DOI QR코드

DOI QR Code

A Novel D2D Communication Scheme for Location-Based OTT Service in Cellular Networks

셀룰러 통신망에서 위치기반 OTT 서비스 지원을 위한 D2D 통신 방안

  • 한경일 (모다정보통신 기술연구소) ;
  • 민상원 (광운대학교 전자통신공학과)
  • Received : 2017.04.21
  • Accepted : 2017.11.22
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Since the smart phone was first introduced, the amount of mobile traffic has increased explosively. The OTT service with personal broadcasting and TV contents and the number of users have been increased in wired network, and there are needs to expand the OTT service to mobile network. In the case of the OTT service in mobile network, the relative small and finite resource may cause the overload of the network due to the massive and high transfer rate. In this paper, we consider a future situation of the OTT user services in the cellular network and propose a novel D2D communication scheme for location-based OTT service, which can reduce and distribute the amount of video traffics. To effectively handle the traffic of OTT services, we propose D2DS and LCS functional blocks in EPC network, which can provide location-based service and D2D management. And, we suggest additional procedures for the location-based service of both content provider and contents receiver UEs with the operation of the proposed D2DS and LCS function block.

처음 스마트폰이 출시된 이후 다양한 모바일 디바이스들의 발전으로 모바일 트래픽의 사용이 폭발적으로 증가하고 있다. 특히 개인 방송, TV 콘텐츠를 지원하는 OTT(On-The-Top) 서비스가 발전하고 이를 이용하는 사용자가 많아질수록 높은 전송률을 요구하는 영상 트래픽이 증가하게 되어 망의 과부화가 발생할 수밖에 없다. 본 논문에서는 D2D(Device-to-Device) 통신과 위치기반 서비스를 이용하여, OTT 서비스 트래픽에서 발생하는 망 과부화를 해결할 수 있는 방안을 제시하였다. 무선통신망의 OTT 서비스 트래픽을 효과적으로 처리하기 위하여 기존 셀룰러 네트워크에 위치기반 서비스와 D2D 단말 관리를 수행할 수 있는 D2DS(D2D Server)와 LCS(Location Server) 기능블록을 추가하였다. D2DS와 LCS를 통해 OTT 서비스에서 콘텐츠 제공자나 수신자의 역할을 하는 사용자에게 위치기반 D2D를 제공할 수 있는 절차를 추가로 제안하였다.

Keywords

References

  1. 3GPP TS 23.401 (2012), "LTE; General Packet Radio Service (GPRS) Enhancements for Evolved Universal Terrestrial Radio Access Network (E-UTRAN) Access," Release 11, 3GPP.
  2. 3GPP TS 36.942 (2014), "Evolved Universal Terrestrial Radio Access (E-UTRA) Radio Frequency (RF) System Scenarios," Release 12, 3GPP.
  3. Antonio V. et al.(2014), "SimuLTE - A Modular System-Level Simulator for LTE/LTE-A Networks Based on OMNet++," 2014 International Conference on, pp.59-70.
  4. Cisco(2011), Cisco Visual Networking Index: Global Mobile Data Traffic Forecast Update, 2010-2015.
  5. Feng D. et al.(2014), "Device-to-Device Communications in Cellular Networks," IEEE Communication Magazine, vol. 52, no. 4, pp.49-55. https://doi.org/10.1109/MCOM.2014.6807946
  6. Forconi S. and Vaser M.(2015), "4G LTE Architectural and Functional Models of Vide Streaming and VoLTE Services," Ubiquitous and Future Networks, 2015 Seventh International Conference on, pp.787-738.
  7. Lee W. et al.(2013), "A Proposal for a Femto-Cell Local Gateway and Packet Off-Loading for Remote Shipyards," Journal of Korea Inst. Commun. Sciences(KICS), vol. 38C, no. 4, pp.387-393. https://doi.org/10.7840/kics.2013.38C.4.387
  8. Yang M. et al.(2014), "LTE-D2D Communication," Journal of Korea Inst. Commun. Sciences(KICS), vol. 31, no. 2, pp.112-114.