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Rockets and Feathers Across Multi-Gasoline Products: Evidence from Error Correction Model

수송용 유류제품의 제품별 비대칭성에 관한 연구: 오차수정모형을 통한 접근

  • Chang, Yenjae (The School of Economic Science, Washington State University) ;
  • Kim, Dae-Wook (Department of Economics, Soongsil University)
  • Received : 2016.09.26
  • Accepted : 2016.12.19
  • Published : 2016.12.31

Abstract

This study empirically examines how asymmetric price adjustment of the retail gas price happens differently for various oil products, such as high-grade gasoline, regular gasoline, and diesel, by employing asymmetric error correction model within weekly data set from 2010~2015. Our estimation results show that the price adjustment, across the all oil types, predicated on shifting crude oil and wholesale oil prices is asymmetric. In addition, the duration of asymmetry was shorter in high-grade gasoline case than in other oil types. This took place by rapid price adjustment of high-grade gasoline price when faced with both cost increases and decreases, in comparison with regular gasoline and diesel cases. There results were attributed by characteristics of the consumer group and a high retail-wholesale margin of high-grade gasoline.

본 연구는 국제 원유가격의 변동에 따른 수송용 유류제품 가격의 비대칭성(rockets and feather)을 오차수정모형을 사용하여 분석한다. 회귀분석결과에 따르면, 모든 수송용 유류제품에서 비대칭성 현상이 일관성 있게 나타났으며, 특히 고급휘발유에서는 타 유종에 비해서 비용 상승기와 비용 하강기에 모두에서 비용의 변화의 충격에 민감하게 반응하는 것으로 추정되었다. 이는 비용상승기의 경우, 마진이 높은 고급휘발유의 특성상, 이를 빠르게 반영하는 것은 이윤극대화를 추구하는 기업의 합리적인 반응일 것으로 추정된다. 그러나 비용이 하락할 경우에 고급휘발유가 타 유종에 비해서 빠르게 하락하는 현상은, 고급휘발유 가격이 상승할 때, 일반휘발유로 이동했던 소비자들과 고급휘발유에 대한 잠재적 수요를 가진 일반 휘발유 소비자들을 고급휘발유 소비로 끌어들일 수 있는 유인이 존재하기 때문으로 판단된다.

Keywords

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