DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Psychological Diagnosis Expert System based on the SandTray

모래 상자 놀이 기반 심리 진단 전문가 시스템 설계 및 구현

  • Received : 2017.08.23
  • Accepted : 2017.09.13
  • Published : 2017.11.30

Abstract

This paper aims to design a system for psychological diagnosis in sandbox play by applying rule based expert system. Sandbox play is one of play therapy and it is a technique that can be combined with psychological diagnosis and treatment using sand and various kinds of figures. In this technique, we focus on psychological diagnostic factors and try to implement a system that automatically diagnoses psychological types when input values are given. Therefore, six kinds of language objects are set and the rules are created according to the types of figures, arrangement of figures, and production time in the sand box used as a reference element in the diagnosis method. In this system, it is assumed that the client recognizes the finished sandbox as a sensor device. Then, when the recognized state enters the input value, the rules based on the language object are ignited in order. Through this, the client is diagnosed with one of 26 types of psychology. As a result, the diagnostic process is simplified and automated. Accordingly, a more detailed psychological diagnosis and treatments are provided.

본 논문은 모래 상자 놀이에서의 심리 진단을 위한 시스템을 규칙 기반 전문가 시스템을 적용하여 설계하고자 한다. 모래 상자 놀이는 놀이 치료 중 하나이며 모래와 여러 종류의 피규어들을 이용한 심리 진단과 치료를 병행할 수 있는 기법이다. 이 기법에서 심리 진단 요소에 초점을 맞추어 입력 값이 주어지면 자동으로 심리 유형을 진단해 주는 시스템을 구현하고자 한다. 이에 진단 기법에서 기준 요소로 이용되는 모래 상자에 배치한 피규어들의 종류, 피규어들의 배열 상태, 제작 시간을 6가지의 언어 객체를 설정하고 그에 따른 규칙을 생성한다. 본 시스템에서는 내담자가 완성한 모래 상자를 센서 장치로 인식 한다 가정한다. 그리고 인식한 상태가 입력 값으로 들어오면 언어 객체를 기반으로 한 규칙들이 차례로 점화된다. 이를 통해 내담자에게 26가지의 심리 유형중 하나를 진단해 준다. 결과적으로 진단과정을 간편화 하고 자동화하려 한다. 그리고 보다 세분화된 심리 진단을 내려주어 그에 맞춘 치료가 가능하게 하는 것이 목적이다.

Keywords