DOI QR코드

DOI QR Code

A study on the scene directing and overacting character expressions in accordance with creating actual comedy movie into animation Focusing on TV animation Mr. Bean

희극적 실사의 애니메이션화에 따른 장면 연출과 캐릭터 과장연기 표현 연구 - TV애니메이션 Mr.bean을 중심으로

  • 박성원 (호서대학교 애니메이션학과)
  • Received : 2017.10.31
  • Accepted : 2017.12.06
  • Published : 2017.12.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the characteristics that appear when actual comedy movie is made into animation, from the singularities which arise from producing remake of existing media contents into animation. Animation and slapstick comedy movies possess a similarity in that they both evoke laughter from the viewer via exaggerated motion, expression and action. In the case of live action film, people must carry out the acting and there exists spatial limitations, whereas animation does not have such limits, which allows the comic animation to materialize spatial scene directing and acting which are different from that of live action comic films, despite the fact that they share elements of the same genre. Accordingly, this study performs comparative analysis of and which is based on the contents of the same event, from the English comedy TV program and the , the TV animation which is a remake animated version of the original series, to conduct comparative analysis the character acting and the scene directing in accordance with the live action movie and animation. The result of studying the point that makes it easy to create comic genre into animation and the advantages possessed by the media of animation, through analyzing two works that deal with the same character and the same event, were as follows. It was proven through the analysis that comedic directing with doubled composure and amusement is possible through the anticipation of exaggerated directing in the acting through expression and action, and diversity of the episodes with added imagination in the story, as well as the estrangement effect of the slapstick expression and etc.

본 연구에서는 기존의 미디어 콘텐츠를 애니메이션으로 리메이크하여 제작하였을 때 생기는 특이점 중, 희극적 실사 영화를 애니메이션화 하였을 때 나타나는 특징에 대해 분석하는 것이 목적이다. 애니메이션과 슬랩스틱 코미디 영화는 몸짓과 표정, 행동들을 과장지어 표현함으로서 이를 관람하는 수용자로부터 희화화된 웃음을 이끌어낸다는 부분에서 공통점을 가지고 있다. 실사 영화의 경우 사람이 연기를 해야 하고 공간적 한계가 존재하지만 애니메이션은 그렇지 않다는 점에서 같은 장르적 요소를 공유하고 있음에도 희극 애니메이션은 희극 실사영화와는 다른 공간적 화면연출과 연기를 구현한다. 따라서 본 논문에서는 영국 코미디 TV 프로그램 와 이를 리메이크하여 애니메이션화 한 TV 애니메이션 에서 같은 사건의 내용을 다룬 를 비교 분석하여 실사영화와 애니메이션화에 따른 캐릭터 연기와 화면 연출에 대해 비교 분석해 보고자 한다. 같은 인물과 같은 사건을 다룬 두 작품을 분석함으로서 희극 장르를 애니메이션화 하는 것에 있어 용이한 점과, 애니메이션 매체가 갖는 장점에 대해 알아본 결과 표정과 행동의 연기에서의 과장된 연출과 스토리에 있어서 상상력이 가미된 에피소드의 다양성 그리고 슬랩스틱 표현의 소격효과 등의 기대를 통해 더욱 여유와 유희가 배가된 희극적 연출이 가능한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 박유희, 대중서사장르연구회 대중서사장르의 모든 것 4 : 코미디. 이론과 실천, 2013.
  2. 김일환, "슬랩스틱 코미디 애니메이션 과장 연기 분석 연구_ 애니메이션 <라바>를 중심으로", 세종대학교 문화예술콘텐츠 대학원 석사학위논문, 2013
  3. 김하나, "애니메이션을 리메이크한 영화의 장면연출과 캐릭터 표현방식에 관한 연구 - 101마리 달마시안 사례 중심으로" 경희대학교 예술디자인대학 석사학위논문, 2013
  4. 부단양, "슬랩스틱 코미디 애니메이션의 희극적 캐릭터 동작표현연구", 한성대학교 대학원 미디어디자인학과 애니메이션전공 석사학위논문, 2014
  5. 박민주, 미국 카툰 황금기의 애니메이션 시리즈에 나타나는 슬랩스틱 코미디의 영향 _ 캐릭터 액팅을 중심으로, 디지털디자인학연구, 14권 4호, 2014.
  6. 이윤희, 애니메이션을 리메이크한 라이브액션 영화에서 일어나는 캐릭터와 내러티브 변형에 대한 연구,영상예술학회, 20권 20호, 2012, pp.117-136.
  7. 이종한, 애니메이션에 나타난 그로테스크 표현방법 추이 연구, 디자인학연구, 17권 3호 2004 ,pp.51-60.
  8. 조미라, 애니메이션의 희극성(喜劇性) 연구, 만화애니메이션연구, 12권12호, 2007, pp.103-119.
  9. WIKIPEDIA, 위키피디아, 검색어 : 슬랩스틱 https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%8A%AC%EB%9E%A9%EC%8A%A4%ED%8B%B1 2017.3.17.
  10. Naver 지식백과, 만화애니메이션사전, '낯설게 하기', 2008, 12,30.