학습분석 기반 교수자 피드백 제공을 위한 대시보드 설계

The Design of Dashboard for Instructor Feedback Support Based on Learning Analytics

  • 임성태 (충북대학교 교수학습지원센터) ;
  • 김은희 (충북대학교 교수학습지원센터 이러닝지원부)
  • 투고 : 2017.07.31
  • 심사 : 2017.10.24
  • 발행 : 2017.11.30

초록

본 연구의 목적은 학습분석 기반 교수자 피드백 제공을 위해 LMS(Learning Management System) 대시보드를 설계하여 교수자 관점에서 개별 학습자의 학습 수행 정보를 직관적으로 이해할 수 있도록 하고, 학습자별로 추천된 피드백을 교수자가 유용하게 활용하고자 하는 것이다. 이 대시보드는 교수자 피드백 분류체계표에서 적용된 LMS의 교육적 활용 데이터를 근거로 설계되었다. 총 2회에 걸쳐 8년 이상의 경력을 가진 교육공학 전문가 8인을 대상으로 대시보드 설계 전반에 대해 타당화 검사를 실시하여 수정하였다. 연구의 결과로 설계된 최종 대시보드 화면은 종합분석 대시보드, 학습자분석 요약 대시보드, 추천 피드백 안내 대시보드로서 크게 3부분이 있고, 그에 따른 세부적인 분석 정보를 각각 제공하는 로그인 분석 대시보드, 학습정보확인 분석 대시보드, 강의자료학습 분석 대시보드, 과제/시험 분석 대시보드, 게시글 분석 대시보드 화면으로 총 8개의 대시보드로 구성된다. 모든 대시보드는 선행 연구에 근거하여 학습분석학 기반의 분석 정보 및 데이터에 따라 적합한 그래프 유형 및 표로 시각화 기법을 통해 적용되었다. 이러한 연구결과를 기반으로 교수자 피드백 제공을 위한 대시보드의 활용에 관한 시사점과 향후 연구과제에 대한 방안을 제시하였다.

The purpose of this study is to design a LMS(Learning Management System) dashboard for instructor feedback support based on learning analytics and to apply a LMS dashboard incorporating such taxonomy which allows an instructor to give a student personalized feedback according to the class content and a student's traits. In the dashboard design phase, usable instructional data were selected from LMS based on feedback taxonomy in terms of learning analytics. Two validity tests were conducted with 8 instructional technologists over 8 years of experience, and were revised accordingly. The final dashboard screen has three parts: A comprehensive analysis screen to provide appropriate feedback based on instructor feedback taxonomy analysis, a summary screen for learner analysis, and a recommended feedback guide screen. Detailed analysis information are provided through other dashboards that are displayed in eight screens: login analysis, learning information confirmation analysis, teaching materials learning analysis, assignment/tests, and posts analysis. All of these dashboards were represented by analysis information and data based on learner analytics through visualization methods including graphs and tables. The implications of educational utilization of the dashboard for instructor feedback support based on learning analytics and the future researches were suggested based on these results.

키워드

참고문헌

  1. 김은희, 변호승 (2017). 학습분석학 기반의 교수자 피드백 분류체계 개발. 교육공학연구, 33(3), 741-772.
  2. 김선희, 임철일 (2016). 디지털 매체 활용 포럼연극 수업설계의 개념 모형 개발. 교육공학연구, 32(3), 453-486.
  3. 나리리. (2015). 웹 기반 토론 학습에서 시각적 피드백에 대한 학습자의 인식. 석사학위논문, 서울대학교.
  4. 나일주, 임철일, 조영환 (2015). 학습분석 모델 및 확장 방안 연구. 창조 경제 비타민 L프로젝트 위탁연구, 서울특별시교육청.
  5. 박연정 a, 조일현 (2014). 학습관리시스템의 대시보드 설계를 위한 학습자 중심 요구분석: 분석과 설계 도구로서 활동이론의 적용. 교육공학연구, 30(2), 221-258.
  6. 박연정 b, 조일현 (2014). 학습 분석학 기반 대시보드의 설계와 적용. 교육정보미디어연구, 20(2), 191-216.
  7. 성은모.진성희.유미나 (2016). 학습분석학 관점에서 학습자의 자기주도학습 지원을 위한 학습 데이터 탐색 연구. 교육공학연구, 32(3), 487-533.
  8. 신종호․최재원․고욱 (2015). 대학교육에서 학습분석 적용에 관한 탐색적 연구: 교수자의 관점을 중심으로. 교육공학연구, 31(2), 223-252.
  9. 이용숙 (2009). 분류체계. 성분분석법 재개발 실행연구. 열린교육연구, 17, 99-128.
  10. 이지현 (2013). 디지털 학습 환경에서 학습자 중심 피드백 설계 원리 및 전략에 대한 이론적 탐색. 교육공학연구, 29(3), 517-540.
  11. 이효정 (2015). 학습자 참여도 증진을 위한 피드백 구조의 다각화 방안. 학습자중심교과 교육연구, 15(3), 377-400.
  12. 진성희, 유미나 (2015). 이러닝 학습환경에서 학습분석기반 대시보드 연구동향 분석. 교육정보미디어연구, 21(2), 185-213.
  13. 허균 (2006). ICT 활용교육에서 교수 학습자료 제작을 위한 시각화 전략 탐색 연구. 한국교원교육연구, 23(1), 169-191.
  14. Duval, E. (2011). Attention please!: Learning analytics for visualization and recommendation. Proceedings of the 1st International Conference on Learning Analytics and Knowledge, pp. 9-17.
  15. Dyckhoff, A. L., Zielke, D., Bultmann, M., Chatti, M. A., & Schroeder, U. (2012). Design and implementation of a learning analytics toolkit for teachers. Educational Technology & Society, 15(3), 58-76.
  16. Elias, T. (2011). Learnig analytics: Definitions. process and potential. Learning, 23, 134-148.
  17. Few, S. (2006). Information dashboard design. Sebastopol , CA: O'Reilly Media, Inc.
  18. Few, S. (2013). Information dashboard design: Displaying data for at-a-glance monitoring (2nd ed.). Burlingame, CA: Analytics Press.
  19. Fulantelli, G., Taibi, D., & Arrigo, M. (2013). A semantic approach to mobile learning analytics. Proceedings of the First International Conference on Technological Ecosystem for Enhancing Multiculturality, pp. 287-292.
  20. Greller, W., & Drachsler, H. (2012). Translating learning into numbers: A generic framework for learning analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 42–57.
  21. Mazza, R., & Dimitrova, V (2007). CourseVis: A graphical student monitoring tool for supporting instructors in web-based distance courses. International Journal of Human-Computer Studies, 65(2), 125-139. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2006.08.008
  22. Park, Y., & Jo, I. (2015). Development of the learning analytics dashboard to support students' learning performance. J .Ucs, 21(1), 110-133.
  23. Parson, R. (1997). An investigation into instruction available on the world wide web. master of education research project. Universidad De Toronto.
  24. Shum, S. B., & Ferguson, R. (2012). Social learning analytics. Educational Technology & Society, 15(3), 3-26.
  25. Siemens, G., & Long, P. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, 46(5), 30.
  26. Smith, V. C., Lange, A., & Huston, D. R. (2012). Predictive modeling to forecast student outcomes and drive effective interventions in online community college courses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 16(3), 51-61.
  27. UNESCO IITE(Institute for Information Technologies in Education). (2012) Learning Analytics Report. http://iite.unesco.org/resources
  28. Verbert, K., Duval, E., Klerkx, J., Govaerts, S., & Santos, J. L. (2013). Learning analytics dashboard applications. American Behavioral Scientist, 0002764213479363.