References
- S. Freud, Analysis of a phobia a five-year-old boy, In : standard edition. London : New York, Hogarth, 1909.
- 곽영숙, "놀이정신치료," 소아.청소년정신의학, 제 11권, 제2호, pp.161-178, 2000.
- M. Klein, The psychoanalysis of children, London, Hogarth Press, 1932.
- A. Freud, Normality and pathology in child-hood, New York, International Universities Press, 1965.
- M. Lowenfeld, "The world pictures of children: A method of recording and studying them," British Journal of Medical Psychology, No.18, pp.65-101, 1939.
- M. A. Dale and W. J. Lyddon, "Sandplay: A constructivist strategy for assessment and change," Journal of Constructivist Psychology, No.13, pp.135-154, 2000.
- H. Hickmore, "Using art and play in assessment and intervention for troubled children," In N. Barwick (Ed.), Clinical counselling in schools, London: Routledge, 2000.
- M. F. Lowenfeld, "New approach to problem of psychoneuroses in childhood," The Psychoanalytic Review (1913-1957), Vol.23, p.308, 1936.
- M. Noyes, "Sandplay imagery: An aid to teaching reading," Intervention in School and Clinic, Vol.17, No.2, pp.231-237, 1981. https://doi.org/10.1177/105345128101700218
- Y. Shen and S. A. Armstrong, "Impact of group sandtray therapy on the self esteem of young adolescent girls," The Journal for Specialists in Group Work, Vol.33, No.2, pp.118-137, 2008. https://doi.org/10.1080/01933920801977397
- J. Allan and P. Berry, "Sandplay," Elementary School Guidance and Counseling, No.21, pp.300-306, 1987.
- M. Pearson and H. Wilson, Sandplay and symbol work : Emotional healing with children, adolescents and adults, Melbourne: Australian Council for Educational Research, 2001.
- 서덕원, 모래놀이 치료가 우울.불안.위축증후군 아동에게 미치는 효과, 국민대학교 대학원, 석사학위논문, 2005.
- 한영숙, 송영혜, "사례연구 : 불안장애 아동의 놀이 치료 사례연구," 놀이치료연구, 제7권, 제2호, pp.89-98, 2003.
- 홍주연, 김현희, "사례연구 : 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD) 아동의 부모-아동 상호작용 놀이 치료 사례연구," 놀이치료연구, 제17권, 제2호, pp.73-91, 2013.
- 홍주연, 모래상자 놀이치료가 주의력결핍 과잉 행동아의 행동변화에 미치는 효과에 관한 연구, 경산: 대구대학교 재활과학대학원, 석사학위논문, 1994.
- 함경희, 공격성을 보이는 유아의 모래상자놀이 연구, 한국교원대학교 대학원, 석사학위논문 유아교육전공, 2003.
- 장윤정, 자기존중감에 따른 유아의 모래상자놀이 적용 사례연구, 한국교원대학교 대학원, 석사 학위논문 유아교육전공, 2005.
- 곽현정, 학교모래놀이 집단상담이 아동의 정서, 행동에 미치는 임상효과, 단국대학교 대학원, 석사학위논문, 2017.
- J. S. Kim, "Clinical interpretation of Minnesota Multiphasic Personality Inventory," Seoul: Seoul National University Press, 1998.
- Y. H. Kim, J. S. Kim, M. R. No, D. K. Shin, T. H. Yeom, and S. W. Oh, Practice outline of Minnesota Multiphasic Personality Inventory, Seoul: Korean Guidance, 1994.
- M. Pearson and H. Wilson, Sandplay and symbol work : Emotional healing with children, adolescents and adults, Melbourne: Australian Council for Educational Research, 2001.
- 박은아, 모래상자놀이가 가정폭력피해청소년의 우울에 미치는 영향, 대구대 재활과학대학원, 석사학위논문, 2009.
- 소경란, 주의력결핍-과잉행동 유아에 대한 모래 상자놀이 적용 사례연구, 한국 교원대 대학원, 석사학위논문, 2002.
- 김재옥, 모래상자 치료가 초등학교 아동의 학교 적응력과 문제행동에 미치는 효과에 관한 연구, 목포대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
- 이순정, 모래놀이치료를 통한 시설아동의 자존감 향상에 대한 사례연구, 대구대학교 재활과학 대학원, 석사학위논문, 2006.
- 저자명 삽입, 모래놀이치료를 통한 자기표현이 청년의 자아 존중감 및 대인관계에 미치는 효과, 한림대 사회복지대학원, 석사학위논문
- 장현숙, "비사회성 불안정 애착유아의 모래놀이 치료사례," 놀이치료연구; 한국아동심리재활학회지, 제11권, 제1호, pp.53-75, 2007.
- 김미정, 모래놀이치료를 적용한 모-유아중심의 애착관계 프로그램 개발 및 효과 연구, 부산대학교 대학원, 박사학위논문, 2006.
- S. K. Min, Modern Psychiatry, 5th ed. Seoul: Ilchokak, pp.124-127, 2006.
- H. S. Kim and H. S. Kim, "Development of scale for measuring delinquent behavior," J Korean Acad Child Adolese Psychiatry, Vol.11, pp.79-90, 2000.
- U.S. Public Health Service, "Report of the surgeon general''s conference on children''s mental health: A national action agenda," Washington, DC: U.S. Public Health Service, 2000.
- T. Kestly, Group sandplay in elementary schools, In A. A. Drewes, L. J. Carey, & C. E. Schaefer (Eds.), School-based play therapy, New York: John Wiley & Sons, pp.329-349, 2001.
- L. E. Homeyer and D. S. Sweeney, Sandtray: A practical manual, Royal Oak, MI:Self-Esteem Shop, 1998.
- B. M. Newman and P. R. Newman, Development through life: A psychosocial approach (6th ed.), Pacific Grove, CA: Brooks Cole, 1996.
- 유용식, "우울 및 스트레스, 사회적 지지가 청소년 자살생각에 영향을 미치는 요인," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.14, No.10, pp.189-197, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.10.189
- 이혜순, 옥지원, "청소년의 충동성, 자아 존중감, 우울수준이 학교생활 적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.1, pp.438-446, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.438