DOI QR코드

DOI QR Code

자기평가가 학습자의 수학 학습 성향에 미치는 영향

The Effect of Self-reported Evaluation on Students' Mathematics Learning Styles

  • 투고 : 2017.10.16
  • 심사 : 2017.11.17
  • 발행 : 2017.11.30

초록

본 연구에서 개발한 자기평가 도구는 학습자 스스로 평가할 세부 내용을 결정하여 자신의 학습을 점검하고 평가할 수 있으며, 자기평가 결과를 피드백을 받을 수 있도록 하였다. 자기평가를 활용한 학습이 학습자의 수학 학습 성향에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 사전 사후 검사를 실시하였으며, 그 결과 자기평가가 수학학습 자신감을 향상시키며, 수학학습 자기 전략을 세우고, 메타인지 능력 신장에도 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 자기평가지의 질적 분석을 한 결과 학생들은 자기평가지를 통해 그 날 배운 내용을 정리하는 인지적 활동과 더불어 학습습관이나 태도, 학습상태를 파악하고 개선하려는 모습을 보였다. 또한 교사는 자기평가지를 통해 개별 질문 및 피드백을 함으로써 학생들과 의사소통할 수 있었다.

The Self-reported Evaluation tool developed in this study allows the learners to check and evaluate their own learning by determining the details that are self-assessed. Also this tool allows learners to receive feedback on their self - evaluation results. In this study pre - post test was performed to investigate the effect of self - assessment on the learners' tendency of studying math. The result showed that Self-reported evaluation improved self - confidence, self - strategy on learning mathematics, and meta-cognitive ability. Also by conducting a qualitative analysis of the Self-reported evaluation, students practiced the cognitive activities such as summarizing the contents they have learned that day. They also tried to understand and improve the learning habit, attitude, and learning state. Teachers were also able to communicate with students by providing individual questions and feedback through student's individual Self-reported Evaluation.

키워드

참고문헌

  1. 고호경.양길석.이환철(2015). 수학학습 상담을 위한 진단 검사지 개발 연구. 수학교육논문집, 29(4), 723-743. (Ko, H.-K., Yang, K.-S., Lee, H.-C. (2015). Development of the Diagnostic Worksheet for Mathematics Academic Counseling. Communications of mathematical education. 29(4), 723-743.)
  2. 고호경.이환철.이현숙.이은정.백승근.김형식.윤경란.김윤정.정시훈.이선재.이지혜 (2015). 수학 학습 실태 조사 및 개선 방안 연구, 한국과학창의재단 연구보고서. (Ko, H., Lee, H., Lee, H., Lee, E., Bark, S., Kim, H., Yoon, K., Kim, Y., Jeung, S., Lee, S., & Ee, J. (2015). A Research on the Actual Condition and Improvement of Mathematics Learning. KOFAC Research Report.)
  3. 곽은영(2008). 자기평가 활동을 통한 수학 학습이 학업성취도와 수학적 성향에 미치는 영향. 경남대학교 석사학위논문 (Kwak, E.-Y. (2008). The Effect of Mathematics Learning through Self-assessment Activity on School Achievement and an Mathematical Disposition. Master's Thesis, Kyungnam University, Kyungnam Republic of Korea.)
  4. 권효진(2010). 고등학교 수학과 성취도 검사 결과에 대한 자기평가를 통한 오답원인 구조의 분석. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문. (Kwon, H.-J. (2010). An analysis of the students' self-evaluated reasons for the wrong answers from the mathematics tests in a high school. Master's Thesis, Dongguk University, Seoul. Republic of Korea.)
  5. 김경아(2006). 자기평가를 활용한 수업이 아동의 영어능력과 자신감에 미치는 영향. 부산교육대학교 석사학위논문 (Kim, K.-A. (2006). The effects of instruction utilizing self-assesment on students' English ability and self-confidence. Master's Thesis, Busan University, Busan. Republic of Korea.)
  6. 김미정.김정환(2007). 자기평가 후 피드백 유형이 쓰기 능력과 쓰기 태도에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 7(1), 141-163. (Kim, M., & Kim, J. (2007). Impact of Feedback Type on Pupils' Writing Ability and Attitude after Performing Self-Evaluation in Classroom Learning Process. Learner Centered Curriculum and Instruction, 7(1), 141-163.)
  7. 김선희(2009). 예비교사 교육에서 수학 학습 일지 쓰기의 적용. 수학교육학연구. 19(2).. 289-306 (Kim, S.-H. (2009). Journal Writing in Pre-service Mathematics Teacher Education. The journal of educational research in mathematics. 19(2). 289-306.)
  8. 김선희 (2012). 자기조절학습을 적용한 수학수업이 학업성취도, 학업적 자기효능감 및 자기결정성 동기에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위논문. (Kim, S. (2012). (The) effects of the self-regulated learning in the mathematics class to the academic achievement levels, academic self-efficacy and self-determination motivation. Master's Thesis, Korea University, Seoul. Republic of Korea.)
  9. 김수진(2012). 자기평가가 초등 수학학습태도와 학업 성취에 미치는 영향. 광주교육대학교 석사학위논문. (Kim, S.-J. (2012). The Effects of Self-Assessment on the Learning Attitude and Achievement in Elementary Math. Master's Thesis, KwangJu Education University, KwangJu. Republic of Korea.)
  10. 김영천(2012). 초등학교에서의 자기평가 도구의 개발과 적용. 初等敎育硏究, 12, 239-278. (Kim. Y. C. (2012). Developing Self-assessment Tools for Elementary Students. Journal of Elementary Education Research, 12, 239-278.)
  11. 김형수.김동일(2009). 웹 기반 자기조절학습 프로그램에서 자기 평가 체계의 효과. 아시아교육연구. 10(1), 199-226. (Kim, H.-S., Kim, D.-I. (2009). The Effect of Web-Based Self-Regulated Learning Program Under the Application of Self-Evaluation System. Asian journal of education. 10(1). 199-226.)
  12. 남형채.류성림(2000). 수학 수업에서 학생의 자기평가(self-assessment) 방법. 과학수학교육연구. 23(1), 55-71. 대구교육대학교 과학교육연구소에 관한 연구. (Nam, H.-C. Ryu, S.-R. (2000). Ways of Student Self-Assessment in Mathematics. The Journal of the Institute of Science education. 23(1). 55-71.)
  13. 박미향.정미선.박원혁(2007). 자기평가가 초등학생의 환경태도에 미치는 영향. 교사교육연구, 46(2), 1-13. (Park, M., Jung, M., & Park, W. (2007). The Effects of Self-assessment on the Elementary Students' Attitude toward Environment. Teacher Education, 46(2), 1-13.)
  14. 박연주(2009). 수학 일기쓰기 형식의 자기평가 활동이 학생의 학업성취도 및 수학적 성향과 태도에 미치는 영향. 국민대학교 석사학위논문. (Park, Y.-J. (2009). The effects of self-evaluation activity through mathematics diary writing format on a student's study achievement, mathematical disposition and attitude . Master's Thesis, Kook min Education University, Seoul Republic of Korea.)
  15. 박윤영(2013). 자기평가가 하위권 학생의 읽기전략 수업과 자기 주도 학습 태도에 미치는 효과. 한양대학교 석사학위논문. (Park, Y.-Y. (2013). A Study on the Effects of Self-Evaluation on Low Level Students' Reading Strategy Lesson and their Self-Directed Learning Attitude . Master's Thesis, Kook Hanyang University, Seoul Republic of Korea.)
  16. 박지숙(2009). 수학학습에서 반성적 사고를 수반한 자기평가학습이 수학 불안 및 학업성취도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문. (Park, J.-S. (2009). The effects of self-evaluation learning through reflective thinking on mathematics anxiety and academic achievement. Master's Thesis, KoreaNational University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
  17. 배성철(2013). 수학 학습에 대한 학생들의 정의적 특성 분석. 교과교육연구. 6(2). 103-112. (Bae, S.-C. (2013). Analysis on Students' Affective Characteristics in Mathematical Learning. The J ournal of Curriculum and Instruction Studies. 6(2). 103-112.)
  18. 오영호(2003). 수학 학습에서 자기주도적 학습과 자기평가의 효과에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문. (Oh, Y. (2003). A Study on the Effect of Self Directed Learning and Self Evaluation in Mathematics Learning. Master's Thesis, Dongguk University, Seoul. Republic of Korea.)
  19. 우옥희(2000). 문제중심학습이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문 (Woo, O.-H. (2000). The Effects of a PBL(Problem-Based Learning) on the Problem Solving Process of Students by Their Meta-cognitive Levels. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
  20. 이소정(2007). 자기조절 학습전략이 사회과 학업성취도에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문 (Lee, S.-J. (2007). The Effects of the Self-Regulated Learning Strategies on Social Studies Academic Achievement. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
  21. 이수경(2006). 메타인지 학습전략에서 자기평가 활동이 학업성취도에 미치는 영향. 국민대학교 석사학위논문 (Lee, S.-K. (2006). The effect of activity self-evaluation in learning strategy of meta cognition on the students' meta cognition and learning achievement. Master's Thesis, Kook Min University, Seoul Republic of Korea.)
  22. 이지은.황우형. (2014). 수학저널 쓰기학습에서 자기조절학습전략의 양상, 한국학교수학회논문집. 17(4), 568-587. (Lee, J.-E., ,Whang, W.-H. (2014). Aspects of Self-Regulated Learning Strategy in mathematical journal writing. Journal of the Korean School Mathematics. 17(4). 568-587.)
  23. 이지현(2000). 수학 교과에서 자기평가 학습에 대한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문 (Lee, J.-H. (2000). Impact of Self-Evaluation Training on Mathematics Learning. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
  24. 장영란(2015). 자기성찰 학습일지 작성 및 피드백 유형이 자유학기제 중학교 학습자의 영어 어휘, 문법 및 자기 주도적 학습에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문 (Jang, Y.-R. (2015). The Effects of reflective journal writing and feedback on the vocabulary, grammar, and self-directed learning of korean middle school students under the free semester system. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
  25. 정미경(2012). 자기 평가 전략을 활용한 수정하기가 쓰기에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문 (Jeong, M.-K. (2012). The Effects of Revision Based on Self-Assessment Strategy in Writing. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
  26. 정현호(2007). 자기평가가 자기주도적학습 능력과 수학학습불안 해소에 미치는 영향. 인천대학교 석사학위논문 (Jeong, H.-H. (2007). The Effect of Self-Assessment on Self-Direct Learning Ability and the Solution to Math-Learning Anxiety. Master's Thesis, Incheon University, Incheon. of Korea.)
  27. 최수진(2012). 수학교과에서 자기평가 수업이 정의적 영역과 학업성취도에 미치는 효과. 이화여자대학교 석사학위논문. (Choi, S.-J. (2012). Effect of Self-Assessment Lesson on Affective Domain and Scholastic Achievement in Mathematics Subject. Master's Thesis, Ewha Womans University, Seoul Republic of Korea.)
  28. 최승현(1999). 수학교과에서의 자기평가. 학교수학, 1(1). 123-133. (Choi, S.-H. (1999). Self-Assessment in Mathematics. School Mathematics. 1(1). 123-138.)
  29. 한화정(2001). 자기평가중심의 포트폴리오가 중학교 영어 쓰기학습에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문 (Han, H.-C. (200). A Study of the influences of self-evaluation centered portfolio assessment on the secondary English writing class. Master's Thesis, Korea National University of Education, Chung Buk Republic of Korea.)
  30. Bloom, B. L. Border(1950). The problem solving processes of college Students. Chicago: University of Chicago Press.
  31. Dickinson(1987). Self-instrument in language. New York: Cambridge University Press.
  32. Kenny, P. A. & Silver,E.A.(1993). Student self-assessment in mathematics, In N. L. Webb & A. F. Coxford (Eds.), Assessment in the mathematics classroom: 1993 Yearbook. Reston, VA :National Council of Teachers of Mathematics.
  33. Moon, J. & Schulman,L. (1995). Finding the connections :Linking assessment, instruction, and curriculum in elementary mathematics. Ports mouth, NH: Heinemann.
  34. Pintrich, P.R. & De Groot E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), pp. 33-50. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
  35. Zimmerman, B. J. (1986). Becoming a self-regulated learner: Which are subprocesses? Contemporry Educational Psychologist, 11(4), 307-313. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90027-5