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Research on Culture Symbol Element about China Mongolian Culture Symbol Recognition and Establishment of National Identity

중국 몽고족 문화상징에 대한 인식과 민족 정체성 확립을 위한 문화상징요소 연구

  • 홍흠 (동서대학교 일반대학원 디자인학과 시각디자인전공) ;
  • 곽암
  • Received : 2016.12.15
  • Accepted : 2017.02.01
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This paper is about on the most representative ethnic of China Mongolian as the research object, through the questionnaire survey to establish the understanding of national cultural symbol and the system of national identity, and lay a theoretical foundation for the application of Mongolian communication and design in the future. In order to achieve the objectivity of the data, so a questionnaire survey was conducted on 300 populations of Mongolian and other nationalities. The result is that the majority of the Mongolians believe that as the Mongolian people have a sense of pride, and the Mongolian nationality is a representative of china. Mongolian is a kind of aesthetic, creative, reliable, aggressive and like the decoration of the nation. The cultural symbols for design elements are cyan, Gen Gi Khan graphics, agate, and peaceful meaning and so on. The cultural symbols are used for celebration, as well as clothing accessories. The symbol of culture has played a positive role in the establishment of Inner Mongolia identity and the propaganda of the nation. The construction of Mongolian cultural symbol system plays an important role in the establishment of Mongolian national identity. To combine the meaning of nation and the mission of culture with national cultural resources. It is not only to help the development of minority culture, but also to promote the sense of pride of ethnic minorities.

본 논문은 다양한 소수민족으로 구성된 중국의 가장 대표적 소수민족인 내몽고자치구의 몽고족을 중심으로 그들의 문화상징에 대한 인식과 민족 정체성 확립을 위한 문화상징요소를 설문조사를 통해 체계적으로 정립하여 향후 몽고족의 대외 홍보 및 디자인에 응용 가능한 학제적 기초를 마련하고자한다. 본 논문은 객관적 자료를 위해 몽고족 및 타민족 300명을 대상으로 설문조사 하였으며 그 결과 대부분 몽고족은 소수민족임에 자부심을 느끼고 있으며 소수민족을 대표하는 민족이라 인식하고 있다. 몽고족의 민족성은 사회성이 높고 장식하기 좋아하는 심미성이 있으며, 창의성, 신뢰성, 진취성이 높은 것으로 나타났다. 또한 문화상징의 디자인요소 선호도에서는 색상은 청색, 문양은 성길사한의 인물 문양, 재질은 마노를 선호하였으며 상징의미는 평화가 가장 높았다. 문화상징 활용은 축제 때 가장 많이 사용하는 것으로 나타났으며 의류에 가장 많이 적용되는 것으로 파악 되었다. 이런 문화상징을 내몽고의 정체성 확립 및 홍보를 위해 적극 사용해야 한다는 의견이 높았다. 몽고족 문화상징의 체계적 정립은 몽고족의 민족 정체성을 확립하는 중요한 일로, 민족적 의미와 문화적 사명 아래 민족문화자원과 잘 결합되어 소수민족문화의 발전에 도움이 될 뿐만 아니라 소수민족으로서 자부심을 고취시킬 것이다.

Keywords

References

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