A Study on the Experience of Hands-on Workers' Case Management in the Organization for Preventing Prostitution

성매매방지기관 실무자의 사례관리 경험에 대한 연구

  • Received : 2016.01.31
  • Accepted : 2016.03.16
  • Published : 2016.03.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the problems brought about by applying the case management of prostitution in practice, considering its special characteristics. The study is based on the actual experience and understanding of the hands-on workers toward its case management, who are working at the organization for preventing prostitution. To do this, data collected for the research is analyzed by an inductive approache. Participants are selected in the Counseling Centers for Prostitution, General Supporting Facilities, Supporting Centers for Self-help, and Youth Facilities. Three organizations in each type of the centers or facilities are respectively chosen. Twelve participants are composed of six hands-on workers in charge of the case management and six managers supervising it(called the director of the Center in some Centers). According to the analysis, the main issues of their case management experiences are divided into 5 topics and then sub-divided into 12 ones in 3 areas. Each theme of the topics is 'Steady & ordinary, not special tasks', 'Co-existence of a burden & thrilling', 'Sad, but pretending to be serene', 'Know-hows through practical experiences', 'Nevertheless, fill my future with hopes'. On the basis of the result, some policies and instructions necessary to actively revitalize the case management are suggested: expanding professional training centers based on the field, preparing government level customized-services in medical treatments and laws, creating jobs & intensifying job training, setting up various cooperative systems with local organizations via active networking, establishing super-vision systems, and so on.

본 연구는 성매매방지기관 실무자들의 사례관리에 대한 실천경험의 이해를 바탕으로 성매매라는 특수성이 고려된 사례관리 실천방법의 적용에 대한 이슈들을 파악하고자 한 것으로 연구를 위해 수집된 자료는 귀납적 접근을 통해 분석하였다. 이를 위한 연구 참여자는 전국의 성매매방지기관 중 성매매피해상담소, 일반지원시설, 자활지원센터, 청소년시설 유형별 각각 3개의 기관을 선정하였고, 각 기관에서 사례관리를 담당하고 있는 실무자 및 소장(기관에 따라서는 센터장으로 불림) 총 12명으로 구성되었다. 분석결과 성매매방지기관 실무자들의 사례관리 경험에 대한 주요 이슈들은 3개의 영역에서 5개의 주제와 12개의 범주로 구분하였다. 5개의 주제로는 '특별하지 않은 일상적이고 꾸준한 업무', '부담감과 설레임의 공존함', '애이불비(哀而不悲)', '현장경험을 통해 배워가는 나만의 노하우', '그럼에도 불구하고 미래의 희망으로 나를 채우다' 이었다. 이러한 연구결과를 토대로 실천현장의 이해에 기반한 사례관리의 전문적인 교육의 장 확대, 정부차원의 의료와 법률에 대한 서비스 맞춤 방안 마련, 일자리 창출 및 맞춤 직업교육의 강화, 지역 전문기관과의 다양한 협력체계를 구축하기 위한 적극적인 네트워킹, 전문적인 슈퍼비전 체계의 확립 등 성매매방지기관에서 사례관리의 활성화를 위해 필요한 정책과 실천의 지침들을 제언하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국여성인권진흥원