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암묵적 피드백 기반 반려동물 용품 추천 시스템

Pet Shop Recommendation System based on Implicit Feedback

  • 최희열 (한동대학교 전산전자공학부) ;
  • 강윤희 (백석대학교 정보통신학부) ;
  • 강명주 (트리니티(주) 빅데이터사업부)
  • Choi, Heeyoul (School of Computer Science and Electrical Engineering, Handong Global University) ;
  • Kang, Yunhee (Division of Information & Communication, Baekseok University) ;
  • Kang, Myungju (Division of BigData Business, Triniti, Inc.)
  • 투고 : 2017.12.07
  • 심사 : 2017.12.25
  • 발행 : 2017.12.31

초록

기계 학습과 인공 지능 기술의 발전으로 다양한 응용분야들이 가능해지고 있고, 이중에 추천 시스템은 이미 여러 업체들에서 영화 추천이나 상품 추천 등의 서비스에 적용하여 효과를 보고 있다. 이러한 서비스 중인 추천 시스템들의 대부분은 아이템의 내용을 분석하여 추천하거나 아니면 평점과 같은 직접적인 피드백에 기반하여 시스템을 학습하고 추천하고 있다. 하지만 많은 온라인 쇼핑몰 중에는 아이템의 내용을 분석하는 것이 어렵고, 직접적인 피드백 정보가 없거나 혹은 거의 없어 추천 시스템 구축이 어려운 경우가 많다. 이러한 경우에도 사용자의 상품 조회에 관한 로그 기록들은 어렵지 않게 확보할 수 있고, 로그 기록들만 가지고도 추천 서비스를 제공할 수 있다면 서비스의 질을 향상할 수 있을 것으로 기대된다. 본 논문에서는 사용자의 로그 기록으로부터 암묵적인 피드백인 상품 조회 정보를 추출하고, 암묵적인 피드백에 기반한 추천 시스템을 구현하고, 제안된 시스템은 온라인 반려동물 용품점에 적용하여 확인한다. 즉, 사용자들의 상품조회를 위한 클릭정보만을 활용하여 반려동물 용품 추천 시스템을 구축하여 서비스로 확인한다.

Due to the advances in machine learning and artificial intelligence technologies, many new services have become available. Among such services, recommendation systems have already been successfully applied to commercial services and made profits as in online shopping malls. Most recommendation algorithms in commercial services are based on content analysis or explicit feedback rates as in movie recommendations. However, many online shopping malls have difficulties in content analysis or are lacking explicit feedbacks on their items, which results in no recommendation system for their items. Even for such service systems, user log data is easily available, and if recommendations are possible with such log data, the quality of their service can be improved. In this paper, we extract implicit feedback like click information for items from log data and provide a recommendation system based on the implicit feedback. The proposed system is applied to a real in-service online shopping mall.

키워드

참고문헌

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