The Effect of Corporate Social Responsibility Activities and Corporate Advertising of Korean Companies in China on the Chinese Consumers' Korean Products Evaluation

재중 한국기업의 사회적 책임활동과 기업광고가 중국 소비자들의 한국제품 평가에 미치는 영향

  • Yoon, Seong-hwan (College of Humanities and International Studies, Keimyung University)
  • 윤성환 (계명대학교 인문국제학대학)
  • Received : 2017.11.15
  • Accepted : 2017.12.13
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Korean companies currently operating in China have made active efforts to undertake corporate social responsibility activities and corporate advertising to improve their image, as well as marketing activities directly related to their products. In this context, this study aims to analyze how corporate social responsibility activities and corporate advertising influence a company's image from the perspective of Chinese consumers. This study also analyzes corporate image, consumer-company identification, and the structural relationship between the consumers' behavioral responses and their evaluation of Korean products. Based on theoretical discussions and previous studies, the study tests five research hypotheses for the development of a theoretical research model. In order to empirically test the research model, data were collected by enlisting and observing MBA students from major universities in China. The results obtained by actual analysis are as follows. First, corporate social responsibility activities and corporate advertising were found to be positively influential on corporate image. Second, corporate image is positively influential on consumer-company identification. The consumer-company identification of Chinese consumers' evaluation of Korean products, and positive evaluation of Korean products in turn induce positive influences on Chinese consumers' behavioral responses. These results suggest that the Korean companies already established in China not only need to enhance a positive corporate image but also have to make efforts to undertake corporate social responsibility activities and corporate advertising activities in order to improve their continuous and long-term relationship with Chinese consumers.

최근 중국에 진출한 한국기업들은 제품과 직접적으로 관련된 마케팅활동 이외에도 기업이미지 제고를 위한 수단으로 CSR활동과 기업광고를 활발히 수행하고 있다. 이러한 맥락에서 본 논문에서는 중국 현지 소비자들을 대상으로 중국에 진출한 주요 한국기업들의 CSR활동과 기업광고가 기업이미지에 어떠한 영향을 미치는가를 분석함과 동시에 기업이미지와 기업-소비자 동일시, 한국제품에 대한 평가와 중국 소비자의 행위적 반응 간의 구조적 관계에 대하여 파악하고 있다. 이를 위해 우선 이론적 논의 및 선행연구를 바탕으로 5개의 가설을 설정하고 이 가설들을 종합하여 이론적 연구모형을 구축하였다. 그리고 이 연구모형을 검증하기 위해 중국내 주요 대학의 MBA학생들을 대상으로 한 설문조사를 진행하였다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, CSR활동과 기업광고는 기업이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 기업이미지는 기업-소비자 동일시에, 기업-소비자 동일시는 제품 평가에, 제품에 대한 긍정적인 평가는 중국현지 소비자들의 행위적 반응에 모두 정(+)의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 이러한 연구결과는 향후 중국에 기진출한 한국기업들이 중국 소비자들에 대하여 호의적인 기업이미지를 심어주며 소비자와의 우호적인 관계를 지속적으로 유지하기 위하여 활발한 CSR활동과 기업광고활동을 수행해야 할 필요성이 있음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 김주헌.조정, "외국기업의 CSR활동이 기업이미지와 구매의도에 미치는 영향", 국제경영리뷰, 제15권 제3호, 2011, pp.1-23.
  2. 문선영.하영찬.한동우, "사회공헌 활동이 기업에 미치는 영향 분석: 소비자 분석을 중심으로", 한국비영리연구, 제2권 제2호, 2009, pp.125-160.
  3. 박주영.장경숙.최인혁,"브랜드개성과 자아이미지의 일치성이 브랜드 태도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국마케팅저널, 제3권 제2호, 2001, pp.92-114.
  4. 서구원.진용주, "기업의 사회적 책임 유형이 기업평판, 사회적 연결감 및 구매의도에 미치는 영향: 대학생의 실증연구", 광고학연구, 제19권 제4호, 2008, pp.149-163.
  5. 서민교, "중국에서의 도요타와 현대자동차의 CSR전략에 관한 비교 사례분석", 통상정보연구, 제13권 제4호, 2011, pp.151-176.
  6. 성현선.서대교, "기업의 사회적 책임활동이 기업이미지 및 성과에 미치는 영향", 서비스경영학회지, 제11권 제2호, 2010, pp.25-47.
  7. 안광호.유창조.김수현, "아바타에 대한 꾸밈욕구, 아바타동일시 및 사이트 태도와 충성도에 관한 구조적 모형에 관한 연구", 소비자학연구, 제15권 제2호, 2004, pp.19-38.
  8. 안광호.이건희, "소비자-기업 동일시가 소비자의 제품 평가와 행위적 반응에 미치는 영향에 관한 연구", 마케팅연구, 제19권 제4호, 2004, pp.55-71.
  9. 오세영.이진희, "기업광고 유형이 기업이미지 형성에 미치는 영향에 관한 연구", 광고연구, 제47호, 2000, pp.117-141.
  10. 유재웅.진용주, "PR기업광고와 공공봉사광고 그리고 제품광고가 소비자 태도에 미치는 효과: 기업평판, 사회적 연결감, 구매의도를 중심으로", 브랜드디자인학연구, 제9권 제3호, 2011, pp.95-106.
  11. 윤각.서상희, "기업의 사회공헌 활동과 기업광고가 기업이미지와 브랜드 태도 형성에 미치는 영향력에 관한 연구", 광고연구, 제61호, 2003, pp.47-72.
  12. 윤각.조재수, "부정적 언론보도로 인한 위기 상황이 해당기업과 브랜드의 명성에 미치는 영향: CSR활동의 매개 역할을 중심으로", 홍보학연구, 제9권 제2호, 2005, pp.196-220.
  13. 이유재.라선아, "브랜드 퍼스낼리티-브랜드 동일시-브랜드 자산 모형: 이용자와 비이용자 간 차이에 대한 탐색적 연구", 마케팅연구, 제17권 제3호, 2002, pp.1-33.
  14. 이한준.박종철, "기업의 사회적 책임활동이 제품 및 기업평가에 미치는 영향: 신뢰의 매개 역할을 중심으로", 마케팅연구, 제24권 제1호, 2009, pp.231-250.
  15. 전성률.박혜경, "영리기업과 사회적 기업이 강조해야 할 광고 소구점의 차이가 소비자의 구매의향에 미치는 영향에 관한 연구", 광고학연구, 제25권 제2호, 2014, pp.139-160.
  16. 정성훈.김미정.주여이, "The Effect of Korean CSR in China on Chinese Consumers Purchase Intentions for Korean Products", 통상정보연구, 제15권 제3호, 2013, pp.155-173.
  17. 정원식.윤성준.김나민, "기업의 CSR 이미지가 제품태도와 구매의향에 미치는 영향: 소비자시민성과 조절초점의 매개 및 조절역할", 서비스경영학회지, 제14권 제5호, 2013, pp.101-123.
  18. 주윤황.조경섭, "대형마트의 옥외광고가 광고태도, 기업이미지 및 방문의도에 미치는 영향", 창조와 혁신, 제8권 제1호, 2015, pp.155-178.
  19. 한은경.류은아, "기업의 사회책임활동이 구매의도에 미치는 영향", 광고연구, 제60호, 2003, pp.155-177.
  20. 허원무.우 정.정의파, "기업이미지가 소비자 동일시, 브랜드 친숙도, 신제품 평가에 미치는 영향", 광고연구, 제76호, 2007, pp.143-171.
  21. 홍복순.강경수.이정실.허범영, "서비스기업의 사회적 책임활동이 기업이미지, 브랜드이미지, 구매의도에 미치는 영향", 관광연구, 제27권 제3호, 2012, pp.453-473.
  22. Becker-Olsen, K. L., Cudmore, B. A. and Hill, R. P.,"The Impact of Perceived Corporate Social Responsibility on Customer Behavior", Journal of Business Research, 59(January), 2006, pp.46-53. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2005.01.001
  23. Bhattacharya, C. B. and Sen, S., "Doing Better at Doing Good: When, Why, and How Consumers Respond to Corporate Social Initiatives", California Management Review, Vol. 47, No. 1, 2006, pp.9-24. https://doi.org/10.2307/41166284
  24. Castaldo, S., Perrini, F., Misani, N. and Tencati, A., "The Missing Link Between Corporate Social Responsibility and Consumer Trust: The Case of Fair Trade Product", Journal of Business Ethics, Vol. 84(Spring), 2009, pp.1-15.
  25. Ellen, P. S., Mohr, L. A. and Webb, D. J., "Charitable Programs and the Retailer Do They Mix", Journal of Retailing, Vol. 76, No. 3, 2000, pp.393-406. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(00)00032-4
  26. Goldsmith, R. E., Lafferty, B. A. and Newell, S. J., "The Impact of Corporate Credibility and Celebrity Credibility on Consumer Reaction to Advertisements and Brands", Journal of Advertising, Vol. 14, No. 3, 2000, pp.43-54.
  27. Hendarto, K. A., "The Implementation of Corporate Social Responsibility in Central Java Earthquake: A Preliminary Study on Consumer Belief, Attitude, and Purchase Intention", Gadjah Mada International Journal of Business, Vol. 11, No. 3, 2009, pp.409-441. https://doi.org/10.22146/gamaijb.5522
  28. Lantos, G. P., "The Boundaries of Strategic Corporate Social Responsibility", Journal of Consumer Marketing, Vol. 18, No. 7, 2001, pp. 595-630. https://doi.org/10.1108/07363760110410281
  29. Lichtenstein, D. R., Drumwright, M. E. and Braig, B. M., "The Effect of Social Responsibility on Customer Donations to Corporate-Supported Non-Profits", Journal of Marketing, Vol. 68 (October), 2004, pp.16-32. https://doi.org/10.1509/jmkg.68.4.16.42726
  30. Maignan, I. and Ferrell, O. C., "Corporate Social Responsibility and Marketing: An Integrative Framework", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 32, No. 1, 2004, pp.3-19. https://doi.org/10.1177/0092070303258971
  31. Mohr, L. A., and Webb, D. J., "The Effects of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Responses", Journal of Consumer Affairs, Vol. 39, No. 1, 2005, pp.316-327.
  32. Morales-Sanchez, R. and Cabello-Medina, C., "The Role of Four Universal Moral Competencies in Ethical Decision-Making", Journal of Business Ethics, Vol. 116, No. 4, 2013, pp.717-734. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1817-9
  33. Pivato, S., Misani, N. and Tencati, A., "The Impact of Corporate Social Responsibility on Consumer Trust: The Case as Organic Food", Business Ethics: A European Review, Vol. 17, No. 1, 2008, pp.3-12. https://doi.org/10.1111/j.1467-8608.2008.00515.x
  34. Sen, S. and Bhattacharya, C. B., "Does Doing Good always Lead to Doing Better? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility", Journal of Marketing Research, Vol. 38(May), 2001, pp.225-243. https://doi.org/10.1509/jmkr.38.2.225.18838
  35. Sen, S. and Bhattacharya, C. B., "Consumer-Company Identification: A Framework for Understanding Consumers'Relationships with Companies", Journal of Marketing, Vol. 67(April), 2003, pp.76-88. https://doi.org/10.1509/jmkg.67.2.76.18609
  36. Smith, N. C., "Corporate Social Responsibility: Whether or How?", California Management Review, Vol. 45(Summer), 2003, pp.52-76. https://doi.org/10.2307/41166188
  37. Solomon, M., Consumer Behavior: Buying, Having, and Being, New Jersey: Person Prentice Hall, Inc, 2007.
  38. Vlachos, P. A., Tsamakos, A., Vrechopoulos, A. P. and Avramids, P. K., "Corporate Social Responsibility: Attributions, Loyalty, and the Mediating Role of Trust", Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 37, No. 2, 2009, pp.170-180. https://doi.org/10.1007/s11747-008-0117-x
  39. 董亞妮, "商品傷害危机后广告策略對消費者購買意愿的影響", 統計与决策, 第13期, 2012, pp.43-46.
  40. 李乾杰.尹士, "企業社會責任. 广告投入与企業价值的關系: 以農業上市公司爲样本", 中國農業大學學報, 第4期, 2015, pp.281-287.
  41. 李敬强.留風軍, "企業社會責任特征与消費者影響研究: 兼論消費者-企業認同的中介調節效应", 財經論叢, 第1期, 2017, pp.85-94.
  42. 買億缓.李逸, "新创企業的广告投入和R&D投入對品牌資産的影響", 科研管理, 第1期, 2016, pp.137-144.
  43. 沈鹏熠.范秀成, "在線零售商營销道德. 購物体驗与顧客行爲傾向研究", 大連理工大學學報, 第3期, 2016, pp.70-76.
  44. 陶蕾.賈文娟.閆小斐, "企業社會責任對消費者購買意愿的影響: 企業特征的調節作用", 華東經濟管理, 第3期, 2015, pp.35-40.
  45. 謝佩洪.周祖城, "中國背景下CSR与消費者購買意向關系的實証研究", 南開管理評論, 第1期, 2009, pp.64-70.
  46. 張广玲.付祥偉.熊啸, "企業社會責任對消費者購買意愿的影響机制研究", 武漢大學學報, 第1期, 2010, pp.64-70.
  47. 張太海.吳茂光, "企業社會責任對消費者購買意愿的影響", 商業研究, 第12期, 2012, pp.33-39.