DOI QR코드

DOI QR Code

Mathematics Textbook in Korea (1880-2016)

한국 근·현대수학 교재 연구

  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Jae Hwa (Department of Mathematical Finance & Information Statistics, Hallym University) ;
  • Kim, Yeung-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Kang Sup (Department of Mathematics Education, Dankook University) ;
  • Ham, Yoonmee (Department of Mathematics, Kyonggi University)
  • Received : 2016.07.07
  • Accepted : 2016.11.17
  • Published : 2017.02.15

Abstract

Since modern mathematics textbooks were introduced in the late 19th century Korea, arithmetic experts started to teach modern mathematics using Arabic numerals at village schools and churches. After the Gabo Education Reform of 1894, western mathematics education was included in public education and the mathematics textbooks began to be officially published. We explored most of Korean mathematics textbooks from 1895 to 2016 including the changes of mathematics curriculum through 1885-1905, 1905-1910, 1911-1945, 1945-1948, 1948-1953, 1954-1999, and 2000-2016. This study presents the characters of modern mathematics textbooks of Korea since 1885.

우리나라의 근 현대 수학 교재는 19세기말 아라비아 숫자를 이용한 필산(筆算)이 산학전문가들에게 소개되면서 선교사와 서당에서의 서양수학 교육을 시작으로 1894년 6월 28일 갑오교육개혁을 통하여 수학교육이 공교육에 포함된 이후 공식적으로 발간되기 시작하였다. 1905년 조선통감부를 통한 수학교과과정의 소개와 1910년 이후 일제강점기, 또 1945년 이후 군정에서의 수학교재 그리고 1948년 정부 수립이후 2015년 개정 수학과 교육과정을 거치면서 다양한 형식으로 발간되어 왔다. 본 연구에서는 조선 말기부터 대한제국, 일제 강점기, 해방 후 미군 군정청, 대한민국 교육과정의 변화를 거치면서 개발되어 소개된 근 현대수학 교재들의 특징을 시대별로 분류하여 소개한다.

Keywords

References

  1. 강윤호 (1973). 개화기의 교과용 도서, 교육출판사. (Kang, Y.H. (1973). Mathematics textbooks of late 19th Century, Education Publisher.)
  2. 김영봉.김경수.강병재.나항진.박선미 (2008). 신 교육학개론, 서현사. (Kim, Y.B., Kim, K.S., Kang, B.J., Na, H.G. & Park, S.M. (2008). Introduction to Education, Seohyun-Sa.)
  3. 박영민.김채식.이상구.이재화 (2011). 수학자 이상설이 소개한 근대자연과학: <植物學>, 韓國數學敎育學會誌시리즈 E <數學敎育 論文集>, 25(2), 341-360. (Park, Y.M., Kim, C.S., Lee S.-G. & Lee, J.H. (2011). Botany: A Modern Natural Science Book written by Mathematician Sang-Seol Lee, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 25(2), 341-360.)
  4. 박한식 (2001). 수학교육의 회고와 제 7 차 교육과정 및 교직수학 - 제 7 차 교육과정에 따른 수학교과서 검정심의와 관련하여, 韓國數學敎育學會誌 시리즈 E <數學敎育 論文集>, 11, 451-468. (Park, H.S. (2001). Retrospective of mathematics education, the 7th National Curriculum and Mathematics for Teachers, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 11, 451-468.)
  5. 설한국.이상구 (2009). 이상설: 한국 근대수학교육의 아버지, 한국수학사학회지, 22(3), 79-102. (Seol, H.-G. & Lee, S.-G., (2009). Sang-Seol LEE: Father of Korean Modern Mathematics Education, The Korean Journal for History of Mathematics, 22(3), 79-102.)
  6. 손용근.김채식.이상구.이재화 (2012). 19世紀 朝鮮의 화학교과서, 한국수학논문집, 20(4), 541-563. (Son, Y., Kim, C.S., Lee, S.-G. & Lee, J.H. (2012). 19th Century Chemistry Book of Korean Mathematician Sang-Seol LEE, Korean J. Math. 20(4), 541-563.)
  7. 신중필.노영순 (2000). 제 6.7차 고등학교 수학과 교육과정 비교.분석 연구, 한국학교수학회논문집, 3(2), 83-97. (Shin, J.P. & Ro, Y.S. (2000). A Comparative and Analytic Study on the Sixth and Seventh Curriculum of Mathematics in High School, J. Korean School Math. Soc., 3(2), 83-97.)
  8. 이상구.박종윤.김채식.이재화 (2013). 수학자 보재 이상설(李相卨)의 근대자연과학 수용-백승호초(百勝胡艸)를 중심으로, 韓國數學敎育學會誌 시리즈 E <數學敎育 論文集>, 27(4), 487-498. (Lee, S.-G., Park, C.-Y., Kim, C.S. & Lee, J.H. (2013). Sang-Seol Lee's manuscript on modern physics in the late 19th century Korea, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 27(4), 487-498.)
  9. 이상구.이재화.변형우 (2011). 安鍾和의 <數學節要>에 대한 고찰, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 25(4), 641-651. (Lee, S.-G., Lee, J.H. & and Byun, H. (2011). A study on An abridged version of the Joseon Mathematics(Su-Hak-Jeol-Yo), a mathematics book written by Jong-Hwa AN, J. Korea Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 25(4), 641-651.)
  10. 이상구.함윤미 (2009). 한국 근대 고등수학 도입과 교과과정 연구, 한국수학사학회지, 22(3), 207-254. (Lee, S.-G. & Ham, Y.M. (2009). Korean tertiary mathematics and curriculum in early 20th century, The Korean Journal for History of Mathematics, 22(3), 207-254.)
  11. 이상구.홍성사.홍영희 (2009). 李相卨의 算書 數理, 한국수학사학회지, 22(4), 1-14. (Lee, S.-G., Hong, S.S. & Hong, Y.H. (2009). Lee Sang Seol's mathematics book Su Ri, The Korean Journal for History of Mathematics, 22(4), 1-14.)
  12. 이상구.홍성사.홍영희.오채환 (2010). 19世紀 朝鮮의 數學 敎科書, 한국수학사학회지, 23(1), 1-24.. (Lee, S.-G., Hong, S.S., Hong, Y.H. & Oh, C.W. (2010). Mathematics Textbooks in the 19th Century Chosun, The Korean Journal for History of Mathematics, 23(1), 1-24.)
  13. 정지호.심희보 (1987). 개화기의 한국수학교육, 한국수학사학회지, 4(1), 9-23. (Jung, J.H. & Sim, H.B. (1987). Mathematics education of 19th century Korea, The Korean Journal for History of Mathematics, 4(1), 9-23.)
  14. 중동학원 (2007). 중동백년사 (1권, 학원사). (Joongdong Hakwon (2007). Hundred years of Joongdong (Vol. 1, History of Joongdong School).)
  15. 한길준 (2009). 開化期의 算術敎科書에 대한 考察, 한국수학사학회지, 22(4), 83-96. (Han, G. J. (2009). A study on the arithmetic text books of Gwangmu-Yunghee period in Korea, The Korean Journal for History of Mathematics, 22(4), 83-96.)
  16. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2016). 수학교육학신론, 문음사. (Hwang, H.J., Na, G.S., Choe, S.-H., Park, K.-M., Yim, J.H. & Seo, D.Y. (2016). Theory of Mathematics Education, Moonumsa.)

Cited by

  1. Study on Elementary Mathematics Education during the Japanese Colonial Period vol.29, pp.1, 2017, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.2.29.1.45