Abstract
Recently, safety-critical aviation system development programs promoted domestically have been terminated in the middle stage or they have not been put to practical use at the final stage. The program failure may be caused by various factors, but this study focused on imperfect test and evaluation(T&E) procedures. In general, T&E process of a safety-critical system must be distributed throughout the entire life-cycle of the system, have a continuity in phases, and can be implemented in a variety of ways depending on the maturity of the system development and acquisition strategy. This paper aims to present a new strategy by analyzing the domestic and overseas T&E processes to reduce the risk of domestic safety-critical CNS/ATM system development program and increase the success rate of program. First, we discuss the verification and validation techniques for safety-critical systems, analyze the T&E procedures of advanced institutes and the domestic situation, and then compare the domestic and overseas T&E processes to complement the imperfect testing procedure.
최근 국내에서 추진된 항공 관련 안전필수시스템 기술 개발 사업들이 중도에 종료되거나 최종 단계에서 실용화되지 못하는 사례가 종종 발생했다. 사업실패의 원인은 여러 가지 요인이 있겠지만 본 연구에서는 불완전한 시험평가 절차에 주안점을 두고 관련 연구를 수행하였다. 일반적으로 안전필수시스템의 시험평가 프로세스는 시스템의 전 수명주기에 걸쳐 분포되고 단계별 연속성을 가져야 하며 시스템 설계 및 획득 전략의 성숙도에 따라 다양한 방법으로 실행될 수 있다. 본 논문의 목적은 국내 안전필수 항행시스템 개발 사업의 리스크를 줄이고 성공률을 높이기 위한 방안으로 국내외 시험평가 프로세스를 분석하여 새로운 전략을 제시하는 것이다. 먼저 안전필수시스템에 대한 검증 및 확인 기법에 대해 토의하고 선진기관의 시험평가 프로세스 및 절차와 국내 현황을 분석한 뒤 국내외 시험평가 프로세스를 비교함으로써 불완전한 시험평가 절차에 대한 보완책을 제시하였다.