초록
덕트 팬의 정지 비행시 동특성에 관한 연구를 수행하였다. 팬에 적용되는 블레이드에 대해서 단면 모델링을 수행하였으며, 로터 시스템의 구성요소들을 고려하여 해석 모델을 구축하였다. 로터의 회전수 및 피치각 조건에 따른 동특성 해석을 수행하였으며, 해석 결과 제안된 덕트 팬 시스템은 설계 운용범위 내에서 진동 증가와 같은 공탄성학적 불안정성이 적음을 확인하였다. 해석 절차의 검증을 위해 실제덕트 팬 회전 시험장치를 구성하였다. 기능 시험을 수행하여 덕트 팬 시험장치의 구성품간 거동 및 간섭 여부를 확인하였다. 동특성 시험을 위해 유압가진기를 사용하여 콜렉티브 가진을 하였으며, 비회전/회전시 블레이드의 고유진동수를 측정하였다. 시험 결과와 해석 결과의 비교를 통해 시험 장치와 해석 모델간의 상관관계가 잘 정립되어 있음을 확인하였다.
The dynamic characteristics of a ducted fan in hovering condition were investigated. The section properties of the fan blade were calculated, and a simulation model was developed according to the rotor system components. Dynamic analyses were conducted relative to the rotational speed and the collective pitch. The proposed ducted fan system showed less aero-elastic instability within the designated operating ranges. To verify the analytical approach, a rotating test stand of the ducted fan was set up. A functional test of the assembly was carried out to determine the kinematics and interference between components. The non-rotating and rotating normal frequencies were measured by excitation of the collective pitch using hydraulic actuators. The results indicated a correlation between the test equipment and the simulation model.