DOI QR코드

DOI QR Code

The Role of Postdoctoral Experience in Research Performance and the Size of Research Network of Young Researchers: An Empirical Study on S&T Doctoral Degree Holders

신진연구자의 연구 성과 및 연구 네트워크 규모에서 포닥 경험의 역할: 이공계 박사학위 취득자를 대상으로

  • 고윤미 (한국과학기술기획평가원(KISTEP) 전략기획실)
  • Received : 2016.02.15
  • Accepted : 2016.10.28
  • Published : 2016.12.30

Abstract

The period after the PhD has a huge impact on the careers of researcher from a researcher lifecycle perspective. This is a turning point which student receives guidance from professor and become an independent researcher. Furthermore, they learn to develop ideas for independent research, apply for grants and manage a project; they also form expert networks in related filed and publish papers to share their findings. This study focuses on the period between earning doctoral degree and being employed as a stable position in university. This study starts from a research questions that asks which factors of postdoctoral experience affect research output. In this study, the paper performance, especially co-authorship of paper, of postdoctoral researchers was investigated. The cumulative advantage theory and Matthew effect were employed to shed a light on this research question. The empirical work is based on the Survey & Analysis of National R&D program in Korea conducted by Korea Institute of S&T Evaluation and Planning (KISTEP). The correlations between the research output and characteristics of postdoctoral experience were verified. These results are expected to contribute as new empirical evidences on investigating knowledge transfer activities of new PhDs.

연구자의 성장경로에 있어서 박사학위를 취득한 이후 시점은 변곡점이 형성되는 전환기로 경험에 커다란 영향을 미치는 것으로 나타나고 있다. 교수의 지도를 받는 학생의 입장에서 벗어나 독립된 연구자로 발전하는 중요한 시기이다. 또한 신진연구자 시기는 개인 연구역량의 축적과 더불어 독립적인 연구자로서 대외적인 명성과 네트워크를 형성하기 시작하는 시기이다. 본 연구에서는 박사학위 취득 후 안정적인 연구자로서 자리 잡기 전까지의 경험에 주목하였다. 이 기간 동안 포닥 연구원의 경험이 지식이전 활동에 어떠한 영향을 미치는 지 탐색하고자 한다. 본 연구의 목적은 대학 신진연구자를 중심으로 논문 성과와 공저자 관계로 나타나는 지식이전 활동에 영향을 미치는 요인을 분석하는 것이다. 박사취득 후 대학의 전임교원으로 임용되기 전까지 경험이 연구자의 논문 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하였다. 2008년도 신진연구자지원사업을 수행한 대학 연구자를 대상으로 국가과학기술정보시스템에서 제공하는 연구자 정보를 활용하여 학력 및 경험사항, 연구 성과 등에 대한 정보를 수집하고 STATA를 활용하여 회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 포닥 기간의 경험 중 기관의 다양성이 논문 성과와 연구 네트워킹 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 포닥 경험의 상호작용 측면에서 포닥 경험 기간이 길고 국외 포닥 경험이 있는 경우 연구 네트워킹 형성에 긍정적인 영향을 미치고, 포닥 경험 기간 중 경험한 기관이 많고 국외 포닥 경험이 있는 경우 논문 성과와 연구 네트워킹 형성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 포닥 기간의 경험이 연구성과에 영향을 미치는 요인 중 하나의 변수로 고려할 수 있고 포닥 연구원 지원제도와 관련된 정부 정책을 수립하는데 큰 시사점을 제시할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김영조 (2005), "기술협력 활동이 중소기업의 기술혁신 성과에 미치는 영향: 지식흡수능력(Absorptive Capacity)의 조절효과를 중심으로", 경영학연구, 제34권 제5호, pp. 1365-1390.
  2. 김진용 (2008), "이공계 박사의 우수 연구성과 창출에 미치는 요인 및 효과분석: 개인, 학습 및 조직요인을 중심으로", KISTEP.
  3. 노유진 (2007), "학술연구조성사업에 대한 신진연구자 참여실태 분석", 한국학술진흥재단 사업자료 성과분석 이슈페이퍼.
  4. 박기범 외 (2010), "공공부문 연구인력의 경험 분석과 심화 방안", STEPI 연구보고서.
  5. 박찬웅 (2007), "과학자 연구성과에 대한 젠더, 코호트, 조직적 요인효과: 생화학자를 중심으로", 한국인구학, 제30권 제1호, pp. 97-124.
  6. 송재용.윤우진 (2005), "지식집약적 하이테크 산업에서의 인수합병을 통한 지식 이전에 관한 연구", 경영학연구, 제34권 제2호, pp. 349-373.
  7. 이수정 (2014), "대학 연구의 지식이전 활동 분석: 이공계 대학교수의 논문과 특허를 중심으로", 서울대학교 박사학위논문.
  8. 장덕희 (2010), "연구업적 산출 피크(peak)와 연구비 지원 피크의 연령 차이 분석: 행정학과와 타학과 간 비교를 통한 접근", 정책분석평가학회보, 제21권 제2호, pp. 47-65.
  9. 정용남 (2014), "포닥펠로우십 제도개선에 관한 연구: 대통령포닥펠로우십 사례를 중심으로", 현대사회와 행정, 제24권 제4호, pp. 261-291.
  10. 정지선 (2011), "대학교수의 경험단계별 학술활동 특징 분석: 교육, 연구, 봉사, 행정 활동을 중심으로", 서울대학교 박사학위논문.
  11. 조혜선 (2007), "마태효과-한국 과학자 사회의 누적이익", 한국사회학, 제41권 제6호.
  12. A. Fernandez-Zubieta, E. Marinelli, S. Elena Perez (2013), "What Drives Researchers' Careers?: The Role of International Mobility, Gender and Family", Sociology and Technoscience, Vol 3, No. 3, pp. 8-30.
  13. Agnes Baker (2015), "Non-tenures Post-doctoral Researchers' Job Mobility and Research Output: An Analysis of the Role of Research Discipline, Department Size and Coauthors", Research Policy, Vol 44, pp. 634-650. https://doi.org/10.1016/j.respol.2014.12.012
  14. Bechler, T., & Trowler, P. R. (2001), Academic Tribes and Territories: Intellectual Inquiry and the Culture of Discipline. Milton Keynes, UK: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.
  15. Becker, G. (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. New York: National Bureau of Economic Research.
  16. Bozeman, B., Dietz, J., & Gaughan, M. (2001), "Scientific and Technical Human Capital: An Alternative Model for Research Evaluation", International Journal of Technology Management, Vol 22, No. 7/8, pp. 716-740.
  17. Canobano, C. (2004), "Capital Humanoy Sistemas de Innovation: Una Aproximacion Teorica Basada en el Analisis del Caso Espanol", PhD Dissertation. Universidad Autonoma de Madrid, Spain.
  18. Commission of European Communities (2010), Towards a European Research Area.
  19. Ciumasu, L. M. (2010), "Turning Brain Drain into Brain Networking", Science and Public Policy, Vol 37, No. 2, pp. 135-146. https://doi.org/10.3152/030234210X489572
  20. Clark, B. R. (1997), "Small Worlds, Different Worlds: The Uniqueness and Troubles of American Academic Professions", Daedalus, Vol 126, No. 4, pp. 21-42.
  21. Dietz, J. S. & Bozeman, B. (2005), "Academic Careers, Patents and Productivity: Industry Experience as Scientific and Technical Human Capital", Research Policy, Vol 34, No. 3, pp. 349-367. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.01.008
  22. Franzoni, C., Scellato, G., & Stephan, P. (2012), "Foreign-born Scientists: Mobility Patterns for 16 Countries", Nature Biotechnology, Vol 30(12), pp. 1250-1253. https://doi.org/10.1038/nbt.2449
  23. Jonkers, K. & R. Tijssen (2008), "Chinese Researchers Returning Home: Impacts of International Mobility on Research Collaboration and Scientific Productivity", Scientometrics, Vol 77, No. 2, pp. 299-323.
  24. Laura Cruz-Castro, Luis Snaz-Menedez (2010), "Mobility Versus Jop Stability: Assessing Tenure and Productivity Outcomes", Research Policy, Vol 39, pp. 27-38. https://doi.org/10.1016/j.respol.2009.11.008
  25. Lancio-Morandat, C., & Nohara, H. (2002), The scientific labour market in international perspective: A "bridging institution" between academia and industry for the co-production and transfer of knowledge and competences. Paper presented at the SASE Conference on Work and Labor in the Global Economy, University of Minnesota, Minneapolis, June 27-30.
  26. L. Leydesdorff & Y. Sun (2009), "National and International Dimensions of the Triple Helix in Japan: University-industry-government Versus International Coauthorship Relations", Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol 60, No. 4, pp. 778-788. https://doi.org/10.1002/asi.20997
  27. Long, S. (1990), "The Origins of Sex Differences in Science", Social Forces, 68, pp. 1297-1315. https://doi.org/10.2307/2579146
  28. Marceau, J., & Preston, H. (1997), "Nurturing National Talent: The Australian Research Council's Fellowship Scheme", Prometheus, Vol 15, No. 1, pp. 41-54. https://doi.org/10.1080/08109029708632049
  29. Merton, R. K. (1968), "The Matthew Effect in Science", Science, Vol 159, pp. 56-63. https://doi.org/10.1126/science.159.3810.56
  30. Merton, R. K. (1973), The Sociology of Science, Chicago: University of Chicago Press.
  31. Merton, R. K. & Zuckerman, H. (1973), "Institutionalized Patterns of Evaluation in Science", In: The Sociology of Science, Storer, N. W. (ed.). The University of Chicago Press.
  32. Neter, J.,Kutner, M. H., Nachtshein, C. J., Wasserman, W. (1996), Applied Linear Regression Models, 3rd ed. Homewood III, Irwin.
  33. OECD (2008), The Global Competition for Talent: Mobility of the Highly Skilled. Paris: OECD.
  34. Shin, J. C. & Cummings, W. (2010), "Multilevel Analysis of Academic Publishing across Displines: Research Preference, Collaboration and Time on Research", Scientometrics, Vol 85, pp. 581-594. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0236-2
  35. Turpin, T., Woolley, R., Marceau, J. & Hill, S. (2008), "Conduits of Knowledge in the Asia-Pacific", Asian Population Studies, Vol 4, No. 3, pp. 247-265. https://doi.org/10.1080/17441730802496490
  36. Vogel, G. (1999), "A Day in the Life of a Topflight Lab", Science, Vol 285(5433).
  37. Wooller, R. & T. Turpin (2007), CV Analysis as a Complementary Methodological Approach: toward a Beeper Investigation of the Mobility of Scientists in the Asia-Pacific, Workshop on Methodological Issues in Using CV for Research Evaluation and Science Policy Analysis. ISSI. Madrid, 28 June.
  38. Williams, A. M. (2007), "International Labour Migration and Tacit Knowledge Transactions: A Multi-level Perspective", Global Networks, Vol 7, No. 1, pp. 29-50. https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2006.00155.x
  39. Xie & Shauman (1998), "Sex Differences in Research Productivity: New Evidence about and Old Puzzle", American Sociological Review, Vol 63, pp. 847-870. https://doi.org/10.2307/2657505
  40. Zubieta, A. F. (2009), "Recognition and Wek Ties: Is There a Positive Effect of Postdoctoral Position on Academic Performance and Career Development", Research Evaluation, Vol 18, No. 2, pp. 105-115. https://doi.org/10.3152/095820209X443446