Localization and Subsidiary Performance of Korean Multinationals - Performance Factors by Sector and Country

한국 다국적기업 해외자회사의 현지화 수준과 경영성과 - 산업별·국가별 성과요인 비교 분석

  • Hwang, Eunhye (Office of National R&D Coordination at Korea Institute of S&T Evaluation and Planning) ;
  • Kim, Donghwan (Economics at Korea University) ;
  • Lee, Hongshik (Economics at Korea University)
  • 황은혜 (한국과학기술기획평가원 사업조정본부) ;
  • 김동환 (고려대학교 경제학과) ;
  • 이홍식 (고려대학교 경제학과)
  • Received : 2016.08.12
  • Accepted : 2016.09.27
  • Published : 2016.09.30

Abstract

In this study we analyze the performance of overseas subsidiaries of Korean multinationals with localization in sales, purchase, and employment. We use the data of 2,116 overseas subsidiaries in 61 countries between 2008 and 2011 provided by The Export-Inport Bank of Korea. As a result, analysis shows that the effect of localization on the performance is quite different by sectors and countries which the subsidiaries have entered. In the manufacturing sector, increase of local sales has positive effect only in China, while local purchase improves the performance of the subsidiaries in developing counties excluding China. However, the subsidiaries which had made a foray to service sector in advanced countries aquired better performance with localization of sales, purchase, and employment, whereas those in China had no merit except localization of purchase.

본 논문은 한국 다국적 기업의 자료를 이용하여 해외직접투자에서 현지화가 자회사의 경영성과에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 이를 위해 한국수출입은행에서 제공하는 61개 국가에 진출해있는 2,116개 한국 다국적기업의 현지자회사에 대한 2008년에서 2011년까지의 자료를 사용하고 있다. 고정효과 패널선형모형을 사용해 분석한 결과 현지화가 자회사의 경영성과에 미치는 영향은 산업별, 국가그룹별로 매우 상이하게 나타났다. 제조업의 경우 현지매출비중의 증가는 중국에 진출해 있는 현지자회사의 경영성과에만 긍정적인 영향을 미치는 반면, 현지매입비중의 증가는 중국을 제외한 기타 개도국에서만 유의하게 정(+)의 영향을 나타내는 것으로 분석되었다. 반면, 서비스업의 경우 해당 투자대상국이 선진국일 경우 현지매출비중, 현지매입비중, 현지관리자비중 모두 긍정적인 영향을 미치며, 중국의 자회사에 대해서는 현지매출비중만이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단