Abstract
The Korean performing arts has been facing stagnation due to oversupply, lack of effective distribution system, and insufficient business models. In order to overcome these difficulties, it is necessary to improve the efficiency and accuracy of marketing by using more objective market data, and to secure audience development and loyalty. This study considers the viewpoint that 'Big Data' could provide more general and accurate statistics and could ultimately promote tailoring services for performances. We examine the first case of Big Data analysis conducted by a credit card company as well as Big Data's characteristics, analytical techniques, and the theoretical background of performing arts consumer analysis. The purpose of this study is to identify the meaning and limitations of the analysis case on performing arts by Big Data and to overcome these limitations. As a result of the case study, incompleteness of credit card data for performance buyers, limits of verification of existing theory, low utilization, consumer propensity and limit of analysis of purchase driver were derived. In addition, as a solution to overcome these problems, it is possible to identify genre and performances, and to collect qualitative information, such as prospectors information, that can identify trends and purchase factors.combination with surveys, and purchase motives through mashups with social data. This research is ultimately the starting point of how the study of performing arts consumers should be done in the Big Data era and what changes should be sought. Based on our research results, we expect more concrete qualitative analysis cases for the development of audiences, and continue developing solutions for Big Data analysis and processing that accurately represent the performing arts market.
국내 공연예술은 공급과잉과 유통영역의 부재, 뚜렷하지 않은 비즈니스 모델 등으로 인한 침체기를 맞고 있다. 이러한 어려움을 타개하기 위해서는 무엇보다 객관적으로 제공되는 시장데이터를 활용해 마케팅의 효율성과 정확도를 높임으로써 관객개발과 충성도 확보가 필요한 시점이다. 본 연구는 이를 해결하기 위한 대안 중 하나가 보다 보편적이고 정확한 통계와 공연별 맞춤형 서비스 제공이 가능한 '빅데이터' 분석이라는 관점에서 시작되었다. 먼저 빅데이터의 특징과 분석기술, 그리고 공연예술 소비자 분석에 대한 이론적 배경과 함께 한 신용카드사가 실시한 빅데이터 분석사례를 살펴보았다. 이를 통해 빅데이터에 의한 공연예술 소비자 연구의 의미와 한계, 그리고 그러한 한계들을 극복하기 위한 대안을 제시하고자 하였다. 사례분석 결과, 공연 구매자 대상의 카드사 데이터 자체의 불완전성, 기존 이론 검증의 한계, 낮은 활용도, 소비자 성향 및 구매 동인 분석의 한계 등이 도출되었다. 또한 이러한 문제점을 극복하기 위한 대안으로 장르와 공연명 파악이 가능하고 성향이나 구매요인 등을 추출해낼 수 있는 예매처 정보, 설문조사와의 결합과 소셜 데이터와의 매쉬업을 통해 구매동기 등의 정성적 분석을 그 대안으로 제시하였다. 이 연구는 궁극적으로는 공연예술 소비자에 대한 연구가 빅데이터 시대에 어떠한 방향으로 이루어져야하며, 어떤 변화를 모색해야 할 것인가에 대한 고민의 시작점이라고 할 수 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 공연예술 관객개발을 위한 보다 구체화된 정성적 분석 사례들이 많이 출현하기를 기대하며, 지금의 공연예술시장의 흐름을 정확하게 대변해 주는 빅데이터 분석과 가공을 위한 솔루션들이 계속 개발되기를 바란다.