A Study on the Two Big Theories of Music Culture in China's Ancient Times

중국전통시기 양대(兩大) 음악문화 고찰

  • Received : 2016.05.10
  • Accepted : 2016.06.08
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study looks into the relationship between Chinese philosophy, with a focus on Confucianism and Taoism, and music. Kong zi's Confucius supported, 'Enjoyment without being licentious and grief without being hurtfully excessive', and 'hatred of the music of Zheng'. These ideas do not emphasize the function of music as an expression of emotions, feelings, or desires, and are instead conclusions based on Confucian ideals such as harmony between classes and the spread of benevolent government. Music must coincide with Justice. The hatred of the music of Zheng was a conclusion founded on the idea of a place for Justice in music. Zhuangzi is the source of the spirit of Chinese art; specifically, Zhuangzi's idea of music in relation to its influence on East Asian history of art is extremely influential. In fact, the concept of yuelun is considered the most original and important concept in the history of the East Asian philosophy of art. The most distinctive features of Zhuangzi's theory of music can be summarized as follows. He attempts to liberate music from the restrictions of form and to let music express authentic human feelings and emotions. He also argues that music should not be subjected to politics, as he thinks that the creative mind of an artist can exist only when music is freed from political influence. Confucianism takes a humanistic perspective, while Taoism takes a more naturalistic one. In sum, Confucianism gives weight to the logical and ethical aspects of music, while Taoism emphasizes the intuitional and naturalistic ones.

본고는 중국전통시기 유가와 도가의 중국예술철학에 대해 연구를 진행한 것이다. 유가를 주창한 공자는 즐거워하되 지나치게 음탕하지 않고, 슬픈 감정을 표현하되 마음 아파하지 않는 등 감정을 절제해야 한다고 주장했다. 이것은 음악이 감정, 느낌, 혹은 욕구 등을 표현하는 기능을 강조한 것이 아니고, 유가의 근본사상에 입각하여 각기 다른 계층간의 사람들과 서로 어울리며 조화되고 사회에 이로움을 주는 방향으로 널리 퍼져야 한다고 했다. 이에 유가의 음악은 반드시 예와 합치되어야 한다는 예악론을 역설했다. 그가 정성(鄭聲)의 음악을 배척한 것은 유가 음악의 기초인 예에 맞지 않았기 때문이다. 반면 장자의 예술철학의 근원은 정신이다. 특히 그의 음악사상은 동아시아 예술사에 깊은 영향을 끼쳤다. 사실 그의 음악론이 시초이고 동아시아 철학예술중의 가장 중요한 한 가지가 되었다. 장자 음악론의 가장 중요한 특징을 요약하면 다음과 같다. 그는 형식의 고정적인 틀에서 벗어나서 자유로움을 추구하였다. 음악을 통해서 인간 본연의 순수한 직관이나 감정을 표현하려 시도했다. 그는 또한 정치에 음악을 수단으로 사용해서는 안 된다고 주장했다. 왜냐하면 그는 음악적 영감은 정치적 영향을 벗어나야만 창조성이 발휘된다고 여겼기 때문이다. 그러나 유가에서는 인간주의적 관점의 투시를 중시했고, 반면 도가에서는 자연주의적 관점의 투시를 중시했다. 종합하면 유가의 음악관은 논리적이고 윤리적인 특성을 중시했고, 도교의 음악관은 이성적인 직관적이고 자연주의적 특성을 강조했다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단