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Assessment of University Student's Supplements Knowledge and Educational Needs

간호대학생의 건강기능식품 관련 지식정도 및 교육 요구도 조사

  • 김인경 (한서대학교 간호학과) ;
  • 성지아 (대전과학기술대학교 간호학과)
  • Received : 2016.11.25
  • Accepted : 2016.12.28
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationships between supplements knowledge and educational needs of nursing students. Data were collected through self-reported structured questionnaire using convenient sampling survey from 586 students enrolled in the nursing department from May to June, 2015. The average score of supplements knowledge and educational needs were 15.45 and 3.45 respectively. There were positive correlations between supplements knowledge and educational needs. As a result, the men's score of supplements knowledge is higher than women's according to the general characteristics of nursing students. It is necessary to develop a comprehensive program to improve for inducing the effective supplements knowledge and educational needs in nursing students.

본 연구의 목적은 간호대학생의 건강기능식품 관련 지식 정도와 교육 요구도를 파악하기 위함이다. 간호학과 대학생 586명을 대상으로, 2015년 5월에서 6월까지 자가 보고식 설문조사로 시행되었다. 연구결과, 간호대학생의 건강기능식품 사용 지식정도는 평균 15.45점이었으며, 건강기능식품 사용 교육 요구도는 평균 3.45점이었다. 간호대학생의 건강기능식품 사용 지식정도와 교육 요구도는 순상관관계가 있는 것으로 나타났다. 간호대학생의 일반적 특성에 따른 건강기능식품 사용 지식정도와 교육 요구도를 보면, 지식정도에서 성별에 따라 남자가 여자 보다 지식이 높은 것으로 나타났다. 간호대학생의 건강기능식품 관련 지식 정도와 교육 요구도를 유도하기 위한 체계적이고 포괄적인 교육프로그램이 개발되고 그 효과를 확인하는 연구가 진행되어야 할 것이다.

Keywords

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