DOI QR코드

DOI QR Code

영유아기 자녀를 둔 북한이탈여성의 자녀양육에 관한 현상학적 연구

A Phenomenological Study on the Child-rearing Experience of North Korean Female Defectors with Young Children

  • 이주연 (전남대학교 생활복지학과)
  • 투고 : 2016.12.15
  • 심사 : 2017.02.04
  • 발행 : 2017.02.28

초록

Objective: The purpose of this study was to learn from Korean female defectors about their views of child-rearing experiences in South Korea. This study explored how 7 North Korean female defectors with young children developed child-rearing microideologies that acknowledge both North Korean cultural ideology and South Korean cultural ideology. Methods: To examine North Korean female defectors' child-rearing experiences, indepth interviews with 7 North Korean female defectors with young children were conducted. Results: Four theme clusters, 11 themes, and 47 meanings were found from a phenomenological analysis with indepth interview data. Based on the themes, three types of child-rearing microideologies were identified: (1) separation,(2) assimilation, and (3) integration. Each type of child-rearing microideology can be understood with a meaningful phrase "there is no choice", "nevertheless" and "because I came here to be better," respectively. Conclusion/Implications: This study provides knowledge on the individual-specified child-rearing strategy of North Korean female defectors with young children and suggests the necessity of diverse policy proposals based on the child-rearing microideology types.

키워드

참고문헌

  1. 강차연 (2005). 재중 북한이탈여성들의 스트레스 대처방식. 한국심리학회지: 여성, 10(1), 61-80.
  2. 권정윤, 조혜영, 김미경 (2013). 북한이탈주민 어머니의 심리적 특성 및 양육 특성이 자녀의 문제행동에 미치는 영향. 유아교육학논집, 17(4), 275-296.
  3. 김성남, 양옥경 (2015). 북한이탈주민 어머니들의 자녀양육과 교육의 경험에 관한 질적 연구. 사회복지 실천과 연구, 12(1), 5-38.
  4. 김영수 (2000). 북한 이탈주민의 가족문제. 사회과학연구, 9, 102-117.
  5. 김영하 (2010). 다문화사회와 새터민 청소년의 교육문제. 윤리교육연구, 21, 223-247.
  6. 김재엽, 류원정, 김지민 (2014). 탈북여성의 생활사건스트레스와 우울에 관한 연구: 외상경험의 조절효과. 한국가족복지학, 46, 85-107.
  7. 박현정, 김윤수, 박호란 (2011). 근거이론을 이용한 새터민 어머니의 양육경험의 변화과정. 아동간호학회지, 17(1), 48-57.
  8. 이금순 (2006). 여성이주자의 사회적응과정 연구: 북한이탈주민 사례를 중심으로. 아시아여성연구, 45(1), 191-234.
  9. 이기영, 김민경, 백정원 (2014). 중국 출생 자녀를 둔 한국 거주 북한이탈여성의 양육경험에 관한 연구. 한국가족관계학회지, 19(3), 213-240.
  10. 이기영, 성향숙 (2001). 탈북자 가족 구성원의 가족관계 인식에 관한 조사 연구. 한국사회복지학, 47(11), 243-271.
  11. 이부미 (2005). 남한사회에서의 탈북부모들의 역할적응 과정에 대한 질적 연구. 아동권리연구, 9(4), 691-726.
  12. 이영선, 구혜완, 한인영 (2011). 학술논문분석을 통해 본 북한이탈주민 여성의 특수성. 통일문제연구, 23(2), 147-184.
  13. 장정은, 최정숙 (2015). 북한이탈여성의 청소년자녀 양육경험에 관한 질적 연구. 사회복지연구, 46(4), 375-419.
  14. 정진경, 정병호, 양계민 (2004). 탈북청소년의 남한학교 적응. 통일문제연구, 16(2), 209-239.
  15. 최희, 강현민 (2016). 탈북학부모의 자녀 학교교육참여 실태에 관한 연구. 열린부모교육연구, 8(3), 87-100.
  16. 통일부 (2016). 북한이탈주민 입국인원 현황. http://www.unikorea.go.kr/content.do?cmsid=1440에서 2016년 11월 30일 인출
  17. 홍나미, 이인정, 김고은, 박근혜, 최여희 (2010). 북한이탈여성의 자녀양육경험에 관한 근거이론접근. 사회복지연구, 41(1), 307-343.
  18. 홍누리, 김희진 (2013). 영유아기 자녀를 둔 북한이주민가정 어머니와 일반 저소득가정 양육태도와 사회적지지. 미래유아교육학회지, 20(4), 217-236.
  19. 홍승아 (2013). 가족 관점에서 본 북한이탈여성의 정착과제: 자녀양육을 중심으로. 통일문제연구, 25(2), 173-205.
  20. Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5-68. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
  21. Berry, J. W. (2002). Conceptual approaches to acculturation. In K. M. Chun, P. B. Organista, & G. Marin (Eds.), Acculturation: Advances in theory, measurement, and applied research (pp.15-38). Washington DC: American Psychological Association.
  22. Bigner, J. J., & Gerhardt, C. (2013). Parent-child relations: An introduction to parenting (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.
  23. Castro, V. S. (2003). Acculturation and psychological adaptation. Westport, CT: Greenwood Press.
  24. Creswell, J. W. (2012). Qualitative inquiry and research design. Thousand Oaks, CA: Sage.
  25. Creswell, J. W., & Maietta, R. C. (2002). Qualitative research. In D. C. Miller & N. J. Salkind (Eds.), Handbook of research design and social measurement (6th ed., pp.143-197). Thousand Oaks, CA: Sage.
  26. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2011). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  27. Fontana, A., & Frey, J. H. (2000). The interview: From structured questions to negotiated text. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 645-672). Thousand Oaks, CA: Sage.
  28. Lee, J. (2004). The social construction of gender in contemporary South Korea: Gender microideologies and gender socialization in the context of societal change. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Wisconsin-Madison, Madison, USA.
  29. Lieber, E., Chin, D., Nihira, K., & Mink, I. T. (2001). Holding on and letting go: Identity and acculturation among Chinese immigrants. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 7(3), 247-261. https://doi.org/10.1037/1099-9809.7.3.247
  30. Mason, J. (2002). Qualitative researching. Thousand Oaks, CA: Sage.
  31. Morse, J. M., & Field, P. A. (1995). Qualitative research method for health professionals. Thousand Oaks, CA: Sage.
  32. Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. London, UK: Sage.
  33. Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2013). A child's world: Infancy through adolescence (13th ed.). NY: McGraw-Hill.
  34. Patton, M. (2014). Qualitative research and evaluation methods. Newbury Park, CA: Sage.
  35. Phinney, J. S. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: A review of research. Psychological Bulletin, 108(3), 499-514. https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.3.499
  36. Phinney, J. S., Ferguson, D., & Tate, J. (1997). Intergroup attitudes among ethnic minority adolescents: A causal model. Child Development, 68(5), 955-969. https://doi.org/10.2307/1132044
  37. Uttal, L. (1996). Custodial care, surrogate care, and coordinated care: Employed mothers and the meaning of child care. Gender & Society, 10(3) 291-311. https://doi.org/10.1177/089124396010003006
  38. Ward, C., & Rana-Deuba, A. (1999). Acculturation and adaptation revisited. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30(4), 422-442. https://doi.org/10.1177/0022022199030004003