Abstract
This study aims to elucidate the key improvements through the current state of customer support for smart home services based on the Internet of things and the evaluation of user's usage. Smart home services typically provide a wide range of value in terms of security, safety, manageability (electricity and water use), convenience, and remote management accessibility. In this study, we analyzed the current state of smart home service based on Internet of Samsung, SKT and LG U + companies in Korea. However, since LG U+ is the only company providing user reviews, there is a limit to generalization, but we are trying to figure out whether the customer value is conveyed properly or not, and in which part the customer support is focused to support the service. As a result of analyzing the results of the study, we found that the smart home service is commercialized and marketed in various forms. However, it is questionable whether the technological level and user satisfaction level are sufficiently satisfied. The results of this study are as follows. First, although each company provides usage guidance, they still ask many questions about joining products and using products. Second, there are many defects in the product itself, and it is found that the companies are not satisfied with the overall response. Third, the three companies are focusing on switches, outlets, sensors, and lamps. This is an individual intelligent product rather than an interlocking or linking level, and it can be seen that there are many parts that are not compatible with the concept of the original Internet of things. In conclusion, this study shows that there are still many areas to improve on the level of customer service provision of smart home service, in particular, the ease of use is low and the quality of products is not reliable. We would like to present the improvement of this in detail through this study and reflect the companies that provide it and the service providers.
본 연구는 사물인터넷 기반 국내 스마트 홈서비스에 대한 고객지원 현황과 이용자의 사용평가를 통하여 핵심적인 개선점을 도출하고자 한다. 스마트 홈서비스는 일반적으로 크게 보면 보안성, 안전성, 관리 성(전기 및 수도사용), 편의성, 원거리 관리 접근성의 다양한 가치를 제공한다. 이러한 사용자 가치분석을 위해 본 연구에서는 국내의 삼성, SKT, LG U+ 기업의 사물인터넷 기반의 스마트 홈서비스의 현황을 분석하였고, 아울러 각사의 사용자 후기를 분석하고자 하였다. 다만, 사용자 후기를 제공하고 있는 기업으로는 LG U+가 유일하였기 때문에 일반화하는데 한계는 있지만 일부라도 사용자 가치를 제대로 전달하고 있는지 여부와 어떤 부분에서 고객지원을 중점화하여 서비스 지원이 이뤄지는지 파악하고자 한다. 사용 후기를 분석해본 결과 스마트 홈서비스는 상업화하여 다양한 형태로 시장에 출시하고는 있으나, 이에 대한 기술적 수준과 사용자 만족 수준이 충분히 충족되고 있는지는 의문이다. 본 연구 분석 결과 첫째, 각 기업에서는 상품에 대한 이용안내를 제공하고는 있지만 여전히 상품을 가입하고 제품을 사용하는데 많은 질문을 하고 있다. 둘째, 제품자체에 대한 하자가 많이 발생하고 있고, 이에 대한 기업의 대응에 대하여 전반적으로 만족하지 못하고 있는 것을 알 수 있었다. 셋째, 3개 기업은 공통적으로 스위치, 콘센트, 센서, 전등에 주력하여 제품을 출시하고 있다. 이는 연동이나 연계 수준이 아닌 개별 지능화 제품으로 본래의 사물인터넷의 개념과 맞지 않는 부분이 많다는 것을 알 수 있다. 결론적으로, 본 연구를 통하여 스마트 홈서비스의 고객서비스 제공수준에 대하여 여전히 개선해야할 부분이 많으며 특히, 사용용이성이 떨어지며, 제품에 대하여 품질을 신뢰하지 못한 것으로 나타났다. 이에 대한 개선점을 본 연구를 통하여 자세히 제시하여 이를 제조사와 서비스를 제공하는 기업들이 이를 반영하기 바란다.