Analysis of Business Strategy for Korean Ethnic Media Companies based on Resource Based View

글로벌 한국어 방송사의 경영전략 연구 : 기업자원모델을 중심으로

  • Kim, Jongha (Halla University, Dept. of Media & Content Communication) ;
  • Chung, Yoonkyung (Soonchunhyang University, Graduate School, Dept. of Communication)
  • 김종하 (한라대학교 미디어콘텐츠학과) ;
  • 정윤경 (순천향대학교 신문방송학과)
  • Received : 2016.06.27
  • Accepted : 2016.08.19
  • Published : 2016.08.30

Abstract

This study has identified the current status and challenges to development of Korean Ethnic Media Companies in North America, China, and Australia New Zealand and aimed to understand implication of cultural policy. It examines the media circumstances, business resources of Korean Ethnic Media Companies(KEMC), and Korean ethnic broadcasting aid project which is operated for 10 years, and interviewed nine CEOs' of KEMC. According to the analysis, KEMCs in North America are in the market which is fully exposed to competition. China's KEMCs are the "limitedly localized market" which is supported by the government's regulatory for minority media. Australia & New Zealande's KEMCs are the market which potential growth is expected. North American KEMCs are needed to upgrade the business structure and organizational resources for content differentiation. China's KEMCs have to diversify financial resources and to consolidate content power. and Australia & New Zealande's KEMCs need support & cooperatation from home country for ensuring high-quality content.

본 연구는 세계 한국어방송사의 경영개선을 통해 모국의 지원정책 방향을 수립하고자, 미국과 캐나다, 중국, 호주 뉴질랜드을 중심으로 해외 한국어방송사의 미디어 운영환경과 경영자원, 모국에서 10년간 운영중인 지원사업 등을 분석하였다. 연구결과, 미국과 캐나다는 치열한 경쟁에 노출된 완전경쟁시장으로 한국어방송사간 경쟁, 자국내 미디어와의 경쟁, 뉴미디어도입에 따른 경쟁, 모국 미디어와의 경쟁이 존재했다. 중국은 정부의 규제 및 소수민 미디어에 대한 지원이 시행되어 제한적 현지화가 구현되고 있었으며, 호주 및 뉴질랜드는 동포의 수가 적고 밀집도가 떨어져, 방송시장의 규모 또한 영세하거나 미발달했지만, 잠재적 성장을 기대할 수 있는 시장으로 구분되었다. 각 국가별 해외 한국어 방송사 활성화를 위해 미국의 한국어방송사들은 콘텐츠 차별화를 위한 사업구조와 조직개선을 위한 지원과 협력이 필요하며, 중국은 재무자원 다각화 및 콘텐츠 역량 강화가 시급한 것으로 분석되었다. 호주 및 뉴질랜드의 경우 양질의 콘텐츠확보를 위한 모국의 지원 및 협력강화가 중요한 이슈로 연구되었다.

Keywords