (2008). "I would rather die": Reasons given by 16-year-olds for not continuing their study of mathematics. Research in Mathematics Education, 10(1), 3-18. https://doi.org/10.1080/14794800801915814
  16. Bull, G., Ferster, B., & Kjellstrom, W. (2012). Inventing the flipped classroom. learning & leading with technology. ISTE.
  17. Chung, K.L. & Khe, F. H. (2017), Using "First Principles of Instruction" to Design Mathematics Flipped Classroom for Underperforming Students, International Journal of Learning and Teaching Vol. 3, No. 2.
  18. Eggen, P. & Kauchak, D. (2004). Educational Psychology. USA: Pearson Education, Inc.
  19. Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K. M. (2013). The flipped learning model : A white paper based on the literature review titled 'A review of flipped learning'. Pearson & flipped learning network & George Mason university.
  20. McHolland, J. D. (1971). Human potential seminars : an approach to turning on the gifted underachiever. ED.
  21. Milman, N. B. (2012). The flipped classroom strategy : What is it and how can it best be used? Distance learning.
  22. Rivero, V.(2013), Tools for Learning: Flipping Out--A New Model to Reach All Students All Ways, Internet @ Schools, http://www.internetatschools.com/Articles/Editorial/Features/TOOLS-FOR-LEARNING-Flipping-Out-A-New-Model-to-Reach-All-Students-All-Ways-86947.aspx
  23. Suan, J. S.(2014), Factors Affecting Underachievement in Mathematics, Proceeding of the Global Summit on Education, 15-20