DOI QR코드

DOI QR Code

2014 베니스 비엔날레 건축전 한국관의 전시이미지 표현특성 - 충돌 몽타주와 간격을 중심으로 -

Expressive Characteristics of Exhibition Image in 'The Korean peninsula' at the Venice Biennale Architecture 2014 - Focused on the Montage of Collision and Interval -

  • 박영태 (동양미래대학교 실내환경디자인과)
  • 투고 : 2016.12.31
  • 심사 : 2017.02.03
  • 발행 : 2017.02.28

초록

This study is for the characteristic of expression of exhibition presentation in 'The Korean peninsula' which is the Golden Lion Winner at the Venice Biennale in 2014. The Korean peninsula provides two opposite political and economic systems and adaptations of modernism through various multi media images. The curator, Minsuk Cho, presented cinema montage image of Collision for analyzing dynamic exhibition organization and provides the foundation of his theory from Bergson's image and duration to Deleuze's movement-image and time-image which is mentioned from Deleuze's book "cinema 1" and "cinema 2". Furthermore, the Korean peninsula has showed perception-image and affection-image from Eisenstein & Vertov's cinemathology and systemized exhibition presentation. The montage of Collision has maximized the movement from the variety and complexity in a collision and it made difference between information images which are space, time, emotion, intelligence, the tumult between subjectivity and objectivity, fragments from reorganizing itself, and distribution and art images. The limit of montage of Collision's dialectic is not only visual but also space from organic organization but the Korean peninsula overcomes its limit and shows leap of tactile perception and time-reflection from the montage of Collision's dialectic. Therefore, the exhibition of the Korean peninsula presents the conviction of adaptations of modernism.

키워드

참고문헌

  1. 김용수, 영화에서의 몽타주 이론, 열화당, 2006
  2. 박성수, 들뢰즈와 영화, 문화과학사, 1998
  3. 조성훈, 들뢰즈의 잠재론, 갈무리, 2010
  4. 조성훈, 들뢰즈의 씨네마톨로지, 갈무리, 2012
  5. 황수영, 베르그손, 생성으로 생명을 사유하기, 갈무리, 2014
  6. Dziga Vertov, Kino Eye, 김영란역, 이매진, 2006
  7. Henri Bergson, 물질과 기억, 박종원 역, 아카넷, 2005
  8. Henri Bergson, 창조적 진화, 황수영 역, 아카넷, 2005
  9. Gilles Deleuze, 철학이란 무엇인가, 이정임, 윤정임 역, 현대미학사, 1995
  10. Gilles Deleuze, 베르그송주의, 김재인 역, 문학과지성사, 1996
  11. Gilles Deleuze, 시네마 1 운동-이미지, 유진상 역, 시각과언어, 2002
  12. Gilles Deleuze, 시네마 2 시간-이미지, 이정하 역, 시각과언어, 2005
  13. Gregory Flaxman 외, 뇌는 스크린이다. 들뢰즈와 영화철학, 박성수 역, 이소출판사, 2003
  14. Ronald Bogue, 들뢰즈와 시네마, 정형철 역, 동문선, 2006
  15. Suzanne Heme de Lacotte, 들뢰즈: 철학과 영화, 이지영 역, 열화당, 2004
  16. 김노익, 1920년대 소비에트 영화의 몽타주에 관한 연구-지가 베르토프와 세르게이 에이젠슈테인의 몽타주론을 비교중심으로, 경기대학교, 석사논문, 2008
  17. 박영태, 2014 베니스 비엔날레 건축전에 나타난 환유적 리얼리즘,Vol.25 No.1, 2016, p.20
  18. 이지영, 이미지의 물질성과 내재성에 대한 연구,-지가 베르토프 (Dziga Vertov)의 영화 이론을 중심으로, 2004
  19. 이지영, 이미지의 실재성: 들뢰즈의 시네마 1: 운동-이미지를 중심으로, 비평과이론, 제12권 제1호, 2007
  20. 이정하, 지가 베르토프의 '키노-아이(kino-eye)'에 대한 인식론적 고찰, 영상예술연구 제15호, 2009
  21. 조민석, 배형민, Crow's Eye View : The Korean Peninsula, ARCHILIFE, 2014
  22. 플라토갤러리, 매스스터디스 건축하기 전/후-조민석 개인전, PLATEAU, 2014
  23. 건축리포트 와이드 40, 2014 07-08
  24. SPACE, 201407, 560호
  25. SPACE, 201408, 561호
  26. http://www.labiennale.org/en/architecture/
  27. https://vimeo.com/119390104