DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Learner's Satisfaction of Computer Practice Classes by applying BL: Focusing on contents and instructor interactions

블렌디드 러닝을 활용한 컴퓨터 실습수업에서의 학습자 만족 연구: 콘텐츠 요인과 교수자 상호작용을 중심으로

  • 전병호 (서울여자대학교 기초교육원)
  • Received : 2017.11.21
  • Accepted : 2017.12.01
  • Published : 2017.12.30

Abstract

BL(Blended Learning) has been presented as a promising alternative learning approach. BL is defined as a learning approach that combines e-learning and face-to-face classroom learning. The adoption of BL in computer practice class is necessary due to the characteristics of computer practice class itself. This study proposes a research model that examines the determinants of learner's satisfaction of computer practice classes in BL environment. Considering the characteristics of computer practices classes contents and instructor interaction were identified as the determinants. The research model is tested using a questionnaire survey of 141 participants. Confirmatory factor analysis (CFA) was performed to test the reliability and validity of the measurements. The partial least squares (PLS) method was used to validate the measurement and hypotheses. The empirical findings shows that contents easiness and contents constructs are the primary determinants of instructor interaction in BL. Instructor interaction was also found to be related to the learner's satisfaction resulting in re-using. The findings provide insight into the planning and utilizing BL in computer practice classes to enhance learner's satisfaction.

Keywords

References

  1. 김경미․김현숙, "디지털시대에 플립 러닝을 활용한 학습자 맞춤형 소프트웨어 교육 방안 연구," Journal of Digital Convergence, 제15권, 제7호, 2017, pp.55-64. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.3.55
  2. 서용준․박지윤․하귀룡, "블렌디드 러닝 환경에서 학습몰입 및 성과의 영향요인에 관한 연구 - 경영학 교과목을 중심으로 - ," 경영연구, 제32권, 제2호, 2017, pp.315-337.
  3. 김완섭, "컴퓨터 실습 수업에의 블렌디드 러닝적용과 학생만족도 분석," 정보교육학회 논문지, 제19권, 제3호, 2015, pp.373-384.
  4. 심선경, "온라인 수업에서 학습도구와 자기조절학습, 학업성취 간의 관계 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, 2013, pp.456-467. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.456
  5. 최병수․유상미, "대학 강의실 수업의 효과성 향상을 위한 H형 블렌디드 이러닝 적용 효과 분석," 한국컴퓨터교육학회 논문지, 제16권, 제3호, 2013, pp.49-60.
  6. 김완섭, "대학 컴퓨터 실습 교양과목에서의 학업성취 요인에 대한 연구," 정보교육학회 논문지, 제17권, 제4호, 2013, pp.433-447.
  7. 윤성자․김노환․박진섭, "간호학과의 컴퓨터 활용교과목 수업을 위한 블렌디드 러닝을 적용한 교과과정 설계," 한국전자통신학회 논문지, 제12권, 제2호, 2017, pp.375-384.
  8. 허서정․손동철․김창석, "플립드 러닝 기반 활용 수 업의 학습 효과 분석," 한국융합학회 논문지, 제8 권, 제1호, 2017, pp.155-162.
  9. 전병호, "대학수업에서의 블렌디드 러닝 만족에 영향을 미치는 학습자 변인 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제13권, 제3호, 2017, pp.105-113.
  10. 박찬욱, "사례연구를 통한 블렌디드 러닝 기반의 중국어 회화수업 설계," 중국어교육과연구, 제14권, 2011, pp.15-31.
  11. 전영미․조진숙, "대학 이러닝에서 상호작용 유형에 따른 수업만족도 및 인지된 학업성취도 분석," 인터넷정보학회지, 제18권, 제1호, 2017, pp.131-141.
  12. In K. Harry, J. Mangus, & D. Keegan(Eds.), Distance Education: New perspectives, New York: Routledge, 1993, pp. 19-24.
  13. Hirumi, A., "Student-Centered, Technology- Rich Learning Environments: Operationalizing Constructivist Approaches to Teaching and Learning," Journal of Technology and Teacher Education, Vol.10, No.4, 2002, pp.497-538.
  14. 김한주․노석준․유병민, "일반대학 이러닝에서 학습자요인, 교수실재감, 콘텐츠품질이 학습만족도 및 학습지속의향에 미치는 영향: 학습몰입도의 매개효과를 중심으로," 교육종합연구, 제13권, 제2호, 2015, pp.171-194.
  15. Nikolaos Tselios, Stelios Daskalakis, Maria Papadopoulou, "Assessing the Acceptance of a Blended Learning University Course," Educational Technology & Society, Vol.14, No.2, 2011, pp.224-235.
  16. Wu, J. H, Tennyson, Hisa, "A study of student satisfaction in a blended e-learning system environment," Computers & Education, Vol. 55, 2010, pp.155-164. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.12.012
  17. 손달호, "블렌디드 러닝을 통한 이러닝이 학습자의 학습효과에 미치는 영향," 계명대학교 산업경영연구소 경영경제, 제42권, 제2호, 2009, pp.1-26.
  18. Hassan M. Selim, "Critical success factors for e-learning acceptance: Confirmatory factor models," Computers & Education, Vol.49, 2007, pp.396-413. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.09.004
  19. Min Ling Hung, Chien Chou, "Students' perceptions of instructors' roles in blended and online learning environments: A comparative study," Computers & Education, Vol.81, 2015, pp.315-325. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.022
  20. 홍효정․이재경, "블렌디드 러닝을 위한 대학 교수자의 교수역량 도출," 교육공학연구, 제32권, 제2호, 2016, pp.391-425.
  21. Liu, X., Bonk, C. J., Magjuka, R. J., Lee, S., & Su, B., "Exploring four dimensions of online instructor roles: a program level case study," Journal of Asynchronous Learning Networks, Vol.9, No.4, pp.29-48, 2005.
  22. Shin, N., "Transactional presence as a critical predictor of success in distance learning," Distance Education, Vol.24, No.1, 2003, pp.69-86. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  23. 하영자․하정희, "학습동기, 학습만족도 및 학업성취의 관계에서 학습몰입의 매개효과 -이러닝 환경의 학습자 중심으로-," 교육정보미디어연구, 제17권, 제2호, 2011, pp.197-217.
  24. W. S. Jung and S. J. Yoon, "Predicting Purchase Intent on Social Commerce: Use of TPB and TRI," Journal of Korea Service Management Society, Vol. 14, No. 2, 2013, pp.1-24.
  25. M. Limayem and C. M. K. Cheung, "Understanding information systems continuance: The case of Internet-based learning technologies," Information & Management, Vol. 45, No. 4, 2008, pp.227-232. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.02.005
  26. K. S. Sujeet, J. Ankita and S. Himanshu, "A Multi-analytical approach to predict the Facebook usage in higher education," Computers in Human Behavior, Vol. 55, 2016, pp.340-353. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.09.020
  27. 전병호․전병철, "대학 수업에서의 SNS 활용에 대한 연구: 경험자와 비경험자 학습자의 비교," 디지털산업정보학회 논문지, 제12권, 제3호, 2016, pp.205-214.
  28. Howell, J. M. . & Higgins, C. A., "Champion of Technological Innovation," Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 2, 1990, pp. 317-341. https://doi.org/10.2307/2393393
  29. 김계수, SmartPLS 이용 쉬운 구조방정식모델, 청람, 2013.
  30. Hair, J. A., Anderson, R. E., Tatham, R. L. & Black, W. C., Multivariate data analysis(5th edition), New Jersey: Prentice Hall, 1998.
  31. Nunnally, J. C., Psychometric Theory, New York, Mc-Graw-Hill, 1994.
  32. Fornell, C. & Lacker, D. F., "Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Errors," Journal of Marketing Research, Vol. 18, No. 2, 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  33. Digital Learning Now, Blended Learning Report, 2013.(http://digitallearningnow.com)

Cited by

  1. 컴퓨터 실습수업에서 하브루타 교수법 효과에 관한 연구 vol.14, pp.4, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2018.14.4.177
  2. K-MOOC 강좌 개발과 효율적인 운영 방법 탐색 vol.15, pp.4, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.4.117
  3. 대학 비대면 온라인 수업에서의 학습자 만족 연구 vol.16, pp.3, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2020.16.3.083
  4. 모바일러닝 시스템 품질과 학습몰입 및 만족도 간의 관계 탐색 vol.16, pp.4, 2020, https://doi.org/10.17662/ksdim.2020.16.4.111