DOI QR코드

DOI QR Code

수협 쇼핑몰에서 소비자의 수산물 구매 행태 연구 - 인구통계학적 요인을 중심으로 -

A Study on Seafood Purchasing Behavior of Consumers in Suhyup Shopping Mall - Focus on Demographic Factor -

  • 박준모 (수협중앙회 수산경제연구원)
  • Park, Joon-Mo (National Federation of Fisheries Cooperatives, Fisheries Economic Institute)
  • 투고 : 2017.12.04
  • 심사 : 2017.12.30
  • 발행 : 2017.12.31

초록

The aims of this study is to analyze the purchasing behavior of customers purchasing seafood using internet shopping mall based on the sales data of Suhyup Shopping Mall in 2016. The research shows three facts. First, 46.1% of those customers marine products in Suhyup Shopping Mall are purchasing less than 2 times a year and 62.7% of them are purchasing less than 5 times a year. Seconds, The amount of purchases of marine products using Suhyup Shopping Mall is very small. The proportion of purchasers with less than ₩100,000 per year is 48.5%, and the proportion of customers with annual purchases of less than ₩300,000 is 68.2%. Last, Relatively strong items were found by region and age. Abortion was a relatively strong item in the 20s, and In the 30s, the aquatic product set was a relatively strong item. In the 60s are seashells / scallops / shellfish and other fish, 70s are dried yellow croaker, abalone, tile fish and other fish. In the 60s and 70s, the other fishes showed strong relative strengths in terms of quantity and amount. But There were no relatively strong items due to regional differences according to the metropolitan area and nonmetropolitan area.

키워드

참고문헌

  1. 강종호 (2015), "방사능 관련 안전정보의 수산물 소비 영향에 관한 연구", 수산경영논집, 46 (1), 145-155.
  2. 고장석.조중화.정석원 (2011), "인터넷쇼핑몰 PB상품이 온라인 소비자의 구매행위에 미치는 영향", e-비즈니스연구, 12 (3), 49-68.
  3. 김정환 (2013), 차트의 기술, 이레미디어.
  4. 김종대 (2012), "스마트 컨슈머가 이끄는 특별한 소비트렌드", LG Business Insight, LG경제연구원. 2012.8.15.
  5. 김진백 (2008), "온라인 수산물거래에서 외재적 품질신호가 품질속성 지각에 미치는 영향", 식품유통연구, 25 (2), 103-124.
  6. 박정아.장영수.김도훈 (2015), "인구통계적 특징에 따른 수산물 소비패턴 변화 분석", 수산경영논집, 45 (3), 1-17.
  7. 박준모 (2017), 수협중앙회 온라인 쇼핑사업 발전방안, 수협수산경제연구원.
  8. 수협중앙회 (2017), 제55기 수협연차보고서.
  9. 김규완.장영수 (2013), "소비자 지식이 수산물 태도 및 구매의도에 미치는 영향", 수산경영논집, 44 (1), 91-103.
  10. 전홍식.주송국 (2010), "인터넷 쇼핑에서 소비자의 사전지식, 사용 후기 측면성 및 준거가격 수준이 구매 의도에 미치는 영향", 한국광고홍보학보, 12 (4), 95-125.
  11. 천성용 (2015), "쿠폰 할인 프레이밍과 조절 초점이 온라인 소비자의 구매의도에 미치는 영향", 마케팅논집, 23(1), 47-62.
  12. 통계청 경제통계국 (2017), "2017년 9월 온라인쇼핑 동향", 보도자료, 2017.11.2.
  13. 통계청 국가통계포털 홈페이지(http://kosis.kr)
  14. 홍종필 (2003), "인터넷 쇼핑 환경에서 소비자의 구매에 영향을 미치는 결정 요인에 관한 연구", 사회과학연구논총, 11, 171-208.