DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study on the Spatial Configuration and Allocation of Catering Facilities of Newly-Built Elementary Schools in Sejong City

세종시 신설초등학교의 조리장 공간구성과 면적에 관한 사례 연구

  • Song, Byung-Ha (Division of Architectural Engineering, Hongik University)
  • 송병하 (홍익대학교 건축공학부)
  • Received : 2016.12.26
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study consists of five case studies of the catering facilities of newly-built elementary schools' in Sejong City, regarding the spatial configuration and allocation. The analysis indicated that the space allocated in the cooking area in the five schools compared to the standard was as follows: School A; 99.2%, B; 91.1%, C; 81.4%, D; 110.8%, E; 88.1%. Accordingly, the cooking area was close to, or slightly above the standard; nevertheless, other areas in the facilities were not allocated sufficient space and were not appropriately planned. Among the other findings, the receiving areas of three schools were not even planned, and the receiving works were carried out in the pre-preparation area. Considering the flow of the dish-washing process, the width of the room should be at least 3.6 meters with a passage width of 1.6 meters, and easy access to the cooking and dining areas must be equipped. An interview with all five supervisors showed that most complaints focused on the cooking and dishwashing areas, whereas there were none in the storage and workers' area. The result highlights the importance of the cooking and dishwashing areas as the main functions in catering facilities, and future planning strategies should consider this aspect.

본 연구는 세종시 신설초등학교의 조리장 공간과 면적의 적정성에 관한 사례연구로 5개 학교의 조리장을 대상으로 공간구성과 면적을 비교분석하였다. 주요 결과로 조리장의 기준면적 대비 계획면적의 확보율은 A학교 99.2%, B학교 91.1%, C학교 81.4%, D학교 110.8%, E학교 88.1%로 세부적으로 조리실의 면적은 기준에 근접하거나 초과되어 계획되었지만 그 외의 실들은 계획되지 않거나 기준에 부족한 상황으로 대체적으로 부족한 면적을 확보하고 있었다. 검수실이 계획되지 않은 학교는 3개교로 전처리실과 겸용하면서 전처리실의 실제 사용면적이 감소하여 별도의 검수실 확보가 필요한 것으로 나타났다. 세척실은 세척과정의 특성상 최소 3.6m의 유효폭과 1.6m 이상의 통로폭이 요구되었으며 세척기구 반입동선을 고려하여 식당 및 조리실 방향으로 출입구를 확보해야 하는 것으로 분석되었다. 사용자 면담결과 공통적으로 조리/세척영역의 면적, 공간구성에 대해서 불만사항이 나타난 반면 보관 및 사용자영역에서는 불만을 제기하지 않았다. 이는 사용자들이 보관 및 사용자 영역보다 조리활동의 주요공간인 조리/세척 영역의 면적확보와 공간구성을 중요시하는 결과이며 현재의 조리장 기준 면적에서 각 영역 및 공간별 면적의 조정과 분배가 필요하다고 판단된다.

Keywords

References

  1. S. H. Jang, H. J. Chang, "A Facility Design Model for 1300 Capacity School Foodservice with Adjacency and Bubble Diagrams", Korean J Community Nutr 16(1), pp. 98-99, 2011. DOI: https://doi.org/10.5720/kjcn.2011.16.1.98
  2. Gi, Ok, O, "Study on Improvement and Analysis of Service Recognition Difference between Students and Meal Providers of Elementary schools located in Yongin Area", Unpublished master's dissertation, Kyonggi Univ., p. 6, 2012
  3. J, W, Lee, "A Study on Improvement of the Kitchen in School Cafeterias", Unpublished master's dissertation, Hongik Univ., pp. 11-14, 2016
  4. Korean Educational Development Institute, Reference Information [Internet], http://www.kedi.re.kr/ http://schoolhealth.kr/ (accessed Sep. 30, 2016)
  5. S. H. Jang, H. J. Chang, "A Facility Design Model for 1300 Capacity School Foodservice with Adjacency and Bubble Diagrams", Korean J Community Nutr 16(1), pp. 107-111, 2011. DOI: https://doi.org/10.5720/kjcn.2011.16.1.98
  6. A Manual of Environmental Improvement Object of School Food Service, Seoul School Health Promotion Center, p. 16, 2015
  7. A Criteria of Space Allocation in Catering Facilities, Sejong City Office of Education, 2015
  8. Sejong City Office of Education, Reference Information [Internet], http://www.sje.go.kr(accessed Sep. 30, 2016)