References
- 강흥규 (2014). 초등수학에서 분수나눗셈의 포함제와 등분제의 정의에 관한 교육적 고찰. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 319-339.(Kang, H. G. (2014). A study on a definition regarding the division and partition of fraction in elementary mathematics. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 18(2), 319-339.)
- 고창수.오영열 (2015). 수학적 모델링 활동이 수학적 문제해결력 및 수학적 성향에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 347-370.(Ko, C. S., & Oh, Y. Y. (2015). The effects of mathematical modeling activities on mathematical problem solving and mathematical dispositions. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 19(3), 347-370.)
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].(Ministry of Education (2015). Mathematics curriculum. Ministry of Education Notice 2015-74 [supplement 8].)
- 권나영.김래영.김구연 (2011). 초.중등 수학과 교육과정 연구의 주제별 동향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(4), 507-520.(Kwon, N. T., Kim, R, Y.. & Km G. Y. (2011). Trends in research on mathematics curriculum: An analysis of research topics. The Mathematical Education, 50(4), 507-520.)
- 권정은.최재호 (2008). 우리나라 초등수학교육 연구의 동향 분석: 국내 학술지를 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 12(2), 149-163.(Kwon, J. E., & Choi, J. H. (2008). An analysis of trends in elementary mathematics education research: Focussing on mathematics education journals in Korea. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 12(2), 149-163.)
- 김구연 (2010). 예비교사의 수학교수학습에 대한 신념체계와 기술된 수업행동 분석. 학교수학, 12(2), 97-111.(Kim, G. Y. (2010). Exploring beliefs and stated-actions of a preservice mathematics teacher. School Mathematics, 12(2), 97-111.)
- 김동원.박경미.박미미 (2015). 수학의 핵심역량과 정의적 측면에 대한 교사들의 인식 조사 연구. 학교수학, 17(1), 99-118.(Kim, D. W., Park, K. M., & Park, M. M. (2015). A survey to investigate teachers' perception of core competencies and affective aspects in mathematics. School Mathematics, 17(1), 99-118.)
- 김동희.김민경(2016). 초등학생의 창의.융합적 사고 및 문제해결력에 관한 연구. 학교수학, 18(3), 541-569.(Kim, D. H., & Kim, M. K. (2016). A study on creativity-integrated thinking and problem solving of elementary school students in ill-structured mathematics problems. School Mathematics, 18(3), 541-569.)
- 김래영.김구연.권나영 (2012). 연구 설계 및 연구 방법의 최근 동향 : 초.중등 수학과 교육과정에 관한 연구를 중심으로. 학교수학, 14(3), 395-408.(Kim, R. Y., Kim, G. Y., & Kwon, N. Y. (2012). Trends in research design and methods: Research on elementary and secondary mathematics curriculum. School Mathematics, 14(3), 395-408.)
- 김석우.최태진 (2007). 교육연구방법론. 서울: 학지사.(Kim, S. W., & Choi, T. J. (2007). Education methodology. Seoul: Hakjisa.)
- 김해규 (2016). 2009 개정 초등 수학 교과서 6학년 교과서 및 교사용 지도서의 STEAM 관련 교과 내용 분석. 한국초등수학교육학회지, 20(1), 163-192.(Kim, H. G. (2016). An analysis of 2009 revised elementary mathematics 6th grade textbooks and teacher's manuals based on STEAM-related subject contents. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 20(1), 163-192.)
- 나장함.김진호 (2016). 초등 수학교육 관련 연구에서 활용된 질적 연구 방법에 대한 분석. 한국학교수학회논문집, 19(1), 43-61.(Na, J. H., & Kim. J. H. (2016). Analysis on qualitative research in the field of elementary mathematics education. Journal of the Korean School Mathematics Society, 19(1), 43-61.)
- 남승인.류성림.권성룡.김남균.신준식.박성선.박만구.최근배.권점례 (2012). 초등수학교육론. 서울: 경문사.(Nam, S. I., Ryu, S. R., Kwon, S. R., Kim, N. G., Shin, J. S., Park, S. S., Park, M. G., Choi, G. B. Kwon, J. R. (2012). Elementary mathematics education. Seoul: Kyung Moon.)
- 박선영.김원경 (2011). 국내외 수학교육 연구 동향 비교 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 50(3), 285-308.(Park, S. Y., & Kim, W. K. (2011). A comparative analysis on research trends of secondary mathematics education between Korea and overseas. The Mathematical Education, 50(3), 285-308.)
- 박혜숙.나귀수 (2010). 수학과 교육과정에서 '수학적 과정'의 신설에 대한 소고. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 24(3), 503-523.(Park, H. S., & Na, G. S. (2010). Investigating on the building of 'Mathematical Process' in mathematics curriculum. Communications of Mathematical Education, 24(3), 503-523.)
- 방정숙.선우진 (2014). 수학 교사교육에 관한 국내 연구의 동향 분석: 대한수학교육학회의 학술지를 중심으로. 학교수학, 16(2), 335-353.(Pang, J. S., & SunWoo, J. (2014). Domestic research trends of mathematics teacher education: Focused on the journals by the Korea society of educational studies in mathematics. School Mathematics, 16(2), 335-353.)
- 서동엽 (2014). 수학교육학적 관점에서 바라본 STEAM 교육. 수학교육학연구, 24(3), 429-442.(Seo, D. Y. (2014). STEAM on the viewpoint of didactics of mathematics. Journal of Educational Research in Mathematics, 24(3), 429-442.)
- 주미경.문종은.송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육: 담론과 과제. 학교수학, 14(1), 165-190.(Ju, M. K. Moon, J. E., & Song, R. J. (2012). Convergence education in mathematics: Issues and tasks. School Mathematics, 14(1), 165-190.)
- 최승현.박상욱.황혜정 (2014). PISA와 TIMSS 결과에 나타난 우리나라 학생의 정의적 성취 실태 분석. 한국학교수학회논문집, 17(1), 23-43.(Choi, S. H., Park, S. W., & Hwang, H. J. (2014). An analysis of the current situation of Korean students affective characteristics based on the results of PISA and TIMSS. Journal of the Korean school mathematics society, 17(1), 23-43.)
- 하수현.이광호.성창근 (2013). 창의성의 본질적 관점에서 본 창의성 교육의 국내동향. 학교수학, 15(3), 551-568.(Ha, S. H., Lee, K. H., & Sung, C. G. (2013). An analytical study on the studies of mathematical creativity in Korea: Focusing on the essence of mathematical creativity. School Mathematics, 15(3), 551-568.)
- 하수현.방정숙.주미경 (2010). 초등수학교육 연구동향: 최근 5년간 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(1), 67-83.(Ha, S. H., Pang, J. S., & Ju, M. K. (2010). Research trends in elementary mathematics education: Focused on the papers published in domestic journals during the recent 5 years. The Mathematical Education, 49(1), 67-83.)
- Swaffield, S. (2011). Getting to the heart of authentic assessment for learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 18(4), 433-449. https://doi.org/10.1080/0969594X.2011.582838
Cited by
- 한국, 일본, 홍콩, 핀란드, 싱가포르 초등 수학 교과서의 합동과 대칭에 대한 비교·분석 vol.56, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.3.235
- 측정 영역의 문제해결 과정에서 나타나는 초등학교 6학년 학생의 오류 분석 vol.41, pp.3, 2017, https://doi.org/10.21796/jse.2017.41.3.480
- 국제 학술지 발간 개선을 위한 자매학술지의 분석 연구 vol.49, pp.3, 2017, https://doi.org/10.16981/kliss.49.3.201809.219
- The History of the Korean Society of Biology Education and Research Trends of Biology Education in Korea vol.46, pp.4, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2018.46.4.543
- 국내 수학 교사교육 연구의 동향 분석: 2000년 이후 게재된 한국수학교육학회의 학술지 논문을 중심으로 vol.58, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.1.121
- Domestic Research Trends of Mathematics Education: An Analysis of Journals Published from 1963 to 2019 vol.29, pp.4, 2017, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.709
- 토픽모델링을 활용한 국내외 수학교육 연구 동향 비교 연구 vol.59, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.1.63
- An Analysis of Domestic and International Research Trends of Assessment in Mathematics Education Using Topic Modeling vol.30, pp.4, 2017, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.11.30.4.601