DOI QR코드

DOI QR Code

고령자용 개인교통수단 개발 사양 정의를 위한 보행환경 조사

Walking Environment Survey for Development of Specification on Personal Mobility (PM) Device for Elderly

  • 김영민 (한국건설기술연구원 도로연구소) ;
  • 김지수 (한국건설기술연구원 도로연구소) ;
  • 문병섭 (한국건설기술연구원 도로연구소)
  • Kim, Youngmin (Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Kim, Jisoo (Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology) ;
  • Moon, Byeongsup (Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology)
  • 투고 : 2017.08.23
  • 심사 : 2017.11.14
  • 발행 : 2017.12.31

초록

개인교통수단(PM)은 개인의 이동편의를 향상시켜준다는 측면에서 보행능력이 떨어지는 고령자가 주요 활용 대상이 될 수 있다. 본 연구에서는 고령자가 보도 등 보행환경에서 안전하게 이용할 수 있는 개인교통수단을 설계하고자 한다. 보행환경에는 다양한 통행 장애요인이 존재하며, 개발하고자 하는 수단은 장애요인을 극복하기 위한 기기 성능이 확보되어야 한다. 본 연구에서는 고령자용 개인교통수단의 성능수준 결정을 위하여 보행환경 상 통행 장애요인 현황 및 수준을 조사한다. 관련 지침을 검토하여 조사 대상 항목 및 조사 방법론을 정의하고, 고령자 일상생활 기반 통행 시나리오를 통해 선정된 특정 도로구간에 대하여 조사를 수행한다. 조사 결과를 바탕으로 수단의 기기 성능을 지침 상 제시된 기준에 근거하여 확보하였을 때 발생 가능한 문제점을 확인하며, 장애인용 전동휠체어의 운전 성능 기준을 근거하여 개발 수단의 기기 성능에 대한 요구사항을 정의한다.

Personal mobility (PM) can increase the mobility of individual, so that the elderly can be set as the target group for using PM because of relatively low walking ability to normal. In this study, we design PM device for elderly that can be used safely in the walking environment such as sidewalk. There are various obstacles in the walking environment, so the device must have mechanical performance to overcome all of them. In this study, we survey the status and level of obstacle factors in walking environment to determine the dynamic performance of the PM device for elderly. We check up several guidelines about walking facilities to define obstacle points for the device, establish field survey methodologies, and conduct field survey for some specific road sections. Based on the survey results, we confirm the possible problems that could arise when the dynamic performance of the device is selected based on the facility-related criteria. We also define the performance requirements for the device based on the requirements for electric wheelchair.

키워드

참고문헌

  1. Kim J. S., Seo S. I., Kim I. G., Kang D. H., Lim J. Y. and Kim J. G.(2014), "A Personal Mobility Device for Passenger Transfer in Subway," The Korean Society for Urban Railway, vol. 2, no. 3, pp.209-214.
  2. Kong J. Y.(2013), "The Safety Incidents Survey of Mobility Assistive Device Users," Journal of Special Education & Rehabilitation Science, vol. 52, no. 2, pp.1-16.
  3. Lim I. J.(2016), "Introduction of personal mobility and its implications in Japan," Road Policy Brief no. 99, pp.6-7.
  4. Ministry of Interior and Ministry of Land, Infrastructure and Transport(2016), Manual for bicycle facility implementation and maintenance.
  5. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs(2011), Manual for sidewalk implementation and maintenance.
  6. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs(2011), Research for pedestrian traffic survey and establishing improvement index.
  7. National Institute of Food and Drug Safety Evaluation(2015), Guideline for writing technical documents about medical scooter.
  8. National Law Information Center, http://www.law.go.kr, 2017.04.05.
  9. Robot Special Zone Demonstration Experiment Promotion Council and Tsukuba City(2015), Report for Tsukuba Mobility Robot Demonstration Experiment in 2014.
  10. Roh C. G., Park B. J., Moon B. S. and Kim J. S.(2015), "Classification of Walking Capability of the Elderly and Analysis of Characteristics for Each Class," Journal of Science and Technology, vol. 5, no. 5, pp.262-267.

피인용 문헌

  1. 퍼스널 모빌리티(Personal Mobility)의 주행안전성 평가지표 연구 vol.17, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12815/kits.2018.17.5.01
  2. 보도에서의 개인교통수단 통행 허용 방안에 대한 연구 vol.17, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12815/kits.2018.17.5.88