참고문헌
- 박영임, 김정아, 고자경, 정명실, "간호역량 규명을 위한 문헌 분석," 한국간호교육학회지, 제19권, 제4호, pp.663-674, 2013. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2013.19.4.663
- American Association of Colleges of Nur sing, The essential clinical resources for nursing academic mission, Washington, DC: Author, 2008.
- C. Del Mar and N. Dwyer, "A radical new treatment for the sick health workforce," Medical Journal of Australia, Vol.185, No.1, pp.32-34, 2006.
- R. A. Brown, S. Guinea, P. A. Crookes, M. McAllister, T. Levett-Jones, M. Kelly, K. Reid-Searl, C. Churchouse, P. Andersen, N. Chong, and A. Smith, "Clinical simulation in Australia and Newzealand: through the lens of an advisory group," Collegian, Vol.19, pp.177-186, 2012. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2012.05.002
- 핵심기본간호술 평가항목 프로토콜 개정판, 한국간호교육평가원, 2014.
- 최순희, 소향숙, 최자윤, 유성희, 윤소영, 김명희, "온라인 콘텐츠 협동학습과 개별학습의 Lab실-임상실습 혼합실습교육 연계가 학습성취에 미치는 효과비교," 한국간호교육학회지, 제20권, 제2호, pp.341-349, 2014. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2014.20.2.341
- 양진주, "간호학생을 위한 시뮬레이션기반 교육과정 개발 및 평가," 성인간호과학회지, 제20권, 제4호, pp.548-560, 2008.
- W. C. MaGaghie, S. B. Issenberg, E. R. Petr usa, and R. J. Scalese, "A critical review of simulation-based medical educ ation research," Medical Education, Vol.44, No.1, pp.50-63, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2009.03547.x
- J. H. Barsuk, E. R. Cohen, and T. Caprio, "sim ulation-based education with mastery learn ing improves resident lumbar puncture skills," Neurology, Vol.79, No.2, pp.132-137, 2012. https://doi.org/10.1212/WNL.0b013e31825dd39d
- B. Zendejas, D. A. Cook, R. Hern an de z-Irizarry, and DR. J. Farley, "mastery learning simulation-based curriculum for laparoscopic TEP in - guinal hernia repair," Journal of Surgical Education, Vol.69, pp.208-214, 2014.
- J. H. Barsuk, W. C. McGaghie, E. R. Cohen, "Use of simulation-based mastery learning to improve the quality of central Venous cather placement in a medical intensive care unit," J Hosp. Med, Vol.4, pp.397-403, 2009. https://doi.org/10.1002/jhm.468
- D. B. Wayne, J. Butter, V. J. Siddall, L. D. Wade, and J. Feinglass, "mastery learning advanced cardiac life support skills by internal medicine resident using simulation technology and deliberate practice," Journal of General Internal Medicine, Vol.21, No.3, pp.251-256, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2006.00341.x
- 권은옥, 심미영, 최은하, 임상희, 한경민, 이은준, 장선주, 이미미, "완전학습 모델을 기반으로 한 시뮬레이션 훈련이 전문심장소생술 습득에 미치는 효과," 임상간호연구, 제18권, 제1호, pp.126-135, 2012. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2012.18.1.126
- 권보환, 장선주, 최정실, "완전학습모델기반 간호미생물학 이론 및 실습프로그램의 개발과 효과평가," 기초간호자연과학회지, 제15권, 제2호, pp.90-98, 2013.
- 김호권, 완전학습 이론의 발전, 서울, 문음사, pp.1-20, 1994.
- B. S. Bloom, mastery learning, New York: Holt, Rinehart & Winston, 1973.
- 박혜숙, "교합학 교과목 완전학습을 위한 개인별 취약단원 진단 및 보완교수. 학습방법," 대한구강내과학회지, 제35권, 제1호, pp.59-67, 2010.
- 김아영, "학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화연구," 한국교육학회, 제39권, 제1호, pp.95-125, 2001.
- 정혜승, 기업내 성인 학습자의 자기주도성과제 가치, 학습형태가 학습만족도와 학업성치에 미치는 영향, 이화여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2005.
- 이숙희, "웹기반 학습 프로그램이 혈압측정에 대한 자기효능감, 지식, 수행능력에 미치는 효과," 기본간호학회지, 제19권, 제1호 pp.66-73 2012. https://doi.org/10.7739/jkafn.2012.19.1.066
- 남혜숙, 손경애, 김수현, 송영숙, 권소희, 오은희, "웹기반 간호 교육 콘텐츠가 간호수기술에 대한 자기효능감, 지식, 수행능력에 미치는 효과," 한국데이터정보과학회지, 제25권, 제6호, pp.1353-1360, 2014.
- 박인희, 신수진, "표준화 환자 시뮬레이션 실습교육에서 동영상을 활용한 동료학습의 효과," 성인간호학회지, 제27권, 제1호, pp.73-82, 2015. https://doi.org/10.7475/kjan.2015.27.1.73
- 송소라, "비디오 레코딩을 통한 자가평가 학습법이 기본간호실습 수행능력과 자기주도적 학습능력, 문제해결능력, 학업적 자기 효능감에 미치는 영향," 기본간호학회지, 제22권, 제4호, pp.416-423, 2015. https://doi.org/10.7739/jkafn.2015.22.4.416
- E. A. Gardner, "Instruction in mastery goal orientation: Developing problem solving and persistence for clinical settings," Journal of Nursing Education, Vol.45, No.9, pp.343-347, 2006.
- W. Shen, "Using video recording system to improve student performance in high-fidelity simulation," Frontier and Future Development of Information Technology in Medicine and Education, Vol.269, pp.1753-1757, 2014.
- J. H. Barsuk, E. R. Cohen, and J. A. Vozenilek, "simulation-based education with mastery learning to improves paracentesis skills," Medical Education, Vol.4, pp.23-27, 2012.
- D. B. Wayne, A. Didwania, J. Feinglass, J. H. Bar suk, and W. C. MaGaghie, "simulation-based education improves quality of care during cardiac arrest team responses at an academic teaching hospital: A case-control study," Chest, Vol.133, No.1, pp.56-61, 2008. https://doi.org/10.1378/chest.07-0131