Abstract
The study focuses on the ICT industry, which is considered future growth engine. Tthe main objective of the research is to examine the extent of the competitiveness of the Chinese ICT industry, which is rapidly emerging as a competitor of the ICT industry in Korea. The ICT items subject to primary analysis of this study were computer and peripherals items. Analysis methods used were MSI (Market Share Index), EBI (Export Bias Index), and MCA (Market Comparative Advantage). The analysis period was from 2008 to 2016, and the analysis dater used were the export-import data provided by KITA. According to the study, Korean market share of Chinese computers and peripherals items has continued to increase, exports concentrated on the Korean market are intensifying, though the degree of competitiveness gained by the Korean market is quite strong. In particular, 852851, 847160 items have the largest competitiveness in the Korean market compared to other items used in this study. The implications of this study for the Korean market are as follows: i) improvement of quality with price ii) convergence product development between computer and peripherals items and consumer -friendly design development, and iii) marketing efforts to improve product awareness so that consumers recognize Korean computer and peripherals products.
본 연구는 미래 성장 엔진으로 부각되고 있는 ICT 산업에 초점을 맞추었고, 특히 한국 ICT 산업의 경쟁자로 급부상하고 있는 중국 ICT 산업의 경쟁력 분석을 통해 한국 ICT 산업의 발전 방안을 찾아 보는 것에 연구의 주목적을 두었다. 상기와 같은 연구 목적 아래 본 연구에서는 다양한 ICT 산업의 품목군 중 ICT 산업의 기반 품목인 컴퓨터 및 주변기기 품목을 조사대상으로 삼았고, 중국산 동 품목들이 한국 시장에서 가지는 경쟁력의 정도를 조사하였다. 분석대상 기간은 2008년 - 2016년이었으며, 분석자료는 한국무역협회에서 제공하는 K-Stat 수출입통계자료를 이용하였고. 분석방법으로 시장점유율지수(MSI), 수출편향지수(EBI) 및 시장별비교우위지수(MCA)를 활용하였다. 분석 결과에 따르면 중국산 컴퓨터 및 주변기기 품목의 대 한국시장 점유율은 지속적으로 증가하고 있으며, 한국 시장에 집중도가 높은 품목이 다수를 차지하였으며, 한국 시장에서 확보한 경쟁력의 정도 또한 상당히 강한 것으로 조사되었다. 위와 같은 분석결과에 대한 대응방안으로 한국산 컴퓨터 및 주변기기 품목 관련 기업들은 동 품목들의 시장가격에 부합하는 제품들의 지속적인 품질개발 노력, 동 품목들간의 융합적 소비자 친화적 제품 개발 및 동 품목들이 한국산이라는 인식이 확실히 소비자들에게 인식될 수 있도록 소비자 인식제고를 위한 마케팅 노력이 필요할 것으로 제시되었다.