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차량용 강우센서의 Signal과 관측강우의 관계식 개발

Development of relationship equation for vehicle sensor signal and observed rainfall

  • 이석호 (국립강원대학교 방재전문대학원 도시.환경방재공학과) ;
  • 김영곤 (국립강원대학교 방재전문대학원 도시.환경방재공학과) ;
  • 김병식 (국립강원대학교 방재전문대학원 도시.환경방재공학과)
  • Lee, Suk Ho (Department of Urban and Environmental Disaster Prevention Engineering, Kangwon National University) ;
  • Kim, Young Gon (Department of Urban and Environmental Disaster Prevention Engineering, Kangwon National University) ;
  • Kim, Byung Sik (Department of Urban and Environmental Disaster Prevention Engineering, Kangwon National University)
  • 투고 : 2016.10.25
  • 심사 : 2016.11.25
  • 발행 : 2017.01.31

초록

차량용 강우센서는 강우에 따라 와이퍼의 동작 속도를 제어하기 위해 만들어졌다. 따라서 강수의 많고 적음을 대략적으로 판단하여 와이퍼의 속도단계를 결정하기 위한 장치이다. 하지만 기술의 발달로 인하여 강우센서의 성능이 개선됨에 따라 와이퍼의 속도단계 결정 외에 강우량의 크기를 좀 더 정확히 판단할 수 있는 기술이 개발되고 있다. 본 연구에서는 강우입자로 인한 빛의 산란을 이용한 강우계측 방법을 이용하였다. 센서에서 광신호를 보내고 전면부 유리창에 반사되어 돌아오는 광신호를 이용하는 방법으로 물방울 입자가 커지면 빛의 산란으로 센서의 광 감지량이 줄어들게 된다. 강우량의 정확도를 높이기 위하여 강우센서의 검지면적과 검지채널을 기존 강우센서에 비해 크게 확장하였다. 또한 센서의 감지 신호(Signal)를 강우량으로 환산하기 위하여 실내 강우발생 실험 장치를 이용하여 와이퍼의 속도단계(W)에 따른 특정 강우(R) 발생시 센서 감지량(S)과의 관계를 이용한 W-S-R 관계식을 개발하였다. 이 관계식을 통하여 차량 강우센서의 신호체계를 실제 강우량으로 환산하여 사용자에게 제공한다면 차량관측망이 강우측정망이 되어 실제 강우측정망보다 고해상도의 강우정보를 생산할 수 있을 것으로 판단된다.

A vehicle rainfall sensor is made to control the operating speed of wipers depending on rainfall. Therefore this is the apparatus to determine the velocity phase of the wipers roughly based on the amount of rainfall. However, the technology which can judge the size of rainfall amount besides determining speed level of the wipers is developing according to the development of the function of rainfall sensor due to the development of technology. In this study, a rainfall measurement by using light scattering by precipitation particles was used. This measurement is to use light signal reflection from front glass and the bigger particle is the less detection of light by light scattering. The detection area of the rainfall sensor and detection channel were extended sizes to increase the accuracy of the rainfall. Also the W-S-R relational expression was developed by using a relationship between the specific precipitation (R) and the amount of sensor detection (S) when there is speed change of the wipers (W) and an indoor rainfall apparatus was used to convert sensing signal to rainfall. The signal system of vehicle rainfall sensor can be converted to the actual rainfall amount by using this formula and if this is provided to users then the vehicle observation network can produce higher-resolution than actual observation network can be produced.

키워드

참고문헌

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