DOI QR코드

DOI QR Code

An Interpretation on the Philosophy of Mozi School in the Movie Battle of Wits

<묵공>에 반영된 묵가철학의 의의와 한계

  • Received : 2016.01.15
  • Accepted : 2016.02.21
  • Published : 2016.03.30

Abstract

The movie, Battle of Wits which is based on the cartoon by Morihideki(森秀樹) is directed by Zhang Zhiliang(張之亮), a director from Hong Kong. Morihideki's cartoon is based on the novel by Sakemikenichi(酒見賢一). The movie represents a successful one-source multi-use case. Battle of wits, which deals with the Mozi's propaganda against war, presents the thought of Mozi School(墨家) in spring, autumn, and warring states. The movie criticizes aggressive war by powerful nations. Aggressive war is an extreme form of brutality and worthless action without any benefit. Aggressive war represents 'never each love(buxiangai, 不相愛)' and 'never each benefit(buxiangli, 不相利)' as understood by Mozi. The main character of the movie endeavors and successfully defends the enemy's attack as Mozi did. It is due to the propaganda of Mozi School 'not to attack(feigong, 非攻)' that they can defend themselves from the attack from a powerful nation. It means that 'the universal love(jianai, 兼愛)', the ideology of Mozi, is concretely actualized. The philosophy of Mozi School in the Battle of Wits has its limits as follows: the thought of Mozi School is just suitable during times of war and unnecessary in times of peace, the contradiction between universal love and hatred for one person; the Mozi School's faith in the nature of human beings to confront betrayal. This limit was also proposed in the movie. However, the movie presented how the masculinity of Mozi School, supplemented by the feminity of Daojia(道家), can succeed in achieving genuine communication. When focusing on this point, the movie can be interpreted as biased towards the philosophy of Daojia.

영화 <묵공>은 모리 히데키의 만화를 저본으로 홍콩의 영화감독 장지량에 의하여 제작 발표되었다. <묵공>의 원작만화 역시 사케미 켄이치의 소설을 만화화한 것이다. <묵공>은 소설이 만화가 되고, 만화가 영화가 된 대표적인 문화콘텐츠 성공사례의 하나에 해당한다. <묵공>은 춘추전국 시대 묵가의 철학사상을 반영한 영화로서, 묵가의 전쟁비판론의 입장을 다룬 것이 핵심이다. <묵공>은 강대국의 불의한 침략전쟁을 비판한다. 침략전쟁은 겸애를 배반하는 가장 극단적인 형태의 만행이며, 아무런 이익이 없는 무가치한 행위이다. 묵가가 말한 '불상애(不相愛)'와 '불상리(不相利)'의 대표적 행위가 침략전쟁인 것이다. 이러한 침략전쟁을 막기 위해 묵가의 개조 묵자가 노력했던 것처럼 영화의 주인공도 혼신의 노력을 다하여 적군의 침략을 방어하는데 성공한다. 그것이 가능할 수 있었던 것은 묵가의 '비공'의 이념과 실천 때문이었다. 그리고 그것은 묵가의 겸애주의가 구체적으로 실현된 것이라는 점에 그 의의가 있다. 그럼에도 <묵공>에 제시된 묵가의 한계는 있다. 묵가의 철학은 전쟁의 상황에 적합할 뿐 평화 시에는 불필요하다는 지적과 함께 모든 사람을 더불어 사랑한다는 겸애가 한 사람의 사랑을 수용하지 못할 때의 모순, 그리고 인간의 본성에 대한 믿음이 현실적 배신에 직면할 수도 있다는 한계에 대한 지적 등이 그것이다. 이러한 한계는 영화가 제시한 것이지만, 영화는 묵가의 남성성이 도가적 여성성에 의하여 보완됨으로써 진정한 사랑의 소통을 이루어낼 수 있다는 가능성을 열어놓았다. 이러한 점에 주목한다면, <묵공>은 도가철학에로의 전향에 어느 정도 경도되어 있다고 평가된다.

Keywords