DOI QR코드

DOI QR Code

Trends of Comparative Education in Europe for the 21st Century - A Task beyond Euro-centrism -

21세기 유럽 비교교육학의 동향 - Euro-centrism극복의 과제 -

  • Received : 2016.04.13
  • Accepted : 2016.06.14
  • Published : 2016.07.30

Abstract

This paper aims to explore the historical characteristics of CESE (Comparative Education Society in Europe) and BAISE(British Association of International and Comparative Education) through the analysis of their theoretical discourses which have impacted on Korean Society of Comparative Education. Inaugurated in 1963 by UK scholars, CESE is an ongoing international educational society beyond Europeanization. It seems intellectually struggling for setting up its peculiar comparative methodology discriminated from Americanization of method in general, because a long tradition that Europe is the center of the world has been shrunk by the emergence of WCCES led by US. While BAICE, inaugurated in 1997, is floating an international association with international students coming from overseas countries, tackling the global issues actively and making more balances with a critical equilibrium theories.

본고는 한국비교교육연구에 영향을 주고 있는 유럽비교교육학회와 영국비교교육학회의 담론생성활동을 고찰함으로서 그 역사적 성격을 밝히고자 하는 연구목적을 가진다. 유럽비교교육학회(CESE)는 1963년 영국 비교교육학자들의 주도로 설립되어 현재 유럽화를 넘어선 국제학회로서의 자리매김을 위한 노력을 하고 있다. 유럽이 세계의 중심이라는 오랜 질서가 미국주도의 세계비교교육학회의 출현으로 인해 위축되고 있으나 여전히 미국적인 것과 차별되는 유럽만의 방법론 구축을 향한 지적 고투를 하고 있다고 보여 진다. 반면 영국은 1997년에 영국국제비교교육학회(BAICE)로 늦게 시작했으나 많은 유학생들과 영어권의 이점으로 국제학회로서의 면모를 보이고 있다. 그 결과 유럽화가 아닌 글로벌 이슈를 적극적으로 다루며 비판적 균형이론으로서 비교교육연구를 자리매김하려는 노력을 하고 있는 것으로 평가된다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한신대학교